Överföra vissa inställningar från ett Googlekonto till nytt konto och ny telefon?

Diskussion i 'Allmänt' startad av overthemoon, 5 jul 2022.

  1. overthemoon

    overthemoon Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2022
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    5
    Hallå!

    Min son ska få en ny telefon i dagarna. På sin befintliga har vi använt min frus Googlekonto, men tänkte att vi skulle skapa ett nytt konto till den nya telefonen.

    Han har några spel där jag antar att framsteg i spelen är kopplade till det gamla Googlekontot. Är det möjligt att installera den nya telefonen med det gamla kontot, endast välja att installera ett fåtal spel från säkerhetskopian och undvika att importera kontakter och allt annat samt slutligen byta till ett nytt konto på den nya telefonen. Känns spontant när jag skriver som att jag vill trolla med knäna :eek::teeth:

    Finns det något annat sätt?

    (Han går från en Xiaomi Redmi 9 till en Xiaomi 11t)

    Tack!
     
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Ja, det bör funka.
    Logga in på fruns konto på nya telefonen (första gången den startas) och när ni får frågan så väljer ni att återställa enhetsbackupen från den enhet som sonen haft tidigare. Sen får man ett val rörande vad man vill återställa, och kan där klicka i och klicka ur saker, t.ex. klicka i vissa appar men välja bort andra. Tror även kontakter är möjligt att välja bort här (men inte helt säker).
    Sen när återställningen är färdig, så är det mycket viktigt att ni loggar ut ur fruns konto på telefonen, och alltså tar bort hennes google-konto från telefonen. Det gör man i inställningar --> Konton. När ni är säkra på att kontot är borttaget, då kan ni göra ändringar på telefonen som inte kommer påverka hennes konto. Till exempel ifall kontakter laddades ner, så kan ni ta bort dem. Ni kan då även logga in med sonens nya konto, och då kommer synkningen ske mot detta i framtiden, ifall ni lägger till det som huvudkonto, vilket det bör bli automatiskt.

    Enda kruxet:
    Spel har en liten speciell synkning jämfört med andra appar. Google Play Games kallas det väl. Jag vet inte om "framsteg" i spelen är knutet till vanlig appdata, som borde finnas kvar efter att fruns konto är bortttaget, eller om det är knutet till något annat i Google-kontot som försvinner när ni loggar ut från fruns Google-konto. Här får ni väl testa er fram. Men med metoden ovan bör åtminstone huvuddelen av apparna få sin data återställd till sonens nya telefon, möjligen med undantag för vissa spel då tyvärr.

    Jag rekommenderar inte att sonen fortsatt är inloggad på din frus konto (vilket ni själva redan är inne på, men bara för att förtydliga, ifall ovanstående problematik kanske får er att vilja fortsätta med den lösningen även på nya telefonen). Ett Google-konto är inte avsett att delas mellan flera personer. Det är en säkerhetsrisk, det kan uppstå oavsiktliga förändringar som synkas till en annan enhet utan att man vill det, och det kommer utan tvekan uppstå problem där kanske sonen tar bort kontakter eller annan data han inte vill ha, vilket då kan drabba frun.
     
    bernard, overthemoon och Kristy gillar detta.
  3. overthemoon

    overthemoon Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2022
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    5
    Tusen tack N6290!!
     
  4. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 962
    Mottagna gillanden:
    2 091
    I googles inställningar i mobilen för konton kan man stänga av synkronisering för olika saker.

    Notera att vissa spelappar har egna funktioner för att spara data och går inte via Googles inställningar, får man inte över data för en app så kolla i appen i den gamla mobilen och se om man kan spara data på något sätt och få över informationen till den nya mobilen.

    Det finns ingen som helst garanti att alla spelappar kan spara data så det är bara att hålla tummarna...
     
    overthemoon, Kristy och bernard gillar detta.
  5. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 980
    Mottagna gillanden:
    8 447
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    overthemoon, Heleg och Kristy gillar detta.