Nyss rootat min X10. Frågor.

Discussion in 'Xperia X10 (2010)' started by HEiK, Jul 1, 2010.

1. mikrokiwi

mikrokiwi Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

För att telefonen ska "dö" i nuläget så krävs väl nästan att batteriet/hårdvaran går sönder, bara du får upp lilla första sonyericssonloggan eller en stor varningstriangel när du startar så kan du ju lätt "laga" den ;)
    Men jag förstår vad du menar. Fast om telefonen är helt död så tvivlar jag på att de först skulle laga den, och sedan starta den för att se vad du kör för firmware och därefter se om du har någon garanti kvar :P Då är det väl troligare att de flashar in nåt nytt direkt :)

2. Adevade

Adevade Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Tjo! Någon annan som har problem med kameran efter root och rensning av program?

EDIT: Reboot av telefonen hjälpte. Vet inte varför det gjorde så helt plötsligt. Startade kameraappen och sa: "Ingen åtkomst till kameran.".

Last edited: Jul 2, 2010
  3. ravendb

ravendb Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

ja du förlorar din garanti på produkten! läs Garantivillkoren

4. coopdeo

coopdeo Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Alltså: Enligt lagen kan inte garantin villkoras i Sverige. Du har tre års lagstadgad fabriksgaranti vare sig SE vill det eller inte. Eller är det någon som hört något annat?

5. Gleenquagmire

Gleenquagmire Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Skulle vilja se den personen som vinner en domstolstvist mot SE.

Jämför med att du köper ett ägg, suger ut innehållet och häller i ketschup istället. Sedan reklamerar du ägget eftersom det inte smakar ägg längre. Samma sak här.

6. coopdeo

coopdeo Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Du behöver inte vinna en domstolstvist personligen; det är bara att använda sig av ARN. http://www.arn.se/
    Sen är det butiken som ansvarar för garantin i första hand.

Din jämförelse är förresten dålig. Om exempelvis telefonens kamera (eller någon annan del i hårdvaran) dör så lär inte det bero på att den är rootad. Om din telefon går sönder på grund av att du själv ställt till med något så hjälper självklart inte garantin. Garantin är till för att skydda konsumenten mot fabriksfel, inte klantighet. Därav borde inte fabriksgarantin förändras vid root.

7. delofson

delofson Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

hmm.. finns ingen tre års "fabriksgaranti" i sverige.. däremot har du 36 månaders reklamationsrätt då varan ej fungerar enligt vad som kan förväntas av produkten. Den är dock sällan nyttjad då efter år ett är det upp till nyttjaren att bevisa att det var ett ursprungligt fel på produkten.. ser du dilemmat?? Du rootar telefonen, du förstör den, du ska försöka påvisa att det är ett ursprungligt fel.... tillverkaren kan utan förbehåll hävda att felet uppståt genom ett avtalsbrott då du modifierat deras mjukvara. Så fort du förändrar något från ursprunget som ej är auktoriserat av tillverkaren, så förverkar du all juridisk rätt gentemot tillverkaren.

EDIT: Känner att jag vill förtydliga. Är felet av hårdvarukaraktär och inte relaterat till mjukvaran.. så förlorar du all rätt iaf. Då du modifierat mjukvaran. Saken är den att det är upp till dig att bevisa att hårdvaran inte gått sönder pga din modifiering av mjukvaran, medans tillverkaren kan hävda att mjukvaran förstört hårdvaran, utan att behöva bevisa det

EDIT 2: Under år 2-3 gäller detta.. är det inom år 1 så är det upp fortfarande tillverkaren som måste motbevisa dig, vilket oftast ändå infaller under den normala garantin (i SEs fall 2 år) men kan dom se att du modifierat något i deras mjukvara, kan du hoppa upp å sätta dig på att dom kommer använda det som bevis gentemot dig. Mitt tips (vart i branschen ett tag om vi säger så) bränn telefonen... kortslut den. Kan aldrig bevisas om telefonen lyckats med det själv, eller om du tvingat fram det. Se bara till att alltid ha en originalladdare att visa upp vid dispyt :) Om det skulle behövas dvs... lämna såklart in den först som normalt, verkstans kanske inte ens märker nåt. Är ju inte SE själva som sköter sina servicar.

Last edited: Jul 3, 2010
  8. Jokkestar

Jokkestar Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Tja!

Istället för att starta en ny tråd, slänger jag in en fråga här istället :)

Rootade luren när v1 kom ut, sedan uppdaterade jag till R2BA023 med root idag. Sedan skulle jag bara testa huruvida det gick att nedgradera igen för att få tillbaka originalrom. Så jag flashade till .16 för att sedan uppdatera via SEUS till .21, vilket inte gick. Är det inte möjligt att uppdatera via SEUS med en flashad rom?

Dessutom, ska kalkylatorn heta calculator även med svenskt språk? :D haha

9. toffe

toffe Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kapar även jag tråden ;-)

Jag rootade telefonen och det fungerade helt som det ska men när jag skulle utföra sista steget med att gå in och skriva SU i Better Terminal Emulator får jag bara som svar "su: not found"

Någon som vet vad som är fel?