Fråga: Överföra sms mellan kontakter

Diskussion i 'Galaxy S22 Ultra' startad av Pelle10, 1 nov 2022.

  1. Pelle10

    Pelle10 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag har en fråga, jag har en kontakt som har varit lagrad på telefonen med lång sms historik. Nu har jag lagt upp samma person med nya telefonnummer, mail adresser mm i outlook och synkat det till telefonen (S22U), problemet är att jag skulle vilja få över alla de gamla sms:en över till den nya kontakten som är lagrat på outlook, går detta? Har sökt lite på google men hittar inget tyvärr, förmodligen jag som inte hittar rätt bara:)

    Tacksam för hjälp!

    Per
     
  2. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 006
    Mottagna gillanden:
    341

    MINA ENHETER

    Enda jag kan komma på är en workaround där du lägger till personens gamla telefonnummer till den nya kontakten. Även om du inte använder det numret för att ringa till så borde då din SMS historia komma med till den nya kontakten.
    Men jag har inte provat detta själv så bara en killgissning så att säga.
     
    Kristy gillar detta.
  3. Pelle10

    Pelle10 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tack, det borde funka men samtigt så vill man ju inte använda det gamla numret av misstag, alltså att ringa upp det av misstag. Ska avvakta lite om det kommer någon annan ide, annars får jag prova detta.
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 374
    Mottagna gillanden:
    1 729

    MINA ENHETER

    Jag förstår inte riktigt, vill du att smsen ska laddas upp till outlook, finns det någon slags backuplösning för sms i outlook?
    Eller vill du bara att sms-appen på din telefon ska visa rätt namn på den gamla sms-konversationen, trots att du numera har en ny sms-konversation med personen?

    Jag själv synkar ju till Google, så hänger inte riktigt med på vad Outlook har med saken att göra, när vi snackar om sms vill säga.
    När någon byter nummer så brukar jag lägga det gamla numret i en nyskapad kontakt, som heter "Johan (gammalt nummer)" typ. Och det nya numret lägger jag in i befintlig kontakt. Då blir det väldigt tydligt, och båda numren finns fortsatt sparade.
     
    trjberg gillar detta.
  5. Pelle10

    Pelle10 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det stämmer att outlook inte har med detta och göra egentligen, men jag har den gamla kontakten sparad på telefonen och den nya genom outlook, tänkte ifall det har någon betydelse. Men jag får väl lägga in det gamla numret på den nya kontakten, då borde det funka.:)
     
  6. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 120
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Nu kör jag googles kontakter, telefon och meddelande appar och i kontakter finns där en funktion som kan slå samma dubbletter.
    Vet dock inte hur den funkar (har aldrig använt den) och/eller om den kan hjälpa dig i detta fallet.
     
    Kristy gillar detta.
  7. Pelle10

    Pelle10 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag får nog kolla på en sådan lösning. Jag provade att lägga till det gamla numret i den nya kontakten, då blev det två olika sms trådar med samma namn, då kommer all gammal konversation hamna långt ner eftersom man inte anväder det numret. Jag måste försöka samanfoga sms konversationen på något sätt. Borde vara fler som stött på detta problemet tidigare!?
     
  8. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Är det viktigt för dig att ha dessa gamla SMS högt upp får du väl "fästa" konversationen.
    Jag tvivlar starkt på att detta är ett särskilt ofta förekommande problem.
     
    Leo83 gillar detta.
  9. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Du kan ju också "arkivera" den gamla tråden. Då blir den lätt åtkomlig om du inte har massor av arkiverade trådar.
    Fastna inte i att du absolut måste göra EN konversation!
     
    Leo83 gillar detta.
  10. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 374
    Mottagna gillanden:
    1 729

    MINA ENHETER

    Jag tycker nog det finns väldigt enkla och bra lösningar på detta problem.
    Att försöka "sammanfoga" två sms-trådar till en, trots att meddelanden skickats till två olika nummer, tror jag absolut inte är någon bra idé, det blir bara förvirrande, och jag är inte ens säker på att det går då meddelandena som sagts är till två olika nummer. I Androids sms-container så är varje enskilt sms- och mms-meddelande sparat med infon "från nummer: 07xx, till nummer: 07yy" så det du vill åstadkomma skulle behöva ändra på varenda enskilt meddelande, som en "batch operation", vilket nog riskerar att bara bli fel.

    Det absolut enklaste skulle jag säga är att skapa en kontakt som heter "Johan (gammalt nummer)", lägga in det gamla numret där (sen vänta en stund så att sms-appen uppfattar ändringen), och då har du i sms-appen på det namnet alla sms till det gamla numret i en egen tråd. Medan din "huvudkontakt" för personen, den kontakt du skapat sedan långt tillbaka (som heter bara "Johan" för att använda samma exempel) har kvar all befintlig info + det nya numret som du lägger in. Då riskerar du inte att ringa fel. När du vill läsa den gamla konversationen är det ju bara att söka på "Johan" och klickar på den som heter "gammalt nummer", så hittar du den på nolltid. Alternativt som föreslagits ovan, att "pinna" den konversationen eller arkivera den. Själv tycker jag att söka på namnet är enklast, tar några sekunder.

    Jag har själv använt metoden ovan för alla som bytt nummer de senaste åren, typ fem-sex personer nog, och det blir väldigt tydligt och överskådligt med två separata kontakter. Man ser alltid vad som är det gamla och vad som är det nya numret, för minsta möjliga förvirring. Det är ju knappast som att det är begränsat lagringsutrymme idag, så att man "måste" minska ner antalet kontakter till absoluta minimum.
     
    Kristy gillar detta.
  11. Pelle10

    Pelle10 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tack för alla tips, nu blev det en "gammal Johan" och en aktiv. Så får det bli:)
     
    Heleg och Kristy gillar detta.