Nytt "low" för batteritiden, 8 timmar

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av söder, 16 aug 2010.

  1. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Att den drar 4-5 % på ett par timmar? Låter väl normalt isåfall.

    För egen del så har jag inte ändrat något alls egentligen i mina "mobilvanor". Jag upplever det som att den "plötsligt" börjat bete sig sämre. Befinner mig på samma plats som tidigare (så dåligt nät / växla mellan 2G/3G borde det inte handla om). Funderar på om jag ska ladda ner något task killer-program för att se om det gör någon skillnad.
     
  2. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 638
    Mottagna gillanden:
    666

    MINA ENHETER

    Ja precis, min fråga skulle bli om 4-5% är normalt eller kan man verkligen komma ner nära 0% i viloläge med widgets,3g mm(såg att jag egentligen inte skrev min fråga i förra inlägget)

    Fast om man har hög aktivitet så måste det vara en app,installerade nyaste uppdateringen på realtemp häromdan och jag såg hur %:en bara rasade, realtemp höll igång telefonen till 90%
     
  3. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Så där. Verkar som mitt batteriproblem är löst iaf. Min reset löste det.

    Genom att ej återställa mina systeminställningar efter en Wipe fick jag bort problemet.

    Det var alltså inte något nedladdat program som var boven, utan något av Android systemets egna.

    Nu ligger jag på mer normala 86% efter 3-4 timmar, med några sms skickade och något samtal, samt skärmen på då och då. Dessutom WIFI när telefonen har användts.

    Jag säger inte att det är en BRA batteritid, men det gör iaf att man klarar sig en dag som innan.

    Ska fundera på det där med CM igen och om överclockning och undervoltage är något att ha. :) Skulle ju onekligen vara skönt att ha mer batteri och slippa oroa sig.

    Dock gissar jag att samma problem komme kunna uppstå när man håller på och byter ROM hela tiden med CM också, och vissa program som inte kommer fungera så bra med hans mods osv..?

    /Söder
     
  4. Vallenexus

    Vallenexus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Så ni gnäller, jag drainade ett fullt batteri på 2,5 timme. Dock så streamade jag tennis via Wifi i fullscreen. Sweeet!!
     
  5. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    varför skulle inte vissa program fungera med CM?
     
  6. pki

    pki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    509
    Mottagna gillanden:
    133
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi 10 Pro
    ROM:
    Evolution
    Platta:
    Xiaomi Pad 5 Pro
    Det är ju skönt att se att flera har problem med battertiden, då sitter vi i samma båt :)
    Min N1a har även den börjat bete sig mkt underligt. Häromnatten gick jag å la mig med fulladdat batteri. När jag sen vaknade på morgonen så hade jag 68% kvar..
    Har nyligen lagt in senaste CM, vet inte om jag riktigt gjorde rätt. Är väl kanske det som är boven i det hela :S
     
  7. ztrafe

    ztrafe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    183
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Detta är ännu en anledning till varför OLED skärmar är dåliga. De drar så mycket ström. Min Nexus klarar runt 2 timmar att displayen är på, standby kanske 8-10 timmar, Några sms, email och samtal innan den dör. Min Iphone klarar minst 4-5 timmar att displayen är på med samma scenario och då har iPhonen endå högra upplösning än OLED skärmen. Vet inte om det enbart är skärmen som drar så mycket ström. Det jag vet är att jag får ut mer kräm ur batteriet av min iPhone 4. :) :/

    Hört att Desire ägare också har problem med batteriet, Hoppas att superLCD ger en klar förbättring på batteriet när det kommer sen + ljusstakare skärm .:)
     
  8. FadeToBlack

    FadeToBlack Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är högst subjektivt, hänger ihop med vad du har stoppat in i telefonen.
    Så som appar, rommar, kernels samt vilken radio du kör med.
    Självklart hur du använder din telefon, surfar, ringa, messa,spela m.m.
     
  9. ztrafe

    ztrafe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    183
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Klart, men jag använde båda telefonerna enligt samma scenario. iPhone 4 gav dubbelt ++ mer batteritid. Android är på tok för batterikrävande. Därför lämnar jag nu Andorid. Kommer tillbaka när batteriprestandan förbättras (kanske om två år då mitt ip4 abonnemang går ut.).
     
  10. FadeToBlack

    FadeToBlack Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tycker inte att Android är mer batteri krävande än andra os.
    Har både en Hero och N1 med custom romar och bådas batteri tider är grymt bra (med tungt användade så som wifi,gps, surfning, musik lyssnade och spelande).

    Vad kör du med för rom?
     
  11. ther

    ther Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    27
    Telefon:
    Google Pixel 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 4
    Nu är ju vi android-fanboys här (eller i alla fall jag ;) ) men jag tycker nog inte att jag har sämre batteritid än min flickvän som kör iphone 3gs. Denna jämförelse är kanske "äpplen och apelsiner" iof då 3gs är lite äldre.

