Övertyga föräldrar om mobiltelefon?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Bävermannen, 4 mar 2012.

1. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Njau jag har aldrig haft trubbel med mina egna barn eftersom jag alltid har vägt in fakta samt deras åsikt. ;)

Sen vet jag inte hur du "blandar och ger" med att slå barn ??

Som jag tidigare skrev så gäller det att "Gilla läget"..... ett barn är och förbli ett barn hur hårt det än låter !! ;) Ett barn bestämmer inte, bara att fatta vad en förälder bestämmer, punkt-slut !

2. simpleminds

simpleminds Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Tror inte det är så mycket fel med att 21-30 åringar är av majoritet? Det är även den grupp som har gått ut diverse utbildningar/studerar fortfarande och är därav väldigt lämpade att komma med bra sakliga argument. Eller har jag missat något?

Kanske blev otydligt, men det jag menade var att det är skillnad på vad som är uppenbart fel och vad som bara är diskutabelt. Jag testar igen: denna tråd är mer diskutabel än att föräldrar som slår barn, för att ämnet är kontroversiellt; det finns inget tydligt rätt eller fel, då det är åsikter som spelar in. Jag tycker att det är väldigt viktigt att kunna urskilja mellan dessa och att inte blint acceptera något bara för att alla föräldrar vill ha den komforten att bestämma precis som de vill.

Jag tror att du missade budskapet i det jag skrev innan. Definitionen av barn är arbiträrt och väldigt präglat av det rådande samhället.

Precis som det ska vara alltså :) behövs fler föräldrar som använder fakta och inte endast utgår utifrån deras egna åsikter!

Last edited: 4 mar 2012
  3. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Syftade på de 33% från 11-20 som är de som ofta skriker mest i den här delen av forumet.

4. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Jaha, så bara för att du klarade dig utan mobil "på din tid" så ska vi göra det nu också? Du kan knappast neka det faktum att mobilen har räddat många liv. Speciellt i samband med olyckor. Sen är det väl lite skillnad på att ramla och slå sig och slå sig halvt medvetslös så man behöver läkarvård.

Om nu tjejen även ska ha en moped när hon fyller 15 så kan det vara bra att kunna ringa någon om bensinen tar slut, om hon trillar, blir påkörd eller om den bara slutar fungera. Dock hade jag kanske inte ringt föräldrarna utan kanske någon mer psykiskt frisk person för att hjälpa en.

5. Blabert

Blabert Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

När du var ung och jag också för den delen hade vi inga mobiltelefoner, så långt är jag med :-) Vad som också pågick på den tiden var att folk rökte överallt, på tåget, i bilar, flygplan.. Några år innan det var det inga som hade bälte på sig i bilen osv, bara för att ta några exempel.

Utvecklingen går framåt, om man jag hade haft en mobil när jag vurpade på min cykel när jag var 8 hade jag nog varit ganska glad att jag hade kunnat ringa mamma direkt ;-)

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det är väldigt trevligt att du först bara påpekade någon annans föräldrar som idioter och nu hävdar att de skulle vara psykiskt sjuka. Det är väldigt fint gjort av dig måste jag säga.

Mycket utav de där är saker man borde kunna klara sig själv eller kan ta hjälp av andra. Och blir man ex påkörd av en lastbil om man kör en moped och om det nu är så viktigt har jag i det här påhittade scenariot svårt att se att du själv kan använda en telefon i den situationen.

7. Facemeat

Facemeat Köttfejset Medlem

Mottagna gillanden:
    550
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Tror inte föräldrarna tillåter barnet att ha en moped om hon nu inte får ha en mobiltelefon :/

-=Mobilized=-

8. simpleminds

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Så du skulle inte känna dig säkrare av att ha med dig en mobil när du rör på dig själv ute? Du har antagligen bil men ponera att du är ung och använder den kommunala trafiken och därmed får gå längre sträckor, vissa gånger sent på kvällen.

9. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Njau... nu blir det komplicerat... ett "barn" är ju oftast helt beroende av sin förälder, sen finns det då barn som är mycket mer kloka/upplysta än sina föräldrar men fortfarande så måste föräldern bestämma. (annars blir det anarki)

Själv "misslyckades" jag totalt med två odågor (som bestämmer med fakta) men det är en annan femma :teeth: Men vissa saker klarade jag av att bestämma !! ;)
    Det är inte lätt...

10. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Nej, det är inte trevligt, men det är sant. Om de inte låter henne ha en mobil, som inte tillför någon kostnad över huvud taget för deras del, så är de idioter. Varför? Jo, för att det tillför säkerhet när man är själv.

Betvivlar du att mobiltelefonen har räddat liv? Jag antar att om din bil lagt av mitt i vintern när det är -15 grader så hade du byggt nån jävla hydda för att värma dig i innan du sakta men säkert gick mot civilisationen.

11. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Sent på kvällen javisst, men det är också bundet till området som jag ska röra mig inom. I alla fall om man ska tänka på en ung person och hur denne skulle känna sig. Men det är lite dumt att ponera massa scenarior vi inte har en koll på. Strålning är trots allt något man ska ha i åtanke. Ramla omkull och majoriteten av olyckor/problem går att lösa om man ex går till närmaste vuxen/hus och ber om hjälp eller liknande.

Sent på kvällen kanske en telefon kan vara bra, eller dålig med tanke på falsk trygghetskänsla. Men det kanske i dagsläget inte är applicerbart för TS då föräldrarna kanske hämtar/kör tösen dit hon vill och/eller tidig vara-hemma-tid, som jag inte har ordet för just nu.

12. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Hur gick de från att vara idioter till psykiskt sjuka är min fråga.

13. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Nej den tanken slog mig också, men tänk om en kompis skulle slå sig medvetslös och behöva akut läkarvård. Alla kan inte bara som ZooklubbaZooklubba; resa sig efter att ha slått bakhuvudet i kantstenen och säga "Hoppsan".

14. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Hur? Det har väl knappast med saken att göra. Om man nekar sitt barn ett kostnadsfritt medel (för dem) som inte bara underlättar att vara social med sina vänner utan också ökar ens personliga säkerhet ch som igentligen inte har någon dokumenterad baksida så är man i min mening helt rubbad. Japp där kom verb nummer tre.

15. simpleminds

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Instämmer.
    (förutom det där med anarki, tror inte att barn enligt din definition skulle klara av det. Vuxna vid det skedet är fysiskt överlägsna, bara ett av faktorerna)

Haha! Du skall vara stolt :D

16. x10_minipro

x10_minipro Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Jag ska inte döma nu, men har du tänkt på att en telefon innebär ett stort (ganska iallafall) ansvar.
    Föräldrarna känner dottern bättre en någon av oss och kan lika gärna tycka att det rent ut sagt vore oansvarigt att låta henne ha en telefon.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

17. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Naturligtvis, fast vad för skada kan hon göra med telefonen som skulle väga mer än att eventuellt rädda hennes liv?

18. simpleminds

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

19. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Är du inte klok? o_O Den kan ju anändas som ett tillhygge.

(sarkasm)

20. simpleminds

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Förlåt. Tänkte inte på det :(