Översätta Miui

Diskussion i 'Defy/Defy+' startad av 4305ms, 20 jul 2011.

  1. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    How to


    Frågan är om man ska invänta någon stor uppdatering eller dyl.
    Någon som kör Miui nu - och gjort det ett tag (om det är värt att översätta i dagsläget)

    Det blir en sjuhelvetes massa jobb..


    Frågan är om man kan tanka hem det engelska language pack'et och översätta det till svenska och sedan zippa det och flasha det precis som man göra för att översätta kinesiskan till engelska (låter logiskt va?) Sen vore det ju intressant att veta hur länge det håller.. behöver man uppdatera varje gång miui uppdaterar blir det ju ett heltids jobb.

    Någon som har några åsikter? Kanske kunde lägga upp alla "strings" i ett google docs dokument och dela det med er intresserade - så tar vi några sidor var och översätter. Kravet är väl att man är hyggligt duktig på Engelska så man slipper se skeva översättningar när man surfar runt sedan.
     
    Last edited: 20 jul 2011
  2. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    This process will help you add languages to any app including those in the MIUI rom. Because it's a rom the strings are contained in many different apps as well as framework-res.apk. To completely translate the rom you will need to edit every apk that has strings in it.

    You will need to do this every time an apk in the rom changes. If a new version is released and say launcher2.apk is changed but updater.apk is not, then you can retain your updater.apk but you'll need to re-edit your launcher2.apk.

    When an app changes the default strings.xml may also change. In this case you will need to make corresponding changes to your translations.

    ----------------------------------------

    Så in i framwork-res.apk ändrar man menyspråk och dyl gissar jag.
    Sedan måste man in i alla applikationer som följer med rommen... spontant funderar jag på varför ingen gjort det förut. Miui är väl en relativt uppskattad rom på Swedroid?
     
  3. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Nu har jag varit inne och vänt lite i några .apk'er men jag hittar inte var översättningarna står. Någon som har bättre lycka?
     
  4. henel321

    henel321 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Jag tror att en stor anledning till att MIUI inte är översatt till svenska (eller många andra språk punkt) är att den inte är opensource och just problemet med att alla översättningar ligger i själva APK:erna. Eftersom man inte kan lägga till språken direkt i ett source repository så kommer inte det nya språket med framgent i nya versioner.

    ....jag ogillar MIUI av just denna anledning tillsammans med att jag undrar vad haken är.. Varför i hela friden utveckla något som är enligt MIUI själva helt gratis och icke-komersiellt, men ändå inte släpps fritt.. Vad finns i deras kod som vi inte ska få se? Känns som Apple - men ännu otäckare. :)
     
  5. baldwin

    baldwin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

  6. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Har varit i kontakt med dem. Skickade en fråga igår men inte fått något svar ännu. Återkommer!

    Sent from my Desire HD using Tapatalk