Problem: Överexponerad HDR video.

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av Johanvartaget, 28 nov 2020.

  1. Johanvartaget

    Johanvartaget Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2017
    Inlägg:
    286
    Mottagna gillanden:
    290
    Jag har lite problem när jag filmar i HDR att kameran överexponerar kraftigt.
    Är det jag som förväntar mig för mycket eller är det något problem fler har?
    Länkar till filmer där ni kan se problemet. Dom överexponerad filmerna är med hdr påslaget.

    https://photos.app.goo.gl/dHsC2f9Y4jtUzV6LA
     
  2. sneakysteve

    sneakysteve Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2010
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    171
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Finns en del tips om detta. Om du inte spelar upp HDR videon på en enhet som stödjer det formatet kommer det se överexponerat ut.
    How to Turn Off HDR Video Recording on Your iPhone 12 or 12 Pro to Reduce File Sizes & Increase Compatibility « iOS & iPhone :: Gadget Hacks
    "If you shoot and display your Dolby Vision video on your iPhone 12 variant, there's no issue there. The device can process Dolby Vision as advertised and can display Dolby Vision HDR without issue. However, once that video is shared with a device that cannot display Dolby Vision HDR, things start to get a bit wonky."
     
  3. Johanvartaget

    Johanvartaget Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2017
    Inlägg:
    286
    Mottagna gillanden:
    290
    Jo det är jag självklart med på, men nu filmar och spelar jag ju upp materialet på min 12 pro max.
    Vet inte vad du har för enhet, men om du har en enhet som stöder hdr kan du väl kika på filmerna i länken och se om du får samma problem som jag.
     
  4. sneakysteve

    sneakysteve Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2010
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    171
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Laddade ned båda filmerna från gångvägen i skogen till kamerarullen i min iPhone 12 Pro Max. Den med HDR visar även HDR loggan när jag spelar upp den och har mer punch i färgerna och ljuset men tycker inte den ser överexponerad ut. I mitt tycke är den klart mycket bättre än den med HDR avslagen.
     
  5. sneakysteve

    sneakysteve Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2010
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    171
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Kan rekommendera Filmic Pro som nu har stöd för iPhone 12:s Dolby Vision men med skillnaden att du kan justera och kontrollera så mycket mer jämfört med kamera appen. Perfekt om man vill ha lite mer "cinema" känsla.
     
  6. Johanvartaget

    Johanvartaget Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2017
    Inlägg:
    286
    Mottagna gillanden:
    290
    Hmm konstigt. Jag tycker himlen på hdr videon bara är vit och solen syns knappt. Men bättre video om man kollar väg och skog, men himlen försvinner liksom. Det är inget du ser? Kan det vara min display som krånglar är eller är felkalibrerad?
     
  7. sneakysteve

    sneakysteve Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2010
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    171
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Inget fel på din display, likadant för mig, vi kanske uppskattar lite olika bara :D Kör jag båda klippen efter varandra kan jag förstå att du tycker HDR är överexponerad då man inte ser solen i slutet på videon men det är nog på bekostnad av ljuset den trycker på. Den som inte är filmad i HDR ser nästan ut som den fått en mörk "slöja" när man jämför dom men som du påpekar kan man ana solen i slutet på den videon.
     
  8. Johanvartaget

    Johanvartaget Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2017
    Inlägg:
    286
    Mottagna gillanden:
    290
    Ja kan nog vara så att jag hoppas på för mycket. Skulle ju gärna vilja ha ljuset i dom mörka miljöerna, samtidigt som den lyckas hålla ner ljuset i himlen och andra ljusa miljöer. Men kan nog förhoppningsvis lösas med kommande uppdateringar.