OCR på räkningar

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Buzz, 21 jul 2010.

  1. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Okej håller med om att det är en grym ide. Jag mest funderade på om man kunde använda en liknande lösning i ett annat projekt. Men jag antar att den koden ni tänker använda har ganska hårda open source krav.
     
  2. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Nej då. Det är Apache License v2.0. Du kan använda den i proprietär mjukvara om du vill: http://code.google.com/p/zxing/
     
  3. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Coolt ja får se om man kan göra något coolt med detta i framtiden då.
     
  4. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Jag och Johan har uppenbarligen inget socialt liv eftersom vi ägnar lördagkvällen/natten åt aGiro. Johan har fixat så att Chrome-pluggen genererar en PIN-/QR-kod. Denna kod matar man in i den nya main-aktiviteten som jag har skapat i aGiro. M.h.a. denna kod kommunicerar nu appen med chrome genom agiro-server. Det fungerar över förväntan faktiskt! Efter att jag har skannat en faktura så poppar OCR-numret upp i en ruta i Chrome nästintill direkt. Johan jobbar på att få in automatisk ifyllning i bankformulär, Swedbank först ut.

    Kvar att göra är ju givetvis en hel del slipning. Men vi har nästan visat på hela kedjan nu då Johan har lyckats fylla i Swedbanks formulär, dock utan matning från android-appen. aGiro skulle också kunna skanna av QR-koden som visas istället för att mata in den fyrsiffriga koden (vilket iofs fungerar rätt bra det med).
     
  5. Vandergrift

    Vandergrift Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Med risk för att gå offtopic så måste jag bara säga shit vad coolt. Har följt den här tråden i tystehet ganska länge nu och just den här typen av crowdsourceprojekt är en utav alla saker som jag bara älskar med Android.

    Keep up the good work guys!
    (har ni snackat med någon utav alla duktiga grafiker här på swedroid? antar att gui har rätt låg prio nu)
     
  6. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 192
    Mottagna gillanden:
    1 507
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Härligt, tacksam att det finns folk här som är duktiga på att fixa till saker, när man själv inte kan ett dugg om programering, ser fram emot med spänning när ni får igång det på bankerna
     
  7. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Inte offtopic alls. Det kanske börjar bli läge att få upp en hemsida? Någon som har tid, lust och känsla för webbdesign?

    Vi kanske ska bestämma oss för ett namn också? Jag ser att agiro.se har registrerats av någon så sent som 21/12 2010. Är det någon här inne som gjort det? Ett alternativ som jag gillar mer är Droidgiro. Det har tydligare koppling till android. Jag passade på att registrera droidgiro.se så att ingen annan tar den om det namnet uppskattas av er andra också. Vi kanske skulle ta in alternativ och göra något slags röstning?
     
    Last edited: 16 jan 2011
  8. wulax

    wulax Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Min röst går till Droidgiro. aGiro var ett rätt rätt fantasilöst namn ändå. Förvisso finns det en hel del appar med "droid" i namnet redan men ifall du redan registrerat en domän så duger det fint.
     
  9. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Fast det är bara 100kr för domänen. Om ni/vi tycker ett annat namn är bättre så tar vi givetvis det. Jag reggade den mest i förebyggande syfte.
     
  10. wulax

    wulax Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ok. Ett annat alternativ som jag tyckte var rätt kul är Giroid. Det verkar dock ha en betydelse i engelsk eller amerikansk slang.

    Jag är för övrigt inget vidare på att göra hemsidor men jag kan ladda upp ikonens .svg till git ifall vi ska använda den.
     
  11. cowsick

    cowsick Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Droidgiro

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  12. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    giroid.se är iaf ledig, men betydelsen känns väl sådär, eller? ;)

    Med mitt förslag tänkte jag nog bara BankGiro, PlugGiro => DroidGiro.
     
  13. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Det tycker jag absolut att du ska göra!
     
  14. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Johan, jag skulle önska av servern att det gick att testa en pin-kod om den är giltig. Är det möjligt redan kanske?
     
  15. tkarki

    tkarki Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2009
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Testade projektet idag nu igen efter att ha testat det senast när de första versionen släpptes här, vilket lyft med Chrome extensionen också! (som inte var så lätt att läsa in, för mig som knappt använder Chrome)

    När det finns stöd för Länsförsäkringar Bank så kan jag tänka mig att testa det hela vägen, även om jag har rätt få vanliga fakturor.. (föredrar e-faktura)
    Är tanken att man ska logga in på banken, gå in på betalningar, sen skannar man in fakturor och skickar dem från mobilen, då lägg den direkt till på banken av Chrome extensionen, sen när man skannar nästa faktura så blir det samma sak igen, ...?
     
  16. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Du skulle kunna hjälpa oss redan idag genom att skicka oss den html-sida som används för att mata in en räkning hos Länsförsäkringar, så ska vi nog kunna få in stöd för LF.
     
  17. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ja, idag fylls OCR-fältet i automatiskt för Skandiabanken och Swedbank för övriga banker så visas den skannade koden som notifiering.

    Precis som pakerfeldt skriver, skicka oss html-koden för den sida som innehåller input-fältet så lägger vi in fler banker.

    För er som vill bidra med kod för fler banker så sköts allt i background.html i pluggen, här är den kod som idag fyller i OCR-fältet för Swedbank och Skandiabanken, https://github.com/johannilsson/agiro-server/blob/master/extension/chrome/background.html#L90
     
  18. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Vi kan ju passa på att säga att det gäller för alla. Skicka in html-koden för eran bank så ordnar vi det. Det ni kan tänka på är att göra en search-and-replace i html-sidan innan ni skickar den för att ta bort eventuell personlig information såsom personnummer, fullständig namn och adress och dylikt om ni är oroliga.

    Vill ni inte publicera den här så går det bra att PMa någon av oss eller dra iväg ett mail till patrik punkt akerfeldt snabel-a gmail punkt com.
     
  19. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    iGiro kanske :)

    Har följt tråden med intresse. Är programmerare på lite olika områden, men termer har aldrig varit min starka sida, så hänger inte riktigt med vad appen egentligen skall göra, så här kommer några korkade frågor:
    1. Är tanken att man skall logga in som vanligt i Internetbanken, scanna fakturor med luren och sedan kunna använda scannade OCR-nummer på något sätt?
    2. Är det bara OCR-nummer som skall scannas? Eller även summa och konto-nummer (teoretiskt möjligt men för avancerat?)
    3. Det går inte att få det till typ clipboard på PC o sedan klistra in?
    4. Hur ser det ut för Nordea?
    5. Hur ser det ut för Firefox?

    Jag kan Beta-testa, brukar kunna debugga o fixa o trixa för att komma förbi buggar i browsern (och komma fram till vad felet är).
    Om den skall vara betal-app kan jag betala även om jag är med o testar, inte därför jag vill testa.
     
  20. nilnil

    nilnil Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjena, jo man är tvungen att mata in IP-nummer för att den ska få kontakt med luren från pluggen som sedan hämtar ut datan och listar den i popupen.

    Testade en del att få in det i clipboarden med ZeroClipboard, men hade inte tid att få in det i formulären. Men ni jobbar ju på rejält ser jag!

    Ser med spänning fram mot den färdiga appen.

    Röstar för övrigt på Droidgiro jag med.


    mvh
    nilnil



    .