OCR på räkningar

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Buzz, 21 jul 2010.

  1. speakman

    speakman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Många brancher är i princip inget problem för Git, men det kan ju snabbt bli rörigt.

    Ett alternativ är att när du ska till att göra en förändring så skapar du en egen branch för det (topic branch). I det här stadiet kommer du aldrig skicka upp den på GitHub. Du committar tidigt och ofta i denna branch, en tumregel kan vara att så snart något nytt fungerar så committar du. Commit messages här spelar heller ingen jätteroll, så länge du själv vet vad du gjort.

    När du sedan har färdigställt ditt arbete i din topic branch så är det dags för lite squashing. Det innebär att du slår ihop och organiserar dina tidigare commits, inklusive commit messages, så de bildar en logisk följd och där varje commit är en komplett men enbart en feature.

    En liten mer detaljerad genomgång av detta arbetsflöde här.

    Nu när du slutligen har en strukturellt ordnad branch kan du skicka upp den på GitHub och göra en Pull Request mot den.

    Om du sedan får påpekningar kring ditt bidrag, kanske den andra committen av fem innehåller småfel eller annat, så kör du återigen bara git rebase -i origin/master och sätter edit på den commit du vill fixa till.

    Detta beskrivs också mer detaljerat i Gits user manual.

    Reserverar mig dock för hur GitHub kommer reagera på att man pushar upp en ny branch med ändrad historik ('git push --force'). Detta är iallafall som det går till när det hanteras via mailinglistor (linux kernel et al).
     
    wulax, johannilsson och 2444ever gillar detta.
  2. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Bra idé.

    Om du vill bygga en apk kan du sätta endpointen till http://1.latest.agiroapp.appspot.com/. Jag kommer i veckan (gissar fredag) implementera det nya flödet för pinkoden. Men det kan jag göra på en ny version så att det gamla fortfarande fungerar.
     
  3. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    2444ever, jag fortsätter diskussionen här.

    På min telefon är det ingen skillnad på "phone" och "number" men jag kör orginal android. Fungerar alltså annorlunda på SE. Så då kör vi helt enkelt på din ändring.

    Vad gäller din andra kommentar om att man av misstag skulle skicka ett felaktigt OCR om man skickar fälten direkt efter skanning. Det borde aldrig vara ett problem eftersom vi kontrollerar OCR-numret mot checksiffran vid varje skanning. Så även om du ser ett felaktigt OCR-nummer i debug-tabellen så behöver inte det betyda att Invoice-objektet har samma OCR-nummer (den kan ha nekat det).

    Din pull request är intagen igår kväll hur som helst.
     
  4. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Då gör jag taggar och bygger en apk ikväll så kan de som vill testköra lite.
     
  5. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Nu finns en första alpha release för nerladdning. Observera att det verkligen rör sig om en alpha-release. Jag har inte ens haft tid att testköra den.

    APK 0.4 alpha: https://github.com/droidgiro/droidgiro-android/downloads
    Chrome extension 0.4 alpha: https://github.com/droidgiro/droidgiro-browser/downloads

    Just nu finns bara rudimentärt stöd för: Swedbank, Skandiabanken (välj först mottagare manuellt), Länsförsäkringar och Nordea.

    Kort guide:
    Installera APK och chrome extension. Öppna sidan för fakturabetalning på någon av ovanstående banker. Klicka på ikonen i Chrome för droidgiro för att få en 4-siffrig PIN-kod. Knappa in denna kod i android. Skanna fakturan!
     
    Last edited: 20 jan 2011
  6. b.lindahl

    b.lindahl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Vet inte om jag är ute och cyklar men fältet där man matar in OCR-numret på Handelsbanken ser ut så här:
    HTML:
    <INPUT name="FRI_TEXT0" value="" maxlength="35" size="55" class="SHBInput" tabindex="14">
     
  7. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har lagt in stödet, men insåg precis att det inte kommer fungera. Det finns inget id kopplat till fältet? För att kunna veta att det blir korrekt tror jag att vi måste ha hela sidan för att kunna välja rätt input.
     
  8. b.lindahl

    b.lindahl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Nej inget id. Däremot finns det bara en input på sidan (eller snarare i framen) som har namnet "FRI_TEXT0". Resten av sidan innehåller personlig info som jag inte har tid att gå igenom och hitta och rensa ikväll men söker man rätt på input-taggen med det namnet är man nog safe. Klickar man på knappen som det står "Fler rader" på visas ytterligare input-fält som är på samma form: FRI_TEXT1, FRI_TEXT2 osv. som ni ser nedan.

