Fråga: Nybörjare, vart kan jag lära mig mer om root/roms?

Diskussion i 'Galaxy S3 - ROM-filer och utveckling' startad av Niss3, 26 jun 2012.

1. Niss3

Niss3 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Jag har kikat runt på forumet och inte hittat någon direkt information för nybörjare. Jag skaffade precis en Samsung Galaxy S3 och jag är grymt imponerad!

Har ni några tips på var jag kan läsa mer om vad root egentligen innebär, hur det går till, vad det finns för roms och vad de gör mer specifikt? Har någon kanske videomaterial där ni visar skillnaden på rootning, olika roms och deras funktioner kanske?

Eftersom jag är total nybörjare uppskattar jag all information och alla tips jag kan få. Tack så mycket!

2. conny85

conny85 Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Du har en drös med guider lite överallt .
    Bla:

https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=815173&postcount=1

https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=881842&postcount=2

Att roota betyder att man låser upp befintligt system så att du som användare får superuser-rättigheter (dvs root-rättigheter) och därmed bl.a. kan läsa/skriva i annars nedlåsta kataloger/filer, t.ex. avinstallera system-apps. Root behövs inte varken för att installera en ROM eller för att ROM:en sedan ska fungera.
    En android-telefon levereras normalt endast med begränsade rättigheter. Anledningen till det är för att skydda telefonen från illasinnade program (och användare) för att utesluta att komma åt känslig användardata och även kunna totalt förstöra system-mjukvaran. .

Kernel är kärnan i ett operativsystem. Lite förenklat är kärnan ett "superprogram" som är det första som startas i telefonen och har som uppgift att sköta alla andra program. Det är den som sköter minnesallokering, att olika program tilldelas processor-tid rättvist, men kanske framförallt är det kärnan som kommunicerar med de olika fysiska enheter (skärm, ljud, gps etc.) kopplar övrig hårdvara mot mjukvara (drivrutiner) samt andra grundfunktioner i Android som resurshantering, minneshantering, nätverkshantering så att resten av systemet kan starta fullt ut och användas.
    I detta fall är CWM: ClockWorkMod moddat i Kernel där också just root är inkluderat. CWM använder man som ett verktyg när du ska installera/flasha en ROM, radio, kernel etc , och i ditt fall då CF ROOT ( som är en kernel med ROOT)

Däremot kan ROM:en likställas med en hel "OS-installation" eller "distribution" då ROM:en innehåller alla filer som behövs, typ kärna, modem, drivrutiner, moduler, libs, exekverbara filer, etc för att ersätta en nuvarande installerad ROM.

Freijd, Androidas och Tiny Turtle gillar detta.
  3. Tiny Turtle

Tiny Turtle Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    När du sedan rootat din lur så installerar du ett program som Superuser - eller snarare den utvecklade versionen SuperSU på din S3:a.

När du sedan kör en app som begär rootbehörighet (t.ex. Titanium Backup eller kanske AdFree Android så poppar SuperSU upp och frågar om du är okej med att appen får den behörigheten (för bara den här gången eller även i framtiden). Svarar du ja då så ger SuperSU behörighet till appen som då kan in och pilla i annars låsta filer.

4. s60761

s60761 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok, jag bra info.

Om ja nu vill installera Samsungs senaste original ROM (LF5). Hur går ja tillväga? Är inte intresserad av att låsa upp osv, utan bara få original rom utan TRE inblandning.

5. conny85

conny85 Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Du flashar vid Odin eller Kies. Ska du bli av med Tre:s låsning så får du använda sim-unlock för S3 och den kräver root. Gällande Tre:s bloatware så är root explorer ett bra program för detta ändamål eller annat program som kommer åt annars nedlåsta kataloger/filer