Guide: Nybörjarguide till AOKP + franco.Kernel + Nova Launcher

Diskussion i 'Galaxy Nexus - ROM-filer och utveckling' startad av mekwall, 6 januari 2012.

1. qsecofr

qsecofr Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    701
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
  2. zam1000

zam1000 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag har lite problem med nedkopplade samtal och tappad mottagning med denna rom (AOKP build 15) och franco kernel.
    Nån som har några ideer om det beror på buggar eller är det hårdvaran?

3. CeeJay

CeeJay Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Har du flashat kkxx6.img till radion?

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

4. zam1000

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Nej.
    När? Var? Hur?

:)

5. zam1000

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Last edited: 11 januari 2012
  6. jarnor

jarnor Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Någon som har problem med att Facebook meddelanden inte genererar någon notification? Har också problem med att telefonen inte vibrerar när man får ett sms (trots att jag har ställt in det...)

EDIT: Meddelandena har kommit igång, men telefonen vägrar att vibrera... Men vet någon vad det är för någon skillnad mellan dessa? Vilken är "officiell"; http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1402341 eller http://rootzwiki.com/topic/11455-rom-android-open-kang-project-maguro-milestone-2/?

Last edited: 12 januari 2012
  7. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Ett tips om ni ger er på build 16 eller 16a, telefonen rebootar om du försöker låsa upp med Slider och samtidigt har Lightflow installerat. Använd istället pattern, face unlock eller pin, eller bara avinstallera lightflow. Du kan fortfarande komma åt inställningarna genom att dra ner notifikationsfältet och hålla inne Inställnings-ikonen.

8. Säburt

Säburt Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Halloj, tack för guiden, har dock stött på patrull, när jag går in i bootloadern och väljer recovery så kommer det upp en android med ett utropstecken, låter jag det ligga så bootar telefonen upp helt normalt efter ett tag, är det någon som har några tips?

9. Plajz0r

Plajz0r Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi4C

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi4C
    ROM:
    MIUI v7
    Platta:
    Xiaomi MiPad
    ROM:
    MIUI v7
    Platta 2:
    ASUS tf300
    ROM:
    CM11
    Tack för bra guide, nu rullar den fint

10. tubstr

tubstr Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Supertack för en bra guide!!!

Får jag föreslå en komplettering med den nya baseband-imagen för oss här i Sverige.

Jag upplever det som att den är mycket mer stabil och drar även en smula mindre batteri än den gamla.

Har även petat i XXKL1 baseband-imagen. Funkar sjuuukt bra och är massor med bättre stabilitet på 3G data och även WiFi!

Last edited: 14 januari 2012
  11. jarnor

jarnor Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hmm, låter som om du kommer in in stock recoveryn. Har du installerad ClockworkMod?

12. zam1000

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag tror det blev så för mig när jag inte fick till det med drivrutiner, har du testat alla? Det finns flera olika i guiden.

13. tubstr

tubstr Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Franco som har byggt kerneln som beskrivs i denna tråd har även en app på market.
    Appen har stöd för:
    Där jag tycker att "Hotplug_enabler" är en riktigt bra feature!
    Den slår av CPU_1 (dvs kärna nr 2) när telefonen är i standbyläge! Detta borde göra att man spar en hel del batteri!

Jag köpte appen för 12 spänn, ett sätt att stödja Francos fantastiska arbetsinsats (också)!

Franco.Kernels App på Market

// T

14. Droid110

Droid110 Guest

Tack för en bra guide! AOKP ger ett bra första intryck. Kommer definitivt fortsätta med denna :)!

15. Astrofaes

Astrofaes Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Stort tack för en välskriven guide.

Jag funderar på att "roota" för första gången och den här guiden ger svar på de flesta av mina frågor. Det jag undrar är dock:

1. Innebär detta att OTA-uppdateringar inte längre kommer fungera?

2. Vad gör det värt att gå på AOKP istället för AOSP?

3. Har jag förstått det rätt att man ska ta backup med Titanium Backup innan man överhuvudtaget påbörjar "Installation av USB-drivrutiner med ADB/Fastboot-stöd"?

