Fråga: Nybörjare som har lite frågor...

Diskussion i 'Galaxy S3 - ROM-filer och utveckling' startad av Marooned, 10 okt 2012.

1. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Har läst FAQ här och googlat om hur man ska göra. Undrar några saker bara...

Om jag lägger in senaste versionen som finns ute och sen när JB släpps till S3, vad händer då? Kan jag uppdatera till den officiella?

Vad är det för nackdelar och fördelar med att köra en helt clean rom? Jag slipper touchwiz det förstår jag. Har en kompis som flashade sin one x och han gnällde på att kameran blev usel t ex.
    Jag gillar verkligen att pilla med ikoner etc och fixa min lockscreen och övriga telefon. Känns som att det blir lättare och mer möjligheter att pilla med det om man kör utan touchwiz utan en ren version?

Hur är det med appar, launchers osv? Allting fungerar precis som om det vore den officiella versionen?

Dum fråga, men jag antar att det självklart går att gå tillbaka till den Android-version med touchwiz som finns på telefonen som standard om jag installerar en ROM och inte är nöjd...?

Tack!

2. infexis

infexis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Hej och välkommen :)

Du kan inte uppdatera från icke officiell rom till oficiell eller vice versa rakt av, utan det du gör då är att antingen flasha custom rom baserad på samsungs eller att återställa helt och håller med odin.

Fördelarna är då att du får fler möjligheter med att anpassa systemet i sig, själva ikoner och utseende på hemskärmar kan man lösa på båda..skillnaden är att det går ett steg längre med till exempel cyanogenmod som är baserad på ren android istället för samsungs touchwiz. Man får även alltid den senaste versionen av android eftersom de bakas mha källor från google istället för samsung.
    Appar och annat fungerar likadant inga skillnader där. Nakcdelar är då att du förlorar de extra funktioner och goodies som samsung lagt in.

Ja det går alltid att återställa, antingen via en backup eller odin.

Last edited: 10 okt 2012
    Marooned gillar detta.
  3. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Så när Google släpper låt oss säga Android 4.3 så kommer det direkt till min flashade rom automatiskt? Jag slipper flasha om när en ny uppdatering kommer alltså? Inte som när man jailbreaka iPhonen och man fick göra om det varje gång Apple släppte ny uppdatering. Suck.

Det är helt tomt förutom typ Google Play när man installerar en rom då? Hur funkar det med kameran t ex. Det finns alltså ingen kameraapp då utan man får använda sig av typ camera + eller liknande som man får hitta i Google Play?

Egentligen vad är det för goodies etc som Samsung lagt på sitt touchwiz som jag kommer förlora? Känns inte som att det är något sådär spontant. Vad är det...ring och ljudsignaler, bilder, widgets och samsungs appar. Det är väl det? Det är ju bara skit som jag kan ersätta med egen skit som är roligare och bättre ;)

För mig låter det som att köra med fixad rom eller vad det kallas låter som det som borde vara standarden? Jag kommer ju från Apple-världen hit för att jag ville ha total frihet i mitt mobila os, blev lite besviken när jag insåg allt krux med Android och att alla tillverkare har egna versioner av det. Jag ville liksom hit för att komma ifrån tillverkarnas kladd, vad dom tycker är bra. Nej, vad jag vill ha heter det. Jag har betalt för skiten liksom. Min pryl. Jag gör vad jag vill med den. Skitsamma.

SÅ vad jag helt enkelt ska göra är att hitta en ROM och flasha min telefon så blir den helt ren. Precis vad jag är ute efter. Då är frågan, finns det olika så att säga ROMs? Typ som att i linux-världen finns det ju massa olika linux som ubuntu och allt vad dom heter. Jag gissar på att det är fler än en person som fixar hackade ROMs, alltså pillar alla lite olika så blir slutresultatet olika när jag använder den.

Vilken ROM är "bäst"? Vad är olika med dom?

Tack för hjälpen, glädjer mig att ni hjälper en som avskydde er för ett år sedan (android vs apple) men sen kom jag hit på mina bara knän ;)

4. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Okej, har kollat lite på cyanogenmode. Jävla luddigt om hur man ska installera det :S
    Även fast jag hitta deras wikisida och så fattar jag inte riktigt alltså...

Kan jag installera cyanogenmode med detta: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=76918

Det här är ju som grekiska för mig:

How to install

- Make sure you run CWM or TWRP recovery. Follow instructions in the specific threads on XDA.
    - Make sure you run stock ICS rom. We won't care if you didn't and your Wi-Fi isn't working.
    - Download the zip
    - Download Gapps
    - Install the update zip from recovery
    - Install gapps
    - WIPE DATA/FACTORY RESET
    - Reboot

CWM? Gapps? Wipe data verkar viktigt med tanke på CAPS, men vad är det då? Vad gör det?

