Obegränsat internet i mobilen och dela i hemmet

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Rolan, 26 apr 2019.

  1. Rolan

    Rolan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2017
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Halloj,

    Pga konstig boende situation så måste vi skaffa ny källa till internet, och jag tror detta är ett av de få alternativen som kommer funka. Har haft Net1 en gång tidigare, men kom då bara upp i 2mbit.

    Som jag har fattat det så erbjuder Tele2, Telenor och 3 detta. Tele2 billigast. Är det någon som är mer insatt i detta eller har erfarenhet som kan berätta lite hur det har funkat hemma? Vilken hastighet kommer man upp i? Vilken av de är att föredra?
    Nån som har förhandlat med någon av de för att få billigare? Vill inte ha fria samtal eller SMS.

    Spelar en del, streamar mycket youtube, netflix, tv-program från olika play-appar, laddas ner en del spel på xbox. Så använder nog rätt mycket internet.

    Tack på förhand!
     
  2. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Billigast är nog Tele2 Unlimited Together. 349 kr för obegränsat allt (även om du inte behöver det för telefoni och SMS). Du kan hitta grupper att gå med i här: Unlimited together Tele 2 sen gäller det såklart som vanligt att ha ett bra modem och router, kanske kombinerat. Om du använder mer än 20GB på en dag så måste man fylla på med 5GB åt gången via SMS.
    Tyvärr har ju N4M-nätet som både Telenor och Tele2 använder, och även Tele2 specifikt, ofta helt värdelösa hastigheter så svårt att säga hur snabbt det går där just du befinner dig, så du får testa dig fram om det är ett vettigt alternativ, dock är det ju ingen bindningstid, och det går ju testa med ett vanligt mobilabb om du eller någon kompis har det.
     
    bernard gillar detta.
  3. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 379
    Mottagna gillanden:
    2 822
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Kolla in Telenor familjelösning, du slipper skicka sms efter 20 GB per dygn & de är även billigare på sim-kort med endast surf.
     
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 756
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Räkna med en del laggspikar om du spelar samtidigt som linan används till annat. LTE är förvånansvärt känsligt på den punkten. En aktiv anslutning är inget problem, men så fort man ökar med ännu en stiger pingen i regel med en faktor 2-3.

    Detta diskuteras här: Övergå till mobilt bredband - hur bra fungerar det?. Bästa lösningen är att spela över en separat anslutning; tex använda telefonen/telefonabonnemanget om den primära linan är i bruk till annat.

    Ett tips är att beställa hem en rad kontantkort (de är gratis), och sedan utvärdera vilken operatör som ger dig bäst bandbredd/ping. Gärna klockan 19:00 när de flesta är hemma och använder sin anslutning till det ena eller andra (brukar vara som mest belastat här mellan 19:00 och 20:00 i alla fall).
     
    Last edited: 26 apr 2019
    eastbound, Kristy och F-Forward gillar detta.
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det är verkligen något du måse testa själv precis där de ska användas. Det kan variera jättemycket. Gör som @bernard@bernard föreslår med kontantkort.
    Routern har också stor betydelse. Förutom att det kan vara olika bra på att fånga upp signalen är de också olika bra på att skicka den vidare i hemmet. T.ex. hade jag en TP-Link Archer i stugan förut och den var urusel på "WiFi-sidan". Bytte till den Huawei Tele2 säljer och vips nådde signalen "hela" huset (inte värst stort hus...).
    Vad gäller fart får jag med Halebop 20 Mb/s ute i obygden i Värmland där man för några år sen knappt hade mobiltäckning alls så i ett samhälle kan man nog få rätt bra fart. Har hänt mycket de senaset åren!
     
    katho, svenix, Kristy och 2 andra gillar detta.
  6. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Jag kommer också gå över till mobilt bredband men jag är ensam i hushållet så jag är inte orolig. Är nog värre om man är fler och delar för då kan belastningen skapa problem. Kan också tipsa om att om 3 skulle fungera bäst (Det gör de hos mig) har de ett renodlat bredband på 500GB i månaden också som blir billigare än fastpris. 500GB räcker nog ganska långt ändå och inget tjafs med SMS.
     
  7. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 379
    Mottagna gillanden:
    2 822
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Går lika bra att använda 3's obegränsade mobilabonnemang, de ska tydligen inte kräva nå sms efter 20 GB per dygn, eller hur @Cupcakes@Cupcakes ?

    Jag bor också själv, men fick Telia fiber 500 Mbit/s & största Tv-paket för 398 kr / mån på Black Friday, så jag kommer köra på med det tilld bindningstiden löper ut och hoppas Telia har fixat då så att vi med fiber även får obegränsad surf på mobilen, då kan det vara värt att behålla fibern.
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 955
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Inte vad jag märkt, men det finns ju i avtalet så det kan ju komma att börjas med. Bör väl också tillägga att det var ett tag sedan jag var uppe över 20GB flera dagar i rad, om det är något de lägger märke till. :)