Nyköpt Blade tappar kontakten med meföljande SD-kortet

Diskussion i 'Blade' startad av bollonet, 22 jan 2011.

1. bollonet

bollonet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag fick min Blade från Comviq idag

Den funkar mestadelen av tiden, men då och då (det har väl hänt 8-10 gånger på 6 timmar) så tappar telefonen kontakten med SD-kortet (det medföljande), och så står det t ex att programmen behöver ett SD-kort för att fungera, och sen så installerar SD-kortet sig själv efter några sekunder

Det är irriterande om man är inne i ett program (t ex Evernote) som behöver SD-kortet för att fungera.

Frågan är: varför gör den så, och kan man göra något åt det?

Jag har läst att folk har liknande problem med sina telefoner, men jag trodde det bara gällde de som köpt egna SD-kort av nåt märke som inte är "kompatibelt" riktigt. Men detta är alltså de inbyggda korten.

2. karlssson

karlssson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hej.Formatera kortet.Mobiler kan vara lite picky på kort.

3. dachloo

dachloo Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag hade det problemet i början jag oxå. Det var iofs mest pga att jag var kass och hade glömt att låsa korthållarmetallbiten korrekt när jag bytte till ett större kort.. :o

4. Mr monocle

Mr monocle Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vill bara instämma med vad dachloo säger. Jag hade samma problem att den tappade kontakten med sdkortet väldigt frekvent, men det löste sig efter att jag prövade att ta ut det och sätta tillbaka det några gånger. Gällde bara att få dit kortet på rätt sätt.

5. Blade

Blade Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Verbatim-kort, eller hur? Provade allt, formaterade om kortet, rengjorde det och allt annat man kunde göra,finns ingen lösning till problemet, köp ett SanDisk-kort, funkade utmärkt för mig och det var helt enkelt den enda lösnngen.

6. bollonet

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det handlar alltså om det medföljande SD-kortet som comviq skickar med telefonerna, jag vet inte vilket märke det är. Skall titta om jag kan trycka fast det lite bättre

Tack för svaren,

7. MaXmeOliver

MaXmeOliver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Vissa säger att det har funkat att lägga en liten pappersbit under hållaren som ger lite tryck på minnekortet.

8. bollonet

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan använda webläsare med wifi, men får ingen kontakt via 3G (telia)

-- f elpost

Last edited: 24 jan 2011
  9. Dampwall

Dampwall Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Har samma problem oturligt nog har jag inget annat kort att testa med så kommer nog dra in till tele2 butiken och byta ut mobilen igen!

Hittade ett gammalt sandisk i en annan lur och det funkade perfa, så blir att gå och byta ut kortet mot ett sandisk

Last edited: 25 jan 2011
  10. klockarn

klockarn Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nu har det ju redan blivit sagt, men bara så du har en källa till: Det kortet comviq skickar med funkade inte för mig, klickade i ett scandisk och har inte tappat kontakten en enda gång sedan dess.

11. bollonet

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

låter betryggande! ska testa m Sandisc. behöver bara 4 GB och det kostar ju bara nån hundring

12. magnusse

magnusse Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Köpte min Blade idag från Tele2. Allt fungerar bra förutom SD-kortet.

När jag startar mobilen så står det "SD kort redan monterat". när jag sedan försöker göra något som använder SD-kortet (t.ex. koppla till datorn, spela ett spel, öppna galleriet, osv)

Så tappar telefonen kontakten med kortet, och kontakten till den börjar glappa fram och tillbaka.

Det är ett verbatim kort. Har provat ta ut och sätta in, trycka in hårt, lägga en liten pappersbit för extra tryck osv. Ingenting hjälper. Kortet glappar!!

Mycket irriterande.

Läste dock här att vissa haft problem med Verbatim med att Sandisk fungerar?

Någon vänlig själ som kan länka ett 2GB eller 4GB Sandisk kort som 100% fungerar i telefonen? Kan inte mycket om minneskort och vore evigt tacksam om någon kunde ge en länk till typ Elgiganten eller något, så jag bara kan gå och köpa kortet imorgon.

Tack på förhand!

13. bollonet

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Och , som för många andra - så löste det sig för mig när jag köpte ett San Disk mirco-SD kort istället!! YES!

Nu är det inga problem alls med att SD kortet tappar kontakten.
    Uppenbarligen har Blade problem med Verbatim. De borde inte skicka med de korten.