Fråga: ODIN och root - ja, ännu en till tråd.

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av Rissnekorset, 1 feb 2012.

  1. Rissnekorset

    Rissnekorset Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2011
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tja.

    Egentligen borde jag väl kanske skita i att roota och lägga in någon custom ROM. Vet bara att jag vill att batteriikonen på min notification bar ska visa batterinivån i procent. Jag är beredd att gå genom eld för detta.

    Jag har gett mig fan på att göra det, trots att jag uppenbarligen inte har alla hästar i stallet, inte alla indianer i kanoten, hissen går inte ända upp. Ni förstår.

    Men att hitta ODIN för nedladdning, en simpel jävla guide för hur man rootar en SGS med 2.3.3, det är en djungel. En förbannat snårig en.

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=788108 - Kom fram till den här länken efter en stunds googlande. Men när jag sedan scrollar ner för att ladda ner en .zip - vilken ska jag välja? Finns ju en miljard olika!

    Behöver jag ens ODIN för att roota?

    Känns som att den ena metoden blir gammal en vecka efter att den släppts för att ersättas av en ännu enklare metod som nu är för gammal.

    Jag lovar, jag har letat på internet, men mycket gammalt dyker upp och det verkar vara något fel med swedroids länkar via wikin.

    Jag vore oerhört tacksam om någon åtminstonde kunde ge mig en liten hänvisning till en metod som inte är ur tiden.

    Tack! :scared:
     
  2. PaKr

    PaKr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    51
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi A1
    Börja med att kolla under Inställningar/Om telefonen, sen längst ner har du ett Kompileringsnr som slutar på tex JVH, det är efter detta som du ska välja rätt fil i tråden på XDA som du länkade till.

    Kolla från inlägg 4 i denna tråd, dem hjälpte mig att Roota min lur
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=52210
     
    Rissnekorset gillar detta.
  3. Rissnekorset

    Rissnekorset Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2011
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Har nu kommit till den punkt att jag lagt in .tar-filen i Odin och sedan kopplat in telefonen via USB i Download mode och tryck "Start!", händer inte så mycket dock? Hur länge ska det vara "Downloading... Do not turn off Target!!!"?
     
  4. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jag gjorde det nyligen med samma metod dock med 2.2.1.

    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=61975

    Det är kompileringsnr som gäller.

    Har du lagt in usb-drivers? Har du Kies behöver du inte det. I annat fall om du kör Kies måste det vara avstängt.

    Jag körde med usb-drivers och version av Odin som finns på denna sida. Håll koll på om du har 32- eller 64-bits Windows.

    Lämna allt som det är i Odin. Kolla att "repartition" inte är valt.

    http://www.addictivetips.com/mobile/how-to-install-clockworkmod-recovery-on-samsung-galaxy-s-i9000/

    Flashningen ska inte ta många sekunder. Vänta tills telefonen bootar om.
     
    Last edited: 2 feb 2012
  5. Rissnekorset

    Rissnekorset Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2011
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tack för svaret Tom! Lyckades dock innan du hann posta men uppskattar att du tog dig tid!

    Nu ska jag bara hitta någon stabil och bra custom-ROM... :-C
     
  6. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Ok, inga problem. Har också dragit mig för att flasha. Min förra mobil var enklare att roota. Denna metod var i för sig också mycket lätt och snabb.