Nybörjare söker fungerande guide för rootning

Diskussion i 'Xperia Play' startad av silmes, 27 mar 2012.

  1. silmes

    silmes Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    För någon som känner att vara lite pedagogisk och hjälpa till, så är detta ett perfekt tillfälle :).

    En Xperia Play anländer till mig denna vecka. Tänker enbart använda den för att spela spel, ringa och surfa. Därför är min plan också att roota den med låst bootloader och ta bort onödiga applikationer för att freea upp ram-minne. Inget mer alltså.

    Ett problem här är att jag är en fullständig nybörjare när det gäller telefonrootning och kommer behöva en bra guide för detta. Hade varit evigt tacksam om någon kunde hjälpa mig! Har självklart hyfsade datorkunskaper och många års erfarenhet, men just när det gäller rootning så vet jag knappt vilka applikationer som är avsedda för PC och vad som ska köras från telefonen. Dessutom vill jag inte riskera att min nya telefon blir brickad.

    När jag packar upp telefonen och använder den första gången. Är det okej att acceptera alla uppgraderingar före jag rootar, eller ska jag roota först? Hur är det med uppgraderingar efteråt, är det okej att bara köra?

    Som sagt. En fungerande, idiotsäker och aktuell steg-för-steg guide till hur jag rootar och sedan "rensar" onödiga applikationer från min nya telefon hade varit tacksamt (vilka applikationer som är okej att ta bort har jag koll på, men inte exakt HUR jag går tillväga). Gärna på svenska, för även om min engelska är bra, så är guiderna som jag hittat på engelska ganska röriga och innehåller termer som jag inte är bekant med.

    Med vänlig hälsning och hopp om svar
    Silmes
     
    Last edited: 27 mar 2012
  2. Belzhadar

    Belzhadar Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Rootade min nya xperia play från telia förra veckan.

    Jag använde mig av superoneclick 2.3.3
    http://shortfuse.org/?page_id=2

    Tror jag fick googla på supeoneclick 2.3.3 och hitta en annan sida att ladda ner från, för hemsidan använde nån sån där bedrövligt jobbig nerladdningtjänst som jag HATAR. När man skall vänta en minut och sen fylla i en massa oläsbara tecken och en massa annan skit, usch.

    Det fungerade i alla fall för mig utan problem.

    Jag uppdaterade telefonen först.
    Aktiverade usb debugging i telefonen.
    Körde sedan programmet superoneclick och tryckte på knappen root.
    Sen var det klart.
     
  3. rbt

    rbt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Tjena,

    Jag föll för frestelsen och skaffade mig en Xperia Play. Tack Telia som dumpar ut ännu en bra hyllvärmare.

    Tyvärr ser det dött ut i denna del av forumet, så jag ska försöka skriva ihop en liten guide hur man root'ar senaste uppdateringen.
     
  4. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Antar att du har läst på lite innan? Om inte så kanske du bör göra det.

    Att ta bort förinstallerade applikationer ger dig inte mer plats för att installera mjukvara på då de ligger på en separat partition. För att utnyttja den ytan så måste man själv flytta applikationer dit och veta vad man gör. De applikationer som ligger på /data partitionen (där man normalt sett installerar apps och spel) kan man ofta ta bort utan root.
     
  5. silmes

    silmes Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Gott att höra att det fortfarande är folk aktiva här!

    Jorå, jag har läst på i dagarna två nu. Det hela handlar väl mest om att för min del fria upp ramminne och göra mig av med detaljer i telefonen som "bloatar" ner den, bland annat såna som autostartar och körs i bakgrunden. Som jag sa i mitt första inlägg, så har jag kollat upp lite på vilka appar som är "safe" att deleta eller freeza med hjälp av Titanium Backup, så det borde väl vara okej då?

    Jag har väl kommit såpass långt att jag tänkte flasha den imorron med ZergRush-metoden som numera är inkluderad i Flashtool. Tänkte först flasha in 2.3.4 (nordic) på den och sedan roota. Men jag undrar om det är något annat jag behöver tänka på?
     
    Last edited: 27 mar 2012