    Däremot tror jag att det finns fler batterislukande appar i android. Hade en batteriwidget som halverade min batteritid förut.
     
  12. Manzzon

    Manzzon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Att iPhone 4 skulle ha dubbla batteritiden är ju bara skrattretande.

    Antingen har man ju något med mjukvaran i telefonen som inte funkar som det ska eller ett måndagsex av batteriet.
     
  13. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Jo i mitt fall var det ju tex systemet som hade fuckat sig. Endast en wipe och att sedan göra om alla systeminställningar hjälpte.

    Men om jag på något sätt ska försvara de som säger att Apple kanske har bättre batteritidet, så skulle det ju kunna vara att en sådan sak händer mer sällan på en iPhone kanske?

    /Söder
     
    Last edited: 21 sept 2010
  14. Ragowit

    Ragowit Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nu har jag också börjat få batteriproblem, det händer dock bara ibland. Men tillräckligt ofta för att vara irriterande. Typ var fjärde dag. Nu senast var det igår, gick hem från jobbet med en fulladdad telefon (17:30). När jag gick och la mig vid 23:00 hade jag svarat på fem sms och lyssnat på fem-sex låtar på Spotify (ej stream), batteri är nu på 50%. Någon gång medan jag sover dör telefonen.

    Så jag tänker försöka testa Söders lösning och hoppas på det bästa, men:
    1) Hur gör jag en wipe?
    2) Och vilka systeminställningar är det som jag måste skriva om igen?

    Telefonen är original. Ingen root eller dylikt.
     
  15. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Kör du med Googles egna backup på, så sparas det mesta viktiga, som wifi-psw och sånt. Dessutom "ska" det även vara så att programmen du har installerade ska installeras igen.

    Dock är det jävligt dumt att allt går automatiskt, då man har program installerade till SD, så kommer de inte tillbaka där automatiskt, och minnet på telefonen kan då snabbt bli fullt innan man får flyttat alla program igen.

    Men lycka till.

    /Söder
     
  16. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Det låter mycket märkligt. Jag har nu surfat med telefonen en timme, alltså har skärmen varit tänd hela tiden, WiFi igång och Jag har tittat på ett par videoklipp som finns på förstasidan här på Swedroid. Just nu har jag 81% kvar. Inte ens om jag försökte skulle jag kunna köra slut på batteriet på 2 timmar utan att t.ex. något program spökade.
     
  17. toadkalle

    toadkalle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Testar i den här tråden i hopp om hjälp på mitt problem.
    Jag laddade telefonen hela natten. Runt 09 i morse drog jag ut laddaren och begav mig till skolan. Jag har skickat ett SMS, mottagit ett samtal som varade kanske i 3-4 minuter. Wifi har varit igång men jag har inte surfat någonting.
    På min väg till skolan lyssnade jag på Spotify. Det tar ungefär tjugo minuter för mig att gå så tjugo minuters lyssnande alltså. Offline mode såklart.

    Nu.. för två minuter sedan stendog telefonen pga. batteriet som tog slut. Whats up? Knappt fem timmar fixade telefonen att hålla sig igång och då har jag ju knappt använt den. Annars efter en dag med Spotify (tur och retur från skolan) något SMS och något samtal, samt några minuters surfande brukar jag ha runt 30% batteri kvar när jag går och lägger mig på kvällarna.

    I förrgår fick jag 2.1.1 OTA. Kan den uppdateringen ställt till med något tro? Någon med idéer?
     
  18. Kevmo

    Kevmo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    En fråga som kanske också är rätt väsentlig är ju hur ni hanterar era batterier.

    Lite snabba tips för optimala batterier:
    * Förvara inte batteriet där det är väldigt varmt eller väldigt kallt.
    * Använder du mycket datatrafik så gör det helst med WIFI, 3G drar mycket mer batteri, det motsatta gäller om du använder lite trafik.
    * Slutligen, man bör använda hela batteriet nån gång ibland så låt batteriet laddas till 100% sen laddar ni ur det helt
    * Ha inte telefonen i laddaren hela tiden då det ökar värmen på batteriet och drar ned på livslängden lite. Undvik speciellt att ladda telefonen när den har någon sorts fodral på som stänger inne värme.
    * Försök förvara batteriet i drygt 50% kapacitetsnivå om ni inte ska använda det på ett tag.

    Sen finns det ju också massor att göra på mjukvarusidan.
     
  19. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Något program har antagligen fått fnatt. Hitta vilket och fixa problemet. Annars, får du reset:a. Det lär lösa problemet.

    /Söder
     
  20. toadkalle

    toadkalle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja det där med att ett program har gått bananas slog mig också. Men jag har inte installerat något nytt på säkert ett par veckor.

    Och köra en reset. Reset som i total fabriksåterställning?