Problem: Odin kopplar ej längre -Behöver nya infallsvinklar

Diskussion i 'Galaxy S4 - ROM-filer och utveckling' startad av thorkel, 26 jun 2014.

  1. thorkel

    thorkel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hej.

    Efter att ha bråkat med min telefon på deltid i ett par dagar nu så har det slutat med att Odin inte längre vill kännas vid min telefon i "Download-mode". Inga problem med att hitta telefonen när den är bootad och klar men som sagt, download-mode där jag behöver den som mest strejkar.

    Så vi kan utesluta följande saker

    * Fel på kabeln
    * Fel på porten
    * Fel på drivrutiner
    * Hålen på osten består med andra ord inte av ost fortfarande

    Vad jag kan misstänka skulle kunna felas är att det är Philz-recovery som spökar? Finns det något alternativ och kan det ens vara det här som är felet?

    Det har varit ett par rundor med telefonen (allting började med att Telenor inte mäktar med att låsa upp min telefon även om det har gått mer än 12 månader) och delmål ett är uppnått. Att låsa upp sim-låset. Problemet som uppstod därefter är att det går sisådär bra att ringa. Det går fram signaler hos mottagaren men det finns inget ljud att hämta. Har provat olika rommar och problemet finns överallt.

    Har även provat att stå på ett ben iklädd endast Mankini på hovrätten i Malmös tak... det resulterade bara i att en duva stirrade lite konstigt medans duvans polare hämnades för någon gammal ost genom att skita på mig. Obs, det där sista är givetvis ren fiktion och har mest ett underhållsvärde och tillför väl inte mer än några leenden.

    Så målet med det hela är att jag vill backa telefonen så långt det bara går. Knox är triggat så den detaljen behöver vi inte tänka på. Triggade det för någon dag sedan i ren desperation (är redan smått inställd på att den här telefonen har gjort sitt) när jag försökte övermanna sim-låset, dock utan att jag var riktigt bered på det hela. När jag väl har backat telefonen och förhoppningsvis fått tillbaka möjligheten att ringa så tänker jag sakta men säkert hitta en rom som kan passa mina behov för jag antar att det är ganska kört att dra in 4.4 från samsung....
     
  2. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    Gör en nandroid, spar över den till datorn.
    Flasha stock i mobil Odin.
    Flasha root och recovery i M-Odin.
    Flytta över din nandroid till mobil igen och återställ.
     
    thorkel gillar detta.
  3. thorkel

    thorkel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Mobilodin? Den sista där har jag nog missat, kan för tillfället endast flasha från sd-kortet och har inte hittat någon stock-fil som telefonen så gärna accepterar.

    Tack för svaret btw.. :)
     
  4. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Jag är 99% säker på att den inte har installerat drivrutinerna korrekt, alltså drivrutinerna som används när du ansluter i Bootloader läge.

    /Tapatalked
     
  5. thorkel

    thorkel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Ok, finns dessa specifika drivrutiner att finna någonstans och är det olika drivrutiner för en bootad telefon och en som är i bootloader? Har ju defakto kommit åt telefonen i bootloader läge innan och det med samma dator och vad jag vet har jag inte ändrat några drivrutiner...
     
  6. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Förespråkar själv inte toolkits, men här har du ett som du kan testa med. http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2678641
     
  7. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    installera om Kies, då installerar de rätta filerna i datorn.
    Kies ordentligt avstängd när Odin körs!

    Men som sagt, Mobil Odin och du slipper all drivrutin strul!
     
  8. thorkel

    thorkel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

  9. thorkel

    thorkel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Aktuell status: Tegelsten som går att starta i bootloeader-läge men som Odin ej hittar.

    Aktuella insatser: Avinstallera Kies, installera det igen och beklaga mig lite här.. :)

    Aktuellt humör: Ganska nollställt, har varit beredd på det värsta hela tiden då telefonen i stort sett var värdelös redan innan jag började på det här lilla projektet pga operatörsbyte.
     
  10. thorkel

    thorkel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Och ja, där slutar nog den här historian om ingen har något annat matnyttigt att slänga fram. Telefonen bootar bara till recovery, som inte finns längre eftersom mobile-odin bestämde sig för att det var väl inget att ha tydligen och Odin hittar inte, varken version 3.07 eller 3.09.

    Och nä, jag är inte bitter, snarare tacksam för era ansträngningar och ja... vad säger man? Någon gång ska vara den första.. :) eller....?
     
  11. britneysapa

    britneysapa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    inte bara dra in en recovery, flasha en fungerande rom därifrån och bli glad då?

    eller, du kanske inte har root?
     
    Last edited: 26 jun 2014
  12. thorkel

    thorkel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jo det skulle vara en lösning, problemet är att jag inte kan dra in en recovery då det ej går att komma åt telefonen via odin, vilket iofs är jävligt märkligt. Sak försöka med en annan dator när jag kommer åt en.
     
  13. britneysapa

    britneysapa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    men har du root behöver du inte en dator för att dra in en ny recovery.
     
  14. thorkel

    thorkel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hur kan jag få in en ny recovery? Kan inte komma in i min obefintliga som det ser ut nu....
     
  15. britneysapa

    britneysapa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Testat SGS4 flasher?
     
  16. thorkel

    thorkel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Problemet är lite värre än så. Kan inte boota telefonen längre. Kan komma till läget "start, vol ner och power" och inget annat. Det går med andra ord inte att ladda ner några appar. Det andra läget, recovery är ej tillgängligt eftersom stock recovery var på väg in när mobile odin bestämde sig för att lägga ner verksamheten....
     
  17. britneysapa

    britneysapa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    aha, missuppfatta din situation lite... sorry! :)
     
  18. thorkel

    thorkel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    And the winner is ME!!

    Så för att ge lite tillbaka kommer här lösningen på det här lilla problemet.

    Ett, bli purken, ge upp, skit i det och börja genast leta efter en ny telefon.

    Två, kolla kontot, bli genast lite inspirerad att ordna till det hela ändå.

    Tre, sätt igång och lös det.

    Jag åkte hem och plockade fram min sambos dator som aldrig varit besudlad med Kies förut. Installerade version 2.0 dvs den som var aktuell när S4 släpptes. Laddade ner odin 3.07 och vips så hade vi kontakt.

    Flashade senaste firmware som jag hittade på sammobile.com och fick åter liv i telefonen. När den väl startade så kom en dialog ruta upp "Google play tjänster har stoppats" eller något liknande, ca en till två ggr per sekund. Telefonen fungerade men det var lite irriterande att trycka ok stup i kvarten (läs, en gång per sekund) så jag siktade lite högre.

    Lyckades låsa upp utvecklarläget och drog sedermera igång CMinstaller och lyckades få CM11 att flyga som ett spjut in i telefonen och nu... nu har jag en telefon som är helt fantastiskt underbar igen och det bästa med det hela är att det går att ringa med den igen. :)Telenor sitter fortfarande och väntar på svar från Samsung (sen den 19/6) om varför min telefon inte går att låsa upp, och jag har lärt mig både ett och annat under tiden. Nu ska Telenor få ett mail som berättar att dom inte behöver anstränga sig mer.... tror förvisso att den mesta ansträngningen dom kommer att ha gjort i det ärendet är väl att läsa mitt sista mail. :)

    Tack snälla för support och stöd.
     
    masze gillar detta.