Övertyga föräldrar om mobiltelefon?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Bävermannen, 4 mar 2012.

1. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

2. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Det är okej ;)

3. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Säger inte så mycket att x antal studier säger att det är farligt när lika många säger att det är ofarligt.

I dag finns inget vetenskapligt stöd för att avråda från att använda mobiltelefon. Däremot finns en viss osäkerhet om långtidseffekterna. I väntan på ytterligare kunskap förespråkar Strålsäkerhetsmyndigheten viss försiktighet vid användning av mobiltelefon. Myndigheten anser också att eftersom barn och ungdomar kommer att använda mobilen under längre tid än dagens vuxna är råden särskilt viktiga för dem.

Last edited: 4 mar 2012
  4. x10_minipro

x10_minipro Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Jag tänkte inte på skada, utan mer generellt. Självklart kan den rädda liv. Men jag tror nog inte det tänks på lika mycket innan en olika har inträffat

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

5. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Tydligen inte, men innan man nekar ungen en telefon kanska man ska väga det negativa mot det positiva.

6. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo...då har du läst fakta och det är mycket bra !

Om man använt sin lur hårt så är "rödöra" klart läbbigt....:P

Däremot så tycker jag sedan att föräldrar som "förbjuder" sina barn att ha en mobil är totalt fel ute med det som "vetenskapen" nu vet.... på gränsen till "halmhattar" !!

7. vulfgar

vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Vi gav våra barn mobiltelefoner rätt tidigt, i 10-12-årsåldern. Dom fick våra gamla när vi köpte nya. Orsaken till att dom fick gamla var att vi inte ville att mobilerna skulle vara attraktiva ur stöldsynpunkt. Orsaken till att dom fick mobiltelefoner var rent praktisk, vi bor på landet och barnen åkte skolbuss.

Ibland ville dom åka med kamrater hem och innan dom fick sina lurar var det ofta problem eftersom dom inte hade möjlighet att stämma av med oss föräldrar innan och då inte fick lov av personalen att åka med någon av sina kamrater.

När dom blev större och kunde bestämma själva om dom ville åka med någon kompis hem så behövde inte vi, som däremot en del andra föräldrar, ringa runt till olika kompisar för att få reda på var dom var nånstans. Ännu enklare för oss när barnen var utomhus, då var dom ju ännu svårare att lokalisera utan mobiler. Föräldrarna måste ju få veta var dom var för att kunna hämta upp dom, man kan inte låta barn i dom åldrarna gå på obelysta vältrafikerade landsvägar ett par mil i mörker. Vi kunde alltid ringa och stämma av var våra barn var och när dom skulle bli hämtade, väldigt praktiskt! :)