Övergången från Hangouts till Google Chat

Diskussion i 'Applikationer' startad av N6290, 4 jul 2022.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    I oktober-november 2022 kommer Hangouts slutligen stängas ner. Jag har väntat så länge som möjligt med att göra övergången till Google Chat, eftersom jag minns att det i början var så att enbart det senaste årets konversationer flyttades över från Hangouts till Google Chat. När jag nu bett en vän kolla så verkade det som att alla äldre konversationer syns i Google Chat, ända tillbaka till 2013 när Hangouts lanserades. Så långt bra. Men jag hittade detta på Googles supportsida:

    Learn about the switch from Google Hangouts to Google Chat - Google Chat Help
    Important: As part of the migration of conversations from Hangouts to Google Chat, some conversations or portions of conversations won’t automatically migrate from Hangouts to Chat. We will email impacted users with more information around September 2022.

    Sen står det inget mer. Någon som vet vilka "conversations" eller "portions of conversations" som inte kommer flyttas över?
    Jag får känslan att det kan röra sig om innehåll från vissa konton, typ skol- och företagskonton, Google Workspace, eller något liknande, men det står inte rakt ut.
    Är väl annars bara att vänta på epostmeddelandet i september, och då ta ställning om det är värt att göra en "Google takeout" på Hangouts-datan för att få en egen kopia av allt innehåll som raderas. Baserat på min vän som kunde se allt innehålls såvitt han kunde se, så verkar det iaf bra att huvuddelen av innehållet tycks överföras för en vanlig användare, trots texten ovan.

    Finns det någon annan nackdel med att byta, eller något som skiljer sig/är värt att tänka på vid övergången?
    Jag ska väl göra övergången de närmaste dagarna, jag har läst flera av Googles supportartiklar i ämnet nyss och det verkar inte vara några större skillnader längre mellan apparna, såvitt jag förstår. Men vore bra att höra någon annans erfarenheter innan jag går vidare. Något med Google Chat som är dåligt?
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag gick över till Google Chat under förra året och de som jag har chattat med i Hangouts finns kvar i Google Chat utan problem. Enda dåliga är att jag inte vet vad som händer med Hangouts Dailern, den var trevlig att använda om man behövde ringa US nummer då det var gratis :)
     
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Tack för info. Om du scrollar tillbaka i Google Chats historik, ser du då riktigt gamla konversationer, typ de äldsta du hade i Hangouts när du började använda den appen? Min vän beskrev det så iaf.

    Om du nu efter övergången försöker besöka hangouts.google.com i en webbläsare, får du då upp hangouts fortfarande eller dirigeras du vidare till Chats webbsida?

    Just det, Hangouts Dialer var en funktion (och egen app rent av, fast inbakad i Hangouts) som jag tyckte om, men som jag sällan använde. Men det kändes bra att ha, att jag när som helst kunde ringa samtal från min dator (eller mobil) till ett vanligt telefonnummer, fast över datatrafik. Jag minns att Google mailade mig för några år sedan och gav tillbaka pengarna jag hade satt in i tjänsten, typ 10 dollar.
    Att de betalade tillbaka pengarna, då gissar jag att Hangouts Dialer inte finns längre, någon som vet?
    Så det finns inget motsvarande alternativ i Google Chat/Meet för att ringa vanliga telefonnummer då?
    Google har iofs Google Voice som gör samma sak, men den tjänsten är väl US Only såvitt jag minns. Eller har de öppnat upp vissa Google Voice-funktioner för de som ej bor i USA, jag har ett svagt minne av det? Hmm.
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, till o med så pass att jag inte visste att jag hade haft en gruppchat/rum men det hade jag haft. Har 2 rum som det kallas, och i den ena guppen så är det meddelanden från 2013
    Kommer fortfarande in på den sidan, dirigeras inte om
    Inte vad jag vet tyvärr
    Jag använde det bara för att ringa gratissamtal till US. Hade 2 vänner som var i USA en längre tid dock olika tider och ringde då och pratade med den personen. Fungerade alldeles utmärkt, förutom att det var en liten fördröjning, men det blir ju så när man ringer långa samtal.
     
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    När Google lägger ner sina tjänster och man ska gå över till deras nyskapade tjänst, så brukar det vara krångel. För Google Play Music till Youtube Music var jag tvungen att lägga en ganska rejäl stund, och man behövde manuellt göra en del arbete. Men i detta fall, Hangouts till Google Chat, så var det ju väldigt enkelt och smidigt. Bara att ta bort gamla appen och installera nya. Så bra jobbat av Google för en gångs skull, trots att jag fortfarande kritiserar deras strategi vad gäller införandet av nya chatt-appar.