5. Davil

Davil Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    454
    Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Gaps är googles appar som inte finns förinstallerade i cyanogen rom.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

6. BarT

BarT Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Nej, det är inte så enkelt. Sitter du på en officell nordisk rom (NEE) så får du uppdateringarna per automatik, men inte om du har flashat en annan custom rom. Cyanogen har i o f s sina egna uppdateringar som du får, men de flesta custom roms har det inte utan man får flasha in uppdateringarna manuellt.

Samma sak här - det beror på vilken rom du väljer att flasha. Vissa roms är helt "nakna", jag kör med Supernexus och den är helt tom på det mesta. Inte ens Play Butik är med så för att få den är man tvungen att även lägga in GAPPS (som du undrade över i ett annat mail). Gapps är google apps, bl a gmail, maps, play butik, google search, kalender, mm

TouchWiz är inte "bara" ringsignaler och bilder. med det får du en hel del nyttiga appar och funktioner. Det finns dock en hel del appar i Play Butik och mycket av Sammy godis kan ersättas med annat. Det är det som är så bra med Android - det är du som bestämmer vad du vill ha och hur du vill ha det :)

Alldeles korrekt inställning - det är din pryl och du gör vad du vill med den :) Vill du ha en så ren rom som möjligt väljer du en OASP rom, t ex den här. http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1817345 Det finns andra romar och läser du lite i olika trådar kan du säkert få en uppfattning om vad som finns och vad folk gillar. Det är bara att testa själv :)

Vilken rom som är bäst? Ja du, därom tvistar de vise. Det är bara att prova själv och mumsa i sig från det stora smörgåsbordet :)

Last edited: 11 okt 2012
  7. Dunken79

Dunken79 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej..

Jag är kanska nybörjare med Android, vart så besviken på IPHONE5 så det vart att hoppa över till Android :) är väldigt nöjd faktiskt va ju ett par år sen man hadde Android sist .
    har ju koll på det mesta men just att "ROOTA"
    känns lite nojigt. Jag vill Roota min S3 men vet inte riktigt vilken guide jag ska gå efter utan att förstöra den om det nu äns går & göra det hehe.. ?

Luren är :
    ------------------------------
    Samsung Galxy S3
    Modell : GT-I9300
    Android : 4.0.4
    Basbandversion : I9300XXLH1
    -------------------------------
    Nu undrar jag om det går att Roota just 4.0.4 Org rom.som va på den när jag köpte den.

är det : https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=74322
    den guiden jag ska följa ?

Tacksam för snabb svar :)

Last edited: 11 okt 2012
  8. kallemyran

kallemyran Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    80

MINA ENHETER

9. Dunken79

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kallemyran : va det till mig du svara ?

10. kallemyran

Mottagna gillanden:
    80

MINA ENHETER

Japp! :D

Dunken79 gillar detta.
  11. Dunken79

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men om nu jag behöver unroota den är det bara köra en "Hard RESET" av luren för få bort det ? :)

12. kallemyran

Mottagna gillanden:
    80

MINA ENHETER

Då skulle jag följa Conny85:s eminenta guide här https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=76918

och flasha in en ny stock rom och använda triangel away för att nollställa "flashräknaren"

Dunken79 gillar detta.
  13. Dunken79

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har Rootat den & det gick bra.:)

Men nu när jag försöker flytta spel & program över till SD kortet med nån app2SD app. så säger den att :
    Jag inte har tillräckligt med minne för göra det. Då säger den med alla appar.spel allt.
    Har köpt en Samsung SDHC 16gb microSD klass 10.
    Testat flera olika appar för kunna flytta vissa spel o så till SD

Finns det nån lösning till detta. :confused:

Last edited: 12 okt 2012
  14. kallemyran

Mottagna gillanden:
    80

MINA ENHETER

Nu när du har root så föreslår jag att du provar titanium backup och flyttar apparna med den. Om du redan provat det och det inte funkar blir det klurigare...

Dunken79 gillar detta.
  15. Dunken79

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hitta bara gratis vers :rolleyes:
    Den påstår att den skickar filerna te x från ett spel men dom hittas inte på SDn hmm :(
    Har du nån bra tips på nån app man kan ladda ner betal apps m.m ?

16. kallemyran

Mottagna gillanden:
    80

MINA ENHETER

Last edited: 12 okt 2012
    Dunken79 gillar detta.
  17. Dunken79

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok :P
    Det gör inget lär endå klara med 16 gb eftersom man har all musik,bilder m.m på SD :)
    Uppskattar ditt hjälp :thumbup: