Överflödiga elkopplingar

Diskussion i 'Off Topic' startad av Skånsk kraft, 23 feb 2022.

  1. Skånsk kraft

    Skånsk kraft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2016
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Det är så att jag rivit ett kök som hade bl.a. en mycket gammal kyl och spis. Till spisen fanns en säkerhetsbrytare. Det fanns även kopplingar till köksbänksbelysning. Timern och vägguttagen vill jag ha kvar. Jag vet inte om en elektriker kan göra något av de numera överflödiga elkopplingarna som att göra ett uttag av de istället men det kvittar egentligen för så länge allt överflödigt tas bort så är jag nöjd. Är det bara att kontakta en elfirma? Det känns som ett ganska simpelt jobb (pluggade el men ändå nybörjare :cool:). Eller?

    Motsatt sida har också en överflödig köksbänksbelysning (äldre bild, den fjärde bilden).

    Vägguttagen har suttit på kakel men jag antar det bara är att skruva in dem extra (fattas ju ett lager nu). Någon som har koll? :)
     
    Last edited: 23 feb 2022
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Om du vill ha kvar uttagen är det bara att skruva fast dem igen. Se dock till att alla kablar blir snyggt och prydligt klamrade så inget hänger löst.

    De kablar du inte vill ha kvar måste följas till närmaste dosa och kopplas ur där. Alternativt kapas och avslutas med en dosa på lämpligt ställe.

    Om man inte vet vad man gör så är det lämpligaste att ta in en elektriker för jobbet. Att förändra den fasta installationen är inget man får göra själv. Om man bara river bort så kan man kanske komma undan med att göra det själv om man gör det på ett säkert och snyggt sätt så att det inte blir kvar några utstickande trådar eller liknande. Men man får t.ex. inte dra om kabeln och flytta ett uttag till ett annat ställe, då krävs behörighet.
     
    Skånsk kraft, bernard och chraist gillar detta.
  3. Skånsk kraft

    Skånsk kraft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2016
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Tack. Jag vill absolut kalla in en elektriker då jag inte vill eller kan handskas med det. Jag ska kontakta en elfirma och ta in offerter.