Fråga: Nybörjare, vart kan jag lära mig mer om root/roms?

Diskussion i 'Galaxy S3 - ROM-filer och utveckling' startad av Niss3, 26 jun 2012.

1. Niss3

Niss3 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Jag har kikat runt på forumet och inte hittat någon direkt information för nybörjare. Jag skaffade precis en Samsung Galaxy S3 och jag är grymt imponerad!

Har ni några tips på var jag kan läsa mer om vad root egentligen innebär, hur det går till, vad det finns för roms och vad de gör mer specifikt? Har någon kanske videomaterial där ni visar skillnaden på rootning, olika roms och deras funktioner kanske?

Eftersom jag är total nybörjare uppskattar jag all information och alla tips jag kan få. Tack så mycket!

2. conny85

conny85 Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Du har en drös med guider lite överallt .
    Bla:

https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=815173&postcount=1

https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=881842&postcount=2

Att roota betyder att man låser upp befintligt system så att du som användare får superuser-rättigheter (dvs root-rättigheter) och därmed bl.a. kan läsa/skriva i annars nedlåsta kataloger/filer, t.ex. avinstallera system-apps. Root behövs inte varken för att installera en ROM eller för att ROM:en sedan ska fungera.
    En android-telefon levereras normalt endast med begränsade rättigheter. Anledningen till det är för att skydda telefonen från illasinnade program (och användare) för att utesluta att komma åt känslig användardata och även kunna totalt förstöra system-mjukvaran. .