Överföring av filer via USB-kabel

Diskussion i 'Desire Z' startad av Tordan, 15 apr 2011.

  1. Tordan

    Tordan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hejsan, manualen säger att när jag kopplar in USB-kabeln mellan tfn och dator så kommer det en popup i tfn där man väljer mellan olika alternativ, bl.a. "Diskenhet". Sedan kan man föra över filer till SD-kortet. Jag får ingen sådan popup. Jag har gått in i Inställningar/Anslut till PC och dels valt Diskenhet som standaranslutningstyp samt verifierat att "Fråga mig om anslutningstyp" är ibockat. Har bootat om efter detta.
    Jag kör med LauncherPro.

    Om det inte finns nån enkel lösning, finns det nåt smartare/enklare sätt att föra över filer till telefonen som inte involverar installation av program på datorn?
     
  2. LeWaN

    LeWaN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Övrigt:
    Huawei Watch GT 2 Porsche Design
    När du har kabeln i telefonen, kan du testa att dra ner den översta menyn högst upp på skärmen.
    Vad den nu heter..

    Där borde du kunna välja "USB-ansluten, Välj om du vill kopiera filer till/från din dator"
    och sedan "Aktivera USB-lagring"

    Tror det står samma med original ROM.
     
  3. Tordan

    Tordan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nix, finns inget sådant. Har gått tillbaka till default Sense UI, inget där heller.
    Det är precis som om luren inte upptäcker att den ansluts med USB. Batteriet laddas och samma USB-kontakt på datorn fungerar som vanligt när jag ansluter t.ex. en minnessticka där.
     
  4. Nitram

    Nitram Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    testa en annan kabel och/eller annan port


    har du usb-debugg ikryssat?
     
    Tordan gillar detta.
  5. res193cue

    res193cue Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kapar denna tråd lite.. Måste man använda kabeln som man fick med när man köpte telefonen, eller bör det funka med en usb/ciggladdarkabel?
     
  6. yeppeyump

    yeppeyump Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Det ska gå bra med vilken micro-USB -kabel som helst, det är en standard.
     
  7. Tordan

    Tordan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Mmm, först och främst tack till Nitram. Kabeln jag testat hörde till en usb/ciggladdare och funkade alltså inte på datorn på jobbet. Jag har testat med kabeln som medföljde telefonen och den funkar hemma.
    Jag vet alltså att:
    det är inget fel på telefonen.
    Ena kabeln funkar på en dator.

    Jag vet inte om:
    "ciggkabeln" funkar på annan dator (misstänker att det är denna kabel som är skurken, kan ansluta t.ex. Ipod i samma USB-kontakt på jobbdatorn och då funkar dataöverföring.
    Originalkabeln funkar på jobbet. EDIT: Originalkabeln fungerar på jobbdatorn.

    Återkommer med utförligare resultat (skall bara komma ihåg att forsla kablar mellan olika platser, heh).
     
    Last edited: 6 maj 2011