Nytt "low" för batteritiden, 8 timmar

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av söder, 16 aug 2010.

  1. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Hittade inte de andra trådar (som redan finns) om detta, därför skapar jag en ny.

    Helt jävla sjukt. 8 timmar klarade sig telefonen idag.

    • Lyssnade på ca 1 timma P3 dokumentär i Listen. Avsnittet var redan hemladdat.
    • Skickade och tog emot några meddelanden via Ping Chat. Ca 15 min från och till.

    • Har inte ringt ett enda samtal, eller skickat något sms.
    • Tittade till Facebook lite imorse, i ca 1 min. Inga meddelanden skickades eller nått. Har heller inte på notify på Facebook, så då ska väl inte den nya facebook-appen vara någon större batteritjuv? Heller inte autorefresh på den.
    • Telefonen var på Wifi från och till på skolans eduroam-nät, men mestadels var den på 3G, så den kopplade ner efter ett tag när telefonen "vilade".
    • Telefonen hade igång autosync, men det skickades inte massa mail fram och tillbaka, så det kan inte varit mer som hände där än vad som normalt händer.
    • Jag lyssnade också ca 1 timma på spotify under dagen, på redan hemladdade låtar.
    • Skärmen är inställd på Auto, och jag satt inne hela tiden, så jag har svårt att tänka mig att den körde på full styrka.

    Precis innan telefonen dog, såg jag att telefonen hade typ "varit vaken" över 60-70%. Kommer inte ihåg exakt, samt att det var "Android system" som var den process med hög stapel och som hade hindrat telefonen att "sova".

    Det är fan inte OK att man inte kan lita på att telefonen ska klara en dag, utan normalt användande.

    Det är heller inte OK, att vissa program, eller vad fan det nu är, "gömmer sig" i processen Android System, när man försöker ta reda på vad som är fel.

    /Söder
     
    Last edited: 16 aug 2010
  2. FadeToBlack

    FadeToBlack Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vad kör du för rom för det första?
    Sedan bör du kolla upp efter en full laddad lur vilka program som drar det mästa av batteriet.
    Troligtvis nåt program som gör att telefonen inte tillåts lägga sig i idle läge.
     
  3. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Står ju att jag kör: Rooted 2.2 FRF91 . Dvs standard-ROMen

    Sedan sa jag ju även att jag kollande vilka processer som hade hindrat telefonen från att sova, och att det var "android system", som inte säger ett skit.

    /Söder
     
  4. FadeToBlack

    FadeToBlack Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Men du sa inte vilka packet som inkluderar i "Android system", kan ge en viss indikation på vad som suger batteri.
     
  5. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Vad menar du? Kan jag ta reda på vilket program det skulle vara?

    /Söder
     
  6. FadeToBlack

    FadeToBlack Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Japp, klicka på "android system" så får du upp vilka packet som inkluderas där, kan variera beroende på system.
     
  7. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Har för mig att när jag gör det, så står det bara en exakt tid som det varit igång?

    Menar du verkligen Partial Wake Usage?

    /Söder
     
  8. Talisman

    Talisman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2009
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Söder, kolla i 2.2 Settings istället för i spareparts
     
  9. FadeToBlack

    FadeToBlack Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Precis det jag menar.
    Uppfattade inte att det handlade om spare parts, kör själv enligt ovan.
     
  10. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Hade i helgen nytt all-time high. 3 dygn till halvt batteri.

    Jag surfade knappt alls, även om jag pratat 30 minuter och lyssnat en timme på radion, dvs skärmen har vilat. Har dock tömt telefonen på bara tre timmar ett par gånger den senaste veckan (glömde en GPS-applikation igång) och bara snabbladdat den 40 minuter i bilen innan jag tömt den igen. Jag undrar om jag inte "av misstag" kalibrerat om batteriet så som tipset för Desire gör. Batteritiden idag är helt annorlunda.

    Har förresten också noterat att batteritemperaturen är kraftigt avgörande för drifttiden. Om telefonen är varm och fulladdad som den ofta varit i bilen i sommar så är batteritiden dålig. Är telefonen sval hela tiden så räcker batteriet mycket längre.