Är självklart lite nervös för att "bricka" min Galaxy Nexus och därefter betala för en oanvändbar telefon till Tele2 de närmaste 24 månaderna.

4. Visst är det så att man måste misslyckas med backup, flash av CWM och flash av ROM/kernel för att åstadkomma detta?

5. Om så är fallet, kan man på något sätt avgöra om man har misslyckats med de tidigare stegen?

16. eriic

eriic Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

1. Har du bytt recovery (CWM) kan du inte ta emot OTA uppdateringar.
    2. Kan inte svara på den
    3. Du måste ha root innan du kan använda dig av titanium backup, så nej det stämmer inte
    4. Du måste misslyckas grovt för att bricka telefonen då den nästan alltid går att återställa.
    5. Bootloop om du flashat "fel" saker.

Astrofaes gillar detta.
  17. Astrofaes

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tackar!

Saker och ting börjar sakta men säkert bli mer förståeliga :)

18. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

2. Fler val, du får snabbval i notifikationsfältet
    4. Det finns även något som heter Download mode (volym ner + power) som du kan använda tillsammans med Odin för att återställa. Det är mycket svårt att bricka en Nexus... flashar typ varannan dag och ibland går det galet. Har bara blivit svettig en gång, men det var inga problem. Hade dessförinnan Nexus s som jag höll på likadant med.
    5. Du får bootloop, startbilden fryser och inga knappar fungerar eller också kommer du hela vägen in men appar stannar. Tex kan launchern vara bruten och då är det bara att gå tillbaka till recovery och återställa.

Lyckades precis med detta när jag gick från 16a till 17 och samtidigt installerade ett tema. Slutade i att jag fabriksåterställde och flashade om utan temat. Verkar fungera bra nu

*edit* ofan, första gången den automatiska återställningen verkar göra det den ska... brukar vara snabb med Titanium backup-återställning annars. Där ser man. Ska vänta och se vad som återställs. Bakgrund, wifi, namn och appar verkar det som. Nice

*edit2* alla appar (missade en) återställdes, även dess data, och nästan alla systeminställningar. Coolt som sjutton faktiskt, speciellt eftersom jag inte ens kör original ROM. Körde en TB-återställning på user apps --> data på allting dock för att vara säker, men det mesta verkar ha kommit med.

Fantastiskt

Last edited: 14 januari 2012
    Astrofaes gillar detta.
  19. Astrofaes

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tack för svar!

Jag har använt Galaxy Nexus Root Toolkit v1.1 för att fixa till drivrutinerna och skapa en backup av appar. Har dock inte använt mig av "Unlock" eller "Root" ännu.

Är det möjligt att följa instruktionerna i den här guiden från min nuvarande situation?

Installation av USB-drivrutiner med ADB/Fastboot-stöd är ju redan genomfört så det borde väl bara vara att fortsätta med Upplåsning av bootloader och flash av CWM etc.?

Kommer jag kunna återställa appar + data genom Root Toolkit även när AOKP + franco.Kernel + Nova Launcher är installerat?

Last edited: 15 januari 2012
  20. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Om du vill göra en backup av alla dina appar (apk+data) när du är orootad så tycker jag att du ska titta på WUG's Galaxy Nexus Toolkit. Du hittar länken i min signatur nedan. Då kan du göra backup av alla dina appar och appdata (trots att du är orootad), sen så har den one-click-root och upplåsning av bootloader. När den är rootad är den fabriksåterställd, då kan du använda restore för att återställa alla dina appar+data igen. Sen så kan du börja använda Titanium Backup om du vill byta ROM efter det...

Det är det lättaste sättet att göra det här på och samtidigt behålla all data. Det folk brukar ha problem med är drivrutinerna, men följ instruktionerna noga så ska det inte vara några problem. Se även tråden: "Tips: Nexus root- toolkit"

Edit: Såg att du redan använt det nu :) Låter det stå kvar om någon annan har nytta av det...

Last edited: 15 januari 2012