Problem: Nytt exemplar men skärmproblem består...

Diskussion i 'Galaxy S7 - Allmänt' startad av Rick, 15 okt 2017.

  1. Rick

    Rick Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Hej,

    Min hustru har problem med två saker på sin Galaxy S7:
    • Skärmen slocknar inte när man pratar i mobilen vilket gör att man "gör" saker med örat/kinden under samtal (fel på proximity-sensor?)...
    • Anpassningen av ljusstyrka fungera oftast inte alls, autofunktionen verkar fungera på måfå att öka/sänka ljusstyrkan. Ligger man i sängen på kvällen ger den full styrka i autoläge bland annat...
    Båda dessa problem var på förra exemplaret - nu har hon fått en ett utbytesexemplar. Felen är där igen....!
    Men det verkade som att det fungerade när jag startade upp den nya mobilen, men nu några dagar senare är båda felen åter.
    > Kan det vara någon app som är (åter)installerad som framkallar felen?
    Andra tips?
     
  2. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    För att utesluta någon app, gör en återställning och dra inte in några appar utöver återställningen och testa.
    Sen får du testa dra ner app efter app för att utesluta möjligheten att någon app är boven i dramat. Vilket du är inne på då du fick det att fungera när du startade upp nya mobilen.

    Om det inte är någon app så är det troligtvis så att du får lämna tillbaka den och säga att den har samma fel som tidigare.
     
  3. Arju

    Arju Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Har hon skärmskydd på den? kan vara så att den täcker upp för sensorn, eller gör så att den strular under användning. Gör som det är sagt ovan. Funkar inte det så skulle jag se om det är skärmskyddet (om det finns på plats). Funkar inget av det så blir det nog ett garantiärendet.
     
    Kristy gillar detta.
  4. Rick

    Rick Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Kan man någonstans se vilka appar som har möjlighet att kontrollera/överstyra skärmen?
    Typ videoläge gör ju att mobilen inte släcker enligt inställning (exempelvis 30 sekunder).
    Genom att samma sak skett på två oberoende mobiler så känns det som att någon app spökar....
     
  5. Arju

    Arju Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
    gå till telefon appen och skriv in:
    *#7353#sen ska det dyka upp en meny. Testa Proximity sensorn där för att se om den fungerar eller ej.
    Prova skriva in *#0*# denna här med och gör en test av sensorerna för att se om allt fungerar som det ska.
    Min fråga är, har luren skärmskydd på sig? Vad använder den för skal? prova utan skalet en gång och se om det är skalet som genererar problemet.
     
    Kristy och Rick gillar detta.
  6. Rick

    Rick Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Inget skärmskydd, ett skal som levererades med mobilen och som alla anställda använder.....
    Men jag skall testa utan skal likafullt....
     
  7. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Kristy, jnsson och Rick gillar detta.
  8. Rick

    Rick Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Du hade rätt, det var skalet (som alla anställda fått likadant) som störde. Nu fungerar det!

    Tack!
     
    Kristy, Arju och jogge gillar detta.