    Tabellen som innehåller input-taggen ligger på "toppnivå" i sin frame, ser ut så här i sin helhet:

    HTML:
    <TABLE border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="585">
    <TR> 
       	<TD width="10" valign="top" class="SHBErrorStar">
       	
       	</TD>
       	<TD width="115" valign="top">
       	<a href="JavaScript:openHelpWindow('','http://www.handelsbanken.se/shb/Inet/ICentSv.nsf/Default/q7F9CB228BC8CFC9EC12571EE002CC320?opendocument&amp;frame=0','500','500')" tabindex="13">OCR eller meddelande</a>:
       	</TD>
       	<TD width="460">
    	<INPUT name="FRI_TEXT0" value="" maxlength="35" size="55" class="SHBInput" tabindex="14">&nbsp;
    
    	<DIV id="FLER_RADER_BTN" style="display:inline">
    		<INPUT type="button" value="Fler rader" onClick="javascript:document.getElementById('FLER_RADER_BTN').style.display='none';document.getElementById('FRITEXT').style.display='inline';document.getElementById('fritext1').focus();" class="SHBInput" tabindex="15">
    	</DIV><br>
    
    	<DIV id="FRITEXT" style="display:none">
    		<INPUT name="FRI_TEXT1" value="" id="fritext1" maxlength="35" size="55" class="SHBInput" tabindex="16"><br>
    		<INPUT name="FRI_TEXT2" value="" id="fritext2" maxlength="35" size="55" class="SHBInput" tabindex="17"><br>
       		<INPUT name="FRI_TEXT3" value="" id="fritext3" maxlength="35" size="55" class="SHBInput" tabindex="18"><br>
      		<INPUT name="FRI_TEXT4" value="" id="fritext4" maxlength="35" size="55" class="SHBInput" tabindex="19"><br>
    		<INPUT name="FRI_TEXT5" value="" id="fritext5" maxlength="35" size="55" class="SHBInput" tabindex="20"><br>
    	</DIV>
    	</TD>
    </TR>
    </TABLE>
    Det verkar som man kanske behöver framesetet för sidan också om man ska kunna hitta input-taggen. Så här ser den ut iaf.
    HTML:
    <frameset rows="99,*">
    	<frame name="SHBTop" src="./Handelsbankens Internettjänst_files/igme_app(1).html" scrolling="NO" frameborder="0" marginwidth="0" marginheight="0">
    	<frameset cols="175,*">
    		<frame name="SHBMenu" src="./Handelsbankens Internettjänst_files/igme_app.html" noresize="" scrolling="AUTO" frameborder="0">
    		<frame name="SHBMain" src="https://secure.handelsbanken.se/..." marginwidth="5" marginheight="0" noresize="" frameborder="0">
    	</frameset>
    </frameset>
    
    Där SHBMain är den frame som är intressant. Behöver man dessutom resterande sidstruktur får jag som sagt återkomma.

    Inte direkt någon elegant lösning men men . =/
     
    Last edited: 21 jan 2011
  9. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Galenskap :)

    Jag tror att det här ska räcka, om ingen annan hinner före så återkommer jag ikväll.
     
  10. berka

    berka Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Provade alphan lite, amazing att det funkar ! :) dock skickade den inte över gironummret till banksidan, allt annat funkade. Antar att det är pga betan... Keep up the good work!
     
  11. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Det stämmer, i princip bara OCR-numret som stöds just nu.
     
  12. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Jag är så frestad att låta eclipse auto-formatera alla java-klasser. Blir wulax arg då? :)
     
  13. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    Kontonr o doktyp skickas till klienten eller?
    Tänkte jag skulle pilla lite med det idag.
     
  14. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    @pakerfeldt, jag gjorde ytterligare en kommentar på pull-requesten, bl.a. om "phone" i inut type. Har du läst?
     
  15. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Allt läses in med Android men det är bara ref, belopp och dok.typ skickas till servern (konto kvarstår). Och Chrome-pluggen i sin tur använder just nu bara ref-numret.

    Nej, det har jag missat.
    red/ eller jag ser ingen ny kommentar. Det senaste du skrev har jag svarat på här i den här tråden.
     
  16. wulax

    wulax Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Nä, det går bra, men vänta gärna ett par minuter. Jag håller på att merga in lite ändringar till CaptureActivity och ska ladda upp om några minuter.
     
  17. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Gör en fetch/merge innan du pushar. Jag har nämligen pushat saker till CaptureActivity idag redan.
    Auto-formaterar all kod efter att du har pushat dina ändringar då.
     
  18. wulax

    wulax Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det var allt just nu. Vad jag ändrade är ungefär att lägga till en egen klass för ListView-texten och lägga till en special-listadapter för att kunna ändra typsnitt till ocrb10.ttf, ändra färger på text och bakgrund vid resultat (inte fixat än, men jag tror det vore kul), och städa upp lite i CaptureActivity.

    Formatera gärna om alla filer med Eclipse. De är ju rätt oorganiserade just nu.
     
  19. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    Bra kändes som att det behövdes, var väl kod som hängt med från början genom strukturförändringar.
    Sent from my X10i
     
  20. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    Nordea i chrome lägger in belopp.

    Tänkte testa lite för Nordea. Om man lägger in kontonummer i requesten i appen, kommer det då fram till chrome?

    Tänkte skriva ihop något om flödet vid skanning, posta här eller i git?
    Om i git, var där?

    Sent from my X10i