    När jag bältesficka till telefonen så upplever jag att batteriet klarar sig längre än när jag har den i en varm byxficka...

    Bara mina 5 cent...
     
  11. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Idag gick det lika dåligt. Då försökte jag ändå köra det där "HTC-tricket" i natt och i morse.

    Tog telefonen lite senare idag, typ kl 8 hade jag kört laddningen "rätt".

    Han ta lite screens innan telefonen dog vid 15:15 idag typ. Idag mindre chattande, och inget surfande som ska ha spelat någon större roll i min mening. Dessutom tror jag att jag hade av Wifi ganska snabbt. Skickade däremot 2 sms och tog emot ett mms. Inget samtal eller GPS:ande. Lyssnade idag bara på Spotify, och hur mycket ses väl nedan tror jag. Några timmar kanske. 2-2.5 max.

    Dessa är mina bilder.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Den ena bilden blev konstig, då jag började vrida telefonen när jag skulla ta skärmdump:en.

    Det står nog dock samma saker som på denna, dock i en annan ordning.
    [​IMG]

    Så, vad tror ni? Verkar ju uppenbarligen som något hindrar telefonen från att sova, dock är jag inte så säker på vad.

    Sure, det står att skärmen varit igång jävligt mycket, men det har bara varit de gånger jag sms:at och valt någon musik på Spotify.

    /Söder
     
    Last edited: 17 aug 2010
  12. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Du har ju haft skärmen på i typ 50 minuter, inte så konstigt att den drar mycket batteri.
     
  13. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Så du menar att det skulle vara de 50 min som helt sugit ut allt batteri på 6 timmar?

    /Söder
     
  14. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Kanske inte helt... Men herregud söder. Du har ju verkligen "teknologitummen" mitt i handen. Finns det någonting du inte haft problem med? :)
     
  15. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Jag skulle snarare kalla det att jag inte nöjer mig med det mindre bra.

    /Söder
     
  16. FadeToBlack

    FadeToBlack Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hade du skärmen igång dom där 50 minuterna eller inte?
     
  17. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Hmm, svårt att säga exakt så klart. Men visst, om man lägger ihop alla de gånger man bytt album på Spotify, och när jag höll på med lite mail och gtalk, så kan det kanske ha blivit 50 min.

    Samtidigt har jag svårt att tro att batteriet skulle dö efter några timmar med bara skärmen på? Eller är det så?



    /Söder
     
  18. FadeToBlack

    FadeToBlack Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Håller med dig, tror inte att batteriet ska balla ur så lätt pga det.
    Tror dock att det är något annat som spökar.
    Några nya/uppdateringar appar innan du fick bekymmer?
    För mig låter det osannolikt att det bara händer, något har påverkat luren så pass att den drain;ar ur så mkt.
    Pillat på några inställningar kan oxå ha påverkat.
     
  19. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    En vanlig dag då jag går upp 06.30, åker buss och så vidare, så pillar jag garanterat med skärmen mer än 50 minuter. Då har jag ändå runt 30%-40% kvar när jag är hemma runt klockan 15.00 - 17.00. Ditt problem borde då vara något annat än skärmen i detta fall.
     
  20. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Hmm, det jag vet, är att jag laddat installerat PingChat. Har testat att Freeze:a det i Titanium Backup nu, så ska se hur det går.

    Det jag vet med mig mer, är att jag hade mycket problem med batteritiden på jobbet i somras. Men det kom jag fram till berodde på att det var sjukt dålig mottagning där, och att den bytte mellan 2G och 3G hela tiden.

    Lät jag telefonen ligga på 2G och stängde av sync, så var det mer normalt.

    Ska se hur det gå idag med PingChat inaktiverat. Jag har dessutom kört HTC-tricket idag, dock inte med 1+1 timma med telefonen avstängd, utan snarare 50 min + 30 min. Sen boot:ade jag in i recovery och wipe:ade battery stats.

    Det jag tycker är störigt är ju att det inte kan stå mer exakt vilken process det är som håller telefonen vaken. Inte bara Android System.

    /Söder
     
    Last edited: 18 aug 2010