OCR på räkningar

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Buzz, 21 jul 2010.

  1. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 683
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Nej, jag har inte provat. Råkade bara se en notis om den och tänkte det kanske kunde vara intressant att känna till för andra här.
     
  2. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Tycker ändå jag får problem med dimensionerna trots svaret du länkade till wulax. Nåväl, vi klarar oss nog ett tag till utan portrait tror jag ;)
     
  3. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Här står mer om OCRWire: http://www.idg.se/2.1085/1.365383/skanna-ocr-med-android
    Fungerar bara till windows och om jag förstår det rätt så skannar den bara just OCR-numret som sedan hamnar i clipboard på datorn för att sedan klistras in i lämpligt fält. Jag ser klara fördelar med våran lösning.
     
  4. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Jag fick till portrait genom att följa kommentar 41 här. Däremot så är bilden en aning uttöjd vilket gör att bildanalysen inte får några träffar alls. Ett steg närmre iaf.
     
  5. backspace

    backspace Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2009
    Inlägg:
    372
    Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Google Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 4a
    Testkörde precis OCRWire. Funkar galant Även med kameran som HTC Hero har. ;)
     
  6. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    På hemsidan för appen finns "OCRWire all-platforms (jar)". Det står även:

    "The client will run on almost all envionments, but its functionality is not explicitly tested. If you try it on Linux or Mac please report bugs to ######"

    .. men jag tycker också att lösningen med att skanna fler fält och att integrera med webbankerna är bättre.
     
  7. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Ja, hemsidan har uppdaterats sen sist.
     
  8. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Har börjat mecka ihop en hemsida m.h.a. jekyll på github. Återkommer med resultat (förvänta er inga under!).
     
  9. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Sådär, här är en början: http://dev.droidgiro.se/
    Kan jag räkna kallt med att någon som faktiskt kan webbdesign tar över? :)
    Sidan är baserad på Tom Preston-Werners egna sida. Hemsidan genereras med jekyll när man pushar till repositoryt. Egentligen är det inga konstigheter, utan vanlig html man har att göra med.

    När vi är nöjda så flyttar vi över den till http://(www.)droidgiro.se

    Vore kul med lite liv på sidan, kanske någon bild/screenshot.

    red/ Källan hittar ni här: https://github.com/droidgiro/droidgiro.github.com
     
    Last edited: 27 jan 2011
  10. njb

    njb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Vet inte om det tagits upp tidigare i tråden men...

    För att undvika att skanna soffan och då få 888888 som OCR nummer, så finns det ett checksumme system på OCR nummer.

    t.ex. Om 2 kontrollsiffror används i OCR-numret anger den näst sista siffran antalet tecken (kontrollsiffror medräknade). Om OCR-numret har 10+ tecken utelämnas tiotalsdelen. D.v.s. ett 13 siffror långt nummer, får näst sista kontrollsiffran 3. Den sista siffran (oavsett 1 eller 2 kontrollsiffror i numret) är en checksumma beräknad med samma algoritm som kontrollsiffran i personnummer.
     
  11. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Jo, vi använder givetvis checksiffran.
    Däremot vet jag inte hur man tar reda på om näst sista siffran är en längdsiffra eller inte?
     
  12. njb

    njb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

  13. wulax

    wulax Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hemsidan ser lite för mycket ut som en blogg med den layouten tycker jag. Bra att du börjat med den dock. Kanske kan jag försöka knåpa ihop något senare ifall ingen annan hinner före. Är dock ingen höjdare inom det området. Kanske någon annan kommer till undsättning när vi skapar en egen tråd för DroidGiro.

    Jag håller på att skriva om Scanner för att läsa mellanslag just nu. Förhoppningsvis hinner jag färdigt ikväll eller imorgon kväll.
     
  14. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Ja, den kanske gör det? Tyckte det började arta sig iofs. Nåväl, jag är verkligen ingen designer så någon annan får gärna ta över. Jag gillar dock jekyll, eftersom det är simpelt och gör hemsidan halvdynamisk utan att blanda in databaser.

