OCR på räkningar

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Buzz, 21 jul 2010.

1. pakerfeldt

pakerfeldt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    72

MINA ENHETER

wulax, körde lite hallway testing idag och fick kommentaren att skanningsområdet gärna kunde vara lite högre. Eftersom en faktura oftast (alltid?) har en tom rad både ovanför och under OCR-raden så kanske det är möjligt att öka området något för att underlätta för användaren.

2. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Försökte mig på att testa appen nu, snart dags för räkningarna att betalas, så varför inte :D. Men jag får det inte att fungera fullt ut. Jag har installerat chrometillägget och startat appen med pinkoden som står i tillägget. Den läser ocr fint och även belopp. Men det händer ingenting i min internetbank (swedbank). testat både via wifi och vanlig 3g.

Nått jag missat tro?

3. wulax

wulax Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Det är nog en bra idé att öka lite. Är i CameraManager man gör det har jag för mig.

4. RickardP

RickardP Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Har fölt denna tråd med spänning under en period nu och börjar bli dags att testa det mot Nordea.

Har lyckats fått ner med eGit i Eclipse android appen och chrome extension men hur får man igång chrom extensionet?

5. wulax

wulax Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag kör med engelska locales, så översätt:
    Tryck verktygsikonen > Tools > Extensions > Developer mode: Load unpacked extension > Bläddra till droidgiro-browser/extension/chrome > Öppna den.

6. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Kan då meddela att det inte verkar fungera för Nordea privat, appen ser ju ut att fungera, scannar osv, dock trodde den att det var postgiro trots det är bankgiro på någon faktura jag testade men antar det beror på att många fakturor ser ju olika ut. var dock bankgiro lapp.

Jag tog och sparade ner hela html filen från nordea där man knappar in postgiro eller bankgiro upgifter för en räkning om det kan vara till hjälp: http://rickardp.se/nordeahtml/privat.htm

Edit: Jag får "Ready to recieve invoices." meddelandet i chrome och den scannar in sakerna oftast rätt i alla fall, men jag får inget i fälten på Nordea.

Men jag har problem, trycker jag Pausa så pausar den scanningen ser det ut som men trycker jag scanna igen så dör den med "Force close" samma sak om jag trycker på "rensa alla" (tror jag det stod).

Sen är det ganska jobbigt när appen dör att behöva synka med pinkod igen, känns som det borde gå att lösa bättre med google konto eller något som tex "Google Chrome to Phone Extension" gör :-)

Last edited: 24 jan 2011
  7. wulax

wulax Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag lade in Pausa imorse efter bara ett par tester så den funktionen är inte buggfri än. Posta gärna en buggrapport och inkludera loggen, typ "adb logcat" så ska jag nog kunna fixa det.

Givetvis ska ju inte appen dö och du behöva mata in pinkoden igen. Det är inte någon anledning att byta till användning av googlekonton.

Problemen med Chrome och Nordea får nog johannilsson eller pakerfeldt svara på.

Tack för att du testar appen.

8. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

okej, här kommer log från logcat när jag trycker pause knappen, lite underligt för ibland går det men sedan trycker jag scanna så får jag error men nu fick jag det direkt på pausa.

Jag var med från början i denna tråd och var i kontakt med någon så fick kod för något av projekten nämnda i början av denna tråd men har sedan inte haft tid och har inte fortfarande att programmera något åt det och nu håller ju ni på att lösa detta så kommer gärna med förslag och testning ;-)

Edit: notifiering s rutorna försvinner alldrig om jag inte stänger av dem själv, kanske något ni bör fixa?

9. pakerfeldt

Mottagna gillanden:
    72

MINA ENHETER

Jag håller med wulax här. Att appen FC:ar i detta alpha-stadie är ingen anledning att gå från pin till google account. Under förutsättning att appen inte krashar så ska det räcka med en pin-kod för alla ens fakturor vid ett skanningstillfälle.

10. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

njea, men varför behöva synka telefonen varje gång man startar appen, var mer det, själva krashningen förstår jag kan ske i alpha stadiet.

11. johannilsson

johannilsson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Förutsätter att du kör senaste versionerna av både appen och tillägget, alltså bygger själv.

Får du en notifiering som säger "Ready to recieve invoices", eller ser en text i pluggens popup att den är redo för skanning? När det gäller Swedbank och alla andra banker måste man även vara inloggad och på den sida där man betalar fakturor, I Swedbanks fall har den endast stöd för den vy där man betalar en faktura i taget.

Jag tror även att pluggen idag bara fungerar om man har ett Chrome fönster öppet, flera tabbar går dock bra.

12. johannilsson

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Tack, ska kolla vidare på Nordea.

Vi körde med Google konton från början men tog bort det stödet då det endast har stöd för rena Google konton (gmail).

13. johannilsson

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Genom att tvinga en synkning varje gång så behöver vi inte hålla en "socket" öppen från pluggen till servern konstant heller. Men jag förstår din poäng.

Google Chrome to Phone Extension är lite annorlunda, den skickar från webbläsaren till telefonen vi skickar från telefonen till webbläsaren vilket är ett helt annat förfarande och annan teknik.

14. pakerfeldt

Mottagna gillanden:
    72

MINA ENHETER

Menar du att den formaterade giro-numret enligt XXXXXX-X istället för XXXX-XXXX? Eller vad menar du med att den trodde det var PG och inte BG?
    Jag har nämligen fixat automatisk formatering av BG-/PG-numret och kan möjligtvis ha missat något där.

Bara för att vara övertydlig: När du testar med Nordea så har du öppnat internetbanken och ställt dig på sidan för att betala fakturor? När du har skannat referensnumret, dyker det upp någon pop-up-ruta för Chrome-pluggen då?

red/ Såg att johan hunnit svara istället.

15. johannilsson

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Just det, Nordea har endast stöd för referens och belopp med. Fungerar dessa två?

16. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

ok, jao, säg till om jag kan hjälpa något med mer informaiton.

Var lite snabb och tänkte inte på att det var tvärtom som det pluginet kör.

Det är en faktura från "klarna" som det står så här nere i högra hörnet av bankgrio avin: 2211555#42# och där det står bankgiro: 221-1555 men den gav 221155-5

Jag är inloggad på Nordea och har deras betala bankgiro/postgiro sida uppe där man fyller i information om en faktura.

Jag får alla uppgifter i appen men det enda meddelandet jag får i chrome är "ready to recieve invoices.", däremot fick jag fler meddelande absolut första gången jag startade appen bland annat OCR nummret har jag för mig det var men har inte kunnat återskapa detta.

Jag får inget i webbläsaren.

17. wulax

wulax Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Tack, jag hittade felet, ska fixa. Det är nog min commit från i morse som ställer till problemen med Chrome också.

18. johannilsson

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Om man har problem, kan man öppna Manage Extensions i Chrome, klicka på background.html för droidgiro pluggen. Då får man upp en konsol som loggar de meddelanden man får samt ev. fel som kan uppstå.

19. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Står många sådana här i den loggen för mig:

Uncaught ReferenceError: o is not defined - background.js:110
    (anonymous function) - background.js:110
    chromeHidden.handleResponse - :124

20. johannilsson

Mottagna gillanden: