OCR på räkningar

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Buzz, 21 jul 2010.

  1. speakman

    speakman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Ditt hela repository på GitHub är en _fork_ av huvudprojektets. Din fork innehåller en eller flera _brancher_. Du committar alltid till en _branch_, och en pull request hänvisar alltid till en specifik _branch_. Hoppas det gjorde det lite tydligare. :)

    Om du är ovan att jobba med brancher så rekommenderar jag skarpt lite googling på saken. Det är nämligen den snabba och enkla hanteringen av brancher som gör Git så fantastiskt!

    Tillägg:
    Din commit såg förövrigt helt okej ut. Det enda du bör tänka på är att första raden i commit-meddelandet bör vara en sammanfattning för hela committen, och sedan en tomrad och slutligen har man fritt utrymme att förklara mer i detalj.

    Du kan läsa mer om commit-meddelanden här.
     
    Last edited: 19 jan 2011
  2. speakman

    speakman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Till pakerfeldt vill jag bara lyfta funderingen om inte repot bör heta "droidgirot-android" även om det ligger klumpat under organisation?

    Som det är nu så blir det svårt att forka fler projekt med samma princip: https://github.com/244an/android
     
  3. tkarki

    tkarki Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2009
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    speakman: Tack för tipset om egit för Eclipse, precis vad jag letat efter men inte hittat tidigare! :)

    Äntligen har jag orkat lägga till mitt gamla projekt TKSnake i Git så har man ju även en backup...
    Kanske kan jag få lite tid över framöver att hjälpa till lite med detta projekt också! Även om jag tycker ni klarar det rätt bra även utan mig! ;-) (kanske bättre t o m)
     
    Last edited: 19 jan 2011
  4. speakman

    speakman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Ingen orsak. Känner själv att jag inte hinner hänga med i projektet, men jag bistår gärna med meta-kunskaper kring det jag kan. :)

    En bra sak med EGit är fönstret "Git Repositories" (Window->Show view->Other...). Där man man snabb både skapa och hoppa mellan brancher. Samt få en överblick över hela Git-repot.
     
  5. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    Tack för info o feedback.
    Går det att ändra commitmeddelandet i efterhand? Det är ju lika bra att få det riktigt direkt.

    Det slog mig också att jag borde haft en sammanfattning på 1a raden när jag precis hade commitat, eftersom första raden (del av) visas i gränssnittet.
     
  6. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Jag såg det. Det var onekligen olyckligt. För att byta namn måste jag i princip skapa nya repon eller hur? Isåfall ordnar jag det!
     
  7. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    Hmm, trodde jag gjort en pull-request till droidgiro, kan inte se någon info om det...
     
  8. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    244an closed pull request 1 on droidgiro/android

    Ser ut som att du har stängt den kort efter att du har öppnat den.
     
  9. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    ok, försökte igen, är den ok?
     
  10. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Nu finns det en ny som är öppnad ja.

    Precis som speakman skrev tidigare så är det att föredra att göra pull request from en branch som håller de ändringar som requesten beskriver. Flödet blir betydligt enklare för den som sen mergar in ändringarna då det annars är väldigt lätt att få in även senare commits till din master som inte var ämnade för requesten från början. Men bekymra dig inte för det nu, det här duger fin fint som det är nu. Tack.
     
  11. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Johan, jag hann aldrig testa posta till URL:en utan v2 igår. Kan prova ikväll på GTUG kanske.
    Tänkte passa på att byta namn på repositoryna enligt speakmans förslag ikväll. Det betyder alla som jobbar mot respektive repo måse korrigera sin remote URL (ledsen för besväret!).
    Nytt namn (om ingen motsäger sig) blir:

    droidgiro/droidgiro-android
    droidgiro/droidgiro-server
    droidgiro/droidgiro-browser
     
  12. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Låter som en vettig namngivning.

    Låter bra att testa ikväll. Jag och pakerfeldt kommer båda vara på GTUG Stockholm ikväll, kom gärna förbi och säg hej om ni ska dit eller är i närheten.
     
  13. speakman

    speakman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Kod:
    git commit --amend
    Problemet är dock större att committen redan är pushad till GitHub. När du ändrar commit message så ändras också committens identitet (sha1-summan), man kan säga att du ändrat din branchs historik, och det är något man bara gör i absoluta nödfall på saker man publicerat (p.g.a. att man invaliderar alla andras forks av det repot).

    Men med det sagt så tror jag nog vi kan anse detta som ett specialfall och alla inblandade vet ju vad som händer, så du kan ju prova köra git commit --amend och sedan pusha upp den med våld:

    Kod:
    git push --force
    Men då bör du nog ta bort dina gamla pull requests, och fixa en ny med nya historiken.
     
  14. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Nu har repona (svårt med försvenskad plural på det här jäkla ordet) bytt namn. Så uppdatera era hänvisningar. speakman vet hur ;)
     
  15. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

  16. Hessi

    Hessi Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 189
    Mottagna gillanden:
    349

    MINA ENHETER

    Kan vi icke-programmerare testa det redan nu?
     
  17. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    Så, har korrigerat namnet på min fork.
    Samt ändrat commit-kommentaren enligt @speakman's ordination.

    Blir den godkänd? Tänkte mest att det väl är bra om den blir commitad snart eftersom andra jobbar med samma kod - OM den skall med.
     
  18. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Jag har kommenterat din pull request.
    Om det är så att man är lite osäker på om sina ändringar ska dras in i huvudrepot av någon anledning (t.ex. om man är osäker på om man har gjort rätt), så är det önskvärt att man ser till att commita varje "feature" var för sig. Då blir det lättare att plocka enstaka commits och lämna vissa.
     
  19. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Inte just nu tyvärr. Men jag kan bekräfta att jag återigen testade hela kedjan när vi hackade på GTUG och det fungerade mycket bra.

    Kanske kan vi tagga en alpha-version tämligen snart. Johan, visst har väl GAE stöd för att köra olika versioner av serverapplikationen? Isåfall skulle man kunna låta en "fryst" alpha-version av servern köra under en specifik URL och låta den taggade versionen av android-appen prata mot den (under en testperiod).
     
  20. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    Tack, har gjort en ny kommenter där

    Om jag hade delat upp committerna, fortfarande de jag gjorde i samma branch?
    Jag trodde att en pull höll reda på vilka commits som var gjorda när pullen skapas, men det finns alltså ingen koppling?

    Skall man alltså skapa en ny branch för varje commit (eller grupp av commiter), eller enklare beskrivet efter en pullrequest?
    Om så, tar man bort gamla brancher efterhand, eller det skapar oreda?
    Annars kan det ju bli en hel del brancher, men det kanske inte är något problem.