    Det som egentligen saknas (utöver små finslip i Android-appen) innan vi kan släppa en första version på Market är ju i princip hemsidan.
     
  15. speakman

    speakman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    OCRwire var väldigt likt droidgiro imo. Någon som lånat ett par takter månne?
     
  16. RickardP

    RickardP Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Intressant diskution om hur appen ska fungera, verkar även som det fungerar lite olika på olika banker hur och när man fyller i information.

    På Nordea fungerar det så att jag går in på bankgiro och plusgiro betalningar och får lägga till en betalning i taget och då finns alla fält på en och samma sida och behöver inte trycka fortsätt eller något mellan.

    I och med detta så är det ett ganska bra flöde som är idag och jag tror som någon nämner så kommer man ändå kolla en extra gång på skärmen och inte i mobilen om siffrorna stämmer.

    Däremote tycker jag att man ska kunna välja vilket värde man vill ändra om det behövs, det fungerar ju ganska bra idag per automatik men verkar finnas ett flöde vilken ordning man scannar det hela eller är det jag som tänkt fel?

    Angående OCRwire så anser jag att denna app är mer åt rätt håll, visst är det OCR nummret som man tycker är jobbigt att skriva men jag torr man sparar rejält mycket mer tid med DroidGiro genom att man kan scanna flera fält och dessutom slipper klistra in i rätt fält själv.

    Däremot gjorde det ju inget om det gjordes en variant för dem som inte har Chrome att köra in det i clippboard men å andra sidan bästa är om det görs extensions för fler webbläsare.

    När jag läser att det funnits QR läsare i chrome extensionen undrar jag varför det togs bort, det tycker jag skulle vara mer användarvänligt om man fick scanna en QR kod istället för knappa dessa jäjka siffror :-)
     
  17. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Nu har jag ändrat beteendet för hur fält skickas till servern. Man måste nu explicit trycka på Skicka-knappen för att åstadkomma detta. I samma veva så stoppas skanningen och man får trycka på Skanna för att starta den igen. Detta enligt Kajs flödesbeskrivning tidigare. Eventuellt kan vi lägga till automatiskt sändning av fält i framtiden som ett alternativt flöde.
     
  18. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Tanken är inte att man ska behöva skanna i någon speciell ordning. Jag är rädd att automatiskt sändning av fält kanske uppfattas lite för aggressivt för den vanliga användaren trots allt. Men jag gillar det personligen bättre så jag ska försöka få in det som ett valbart alternativ. Det dröjer nog förmodligen tills efter vi gått live på Market (för det börjar väl bli dags snart? ;)).

    Jag håller med dig om att vi begränsar oss en del när vi bara har en Chrome extension. Den stora fördelen är ju att själva inkopieringen till betalningsformuläret sker helt automagiskt. Alltså betydligt smidigare för användaren. Nackdelen är ju så klart att vi låser ute en stor del användare.

    Det bästa vore om vi kunde få hjälp att skriva plugins för andra webbläsare också. Eller ett alternativ är ju att göra en liknande klientapplikation som är mer generell och skulle kunna fungera som en "sista utväg". Gillar dock renheten hos Chrome-pluggen. Det fungerar så oerhört smidigt.

    QR-kod fanns, ja. Men den genererades bara i Chrome. Lästes aldrig av android-appen. Jag tänkte vi skulle tolka den direkt i våran app (eftersom vi redan dragit in så mycket barcode scanner-kod) men det blev för rörigt.
     
  19. RickardP

    RickardP Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag personligen gillar inte metoden att behöva skriva in siffror som man desutom behöver trycka två gånger i webbläsaren för att få.

    Vitsen med appen är ju trots allt att slippa knappa siffror :-) och att få in en qr-code scanner kan ju inte vara allt för svårt, borde vara ett alternativ till siffrorna.

    Alternativt att man får scanna siffrorna som visas i pluginet.
     
  20. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hörde jag Market snart?

    Vad har vi kvar att göra? För pluggen vill jag styla popupen, annars känner jag mig nöjd, är jag fel ute några fler buggar jag ev. missat?