Fråga: Nytt batteri - 3,7V eller 3,8V?

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av bulle, 3 aug 2015.

  1. bulle

    bulle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2011
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

  2. pissenisse

    pissenisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    LiIon celler har en nominell spänning på 3,7V. Detta innebär inte att spänningen kan vara betydligt högre när cellen är fulladdad. Normalt sett laddar du upp till 4,2V.

    Men spänningen från cellen regleras via step-up/step-down regulatorer så att du får rätt spänning till logik-korten och RF-korten. Normalt kan man säga att step-down är alltid mer effektivt än step-up och ju mer du ska steppa-upp ju mer ström måste du ta ifrån cellen vilket gör att inre resistansen i cellen blir mer påtaglig och du bränner bort mer kapacitet som enbart värmer upp cellen. Vilket iofs inte enbart är negativt för då cell-temperaturen ökar så minskar inre resistansen.

    Enligt min erfarenhet kan du dock strunta i Volt-märkningen på en LiIon cell. Titta istället på antalet Ah, antalet laddcykler och eventuellt temperaturområdet om du tror att du ska använda batteriet när det är kallt. Vissa cell-producenter har nämligen kommit upp med nya kristallinstrukturer som ger bättre prestanda vid låga temperaturer och andra har kritallinstrukturer som möjliggör större strömuttag, andra åter som ger fler laddcykler. Men all det där är hokuspokus och rejält mycket magi och kemi. Det är kemister som bygger batterier, inte fysiker. Och i kemi är det mer en gråskala snarare än svart eller vitt. Men 3,7V respektive 3,8V skulle jag säga bara är en skillnad i märkning.

    Dessutom tittar ju du på ett märkes-batteri, dvs ett Samsung-batteri till din Samsung-telefon och det antyder ju åtminstone lite grann på en viss kvalitet.

    PS
    Lyckas du få tag på Christina Lampert Önnerud, "The queen of batteries" och grundare av Boston Power så kan du nog få rejält mycket detaljerade svar. https://sv.wikipedia.org/wiki/Christina_Lampe_Önnerud
     
    Last edited: 5 aug 2015
    Deckard117 gillar detta.
  3. bulle

    bulle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2011
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tack för utförligt svar :)
     
  4. Poontus

    Poontus Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    1 527
    Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB
    köp ett kvalitetsbatteri, inget 20kr Kina batteri.
    3.8V batterierna är lite nyare "teknologi" i jag tror inte att du kan få tag i något batteri med högre kapacitet på samma yta än Samsung original.
    Det finns bra eftermarknadsbatterier också, vissa av dom är äkta 3,8V andra har falska etiketter, stoppar du i ett 3,7V batteri i en 3,8V telefon då kommer du aldrig kunna "ladda fullt" eller så fort du kopplar loss sladden så kommer batterimätaren hoppa ner till 93%

    högre kapacitet är självklart bättre så som pissnisse skriver, problemet är att nästan alla ljuger om kapaciteten, framförallt dom billiga "no name" batterierna som presterar klart sämre än original men ändå har mycket högre märkning.
    Det finns batterier märkta med 3000-4000 mAh (i 18650 storleken i detta exempel) men när man batterierna har testats i professionell mätutrustning så har dessa batterier kunnat prestera så dåligt som ~700 mAh (original Sanyo, Samsung, Panasonic brukar ligga runt 2400mAh i denna storlek som jämförelse)

    min uppfattning idag är att mAh märkningen på dom flesta batterier (som inte är från dom allra största företagen) är totalt värdelösa att gå efter då dom aldrig stämmer.
    tillverkarna vet att mer än 90% av köparna är extremt lättlurade, högst effekt på etiketten får flest köpare.

    en annan sak att tänka på, S4 har inbyggd NFC antenn i batteriet, dom billiga batterierna brukar sakna dessa, och en varning, det finns flera företag som säljer "original" som i själva verket är kopior som saknar detta (samt presterar sämre än ett riktigt original).
    Svårt att veta för en oinvigd vad som är äkta och inte, jävligt lätt att bli lurad på denna marknad.
    Men om du ska köpa original undvik "importfirmor" som säljer batterierna lösa utan förpackning, och får du med förpackning så ska det vara en gedigen sådan.

    ---
    vem är jag? jag har läst mycket om batterier och verkliga tester, har haft många olika eftermarknadsbatterier i alla mina telefoner sedan 2010, jag har importerat och sålt massvis med batterier till flera olika telefoner tidigare, visst var det roligt när man kunde köpa ett batteri för 20kr och sedan kränga vidare för 200, men det är inte så roligt när man får klagomål på att batteriet som på etiketten påstås ha mycket högre kapacitet än original presterar sämre än original.
    jag importerade själv bara batterier av bättre märke på slutet och fick då inga klagomål
     
    bulle gillar detta.
  5. Poontus

    Poontus Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    1 527
    Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB
    nu skrev jag antagligen ett helt onödigt långt inlägg med tanke på att du länkar till Netonnet.
    Men det verkar konstigt, skulle Samsung släppa luren med ett 3.8V batteri men sälja 3.7V som ersättningsbatteri?

    Netonnet har en generell bild (ej batteri till S4) och texten är kanske då även den en snabbt kopierad standard text?
    så i själva verket gissar jag att det är ett 3,8V batteri som du får och då är det ett bra pris för äkta original.

    om det nu är 3,7V då försöker telefonen fortfarande ladda batteriet till den högre spänningen men att ett överladdnings/överspännigns chip i batteriet måste slå till och hindra överladdning (därav att vet verkar extra konstigt om Samsung släpper ett separat batteri med annan spänning)
     
    bulle gillar detta.
  6. bulle

    bulle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2011
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Det stod 3,8V på batteriet som kom hem i brevlådan så det stod antagligen fel i specifikationerna :)
     
    Poontus gillar detta.