Övertyga mig! =)

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Freko, 4 jul 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Freko

    Freko Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej!

    Har slängt på mig spenderarbyxorna och ska ha en ny lur. sitter på en trött Nokia N97 för tillfället och har varit rätt besviken på den från start, seg och dåliga apps osv..

    Nu står valet mellan en Desire eller en Nokia N900.
    Android marknaden verkar bra mycket hetare när man kikar på apps från t.ex. Sveriges Radio, Viasat on demand osv.
    Och med snapdragon 1gz verkar den flyga fram.

    Vill ha en snabb lur som klarar hemsidor bra, min N97 stänger ner webläsaren ibland när sidan är stor, 3-4mb sådär.. jävligt irriterande.
    Hur klarar android Flash i dagsläget? och hur ser framtiden ut?

    N900 har ju dock tangentbord och Maemo/Meego/Linux är ju rätt intressant i sig.

    Svårt val, hjälp!
     
  2. upnorth

    upnorth Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Bara för skojs skull ska jag köra "behovsanalys" á la elektronikförsäljare ;)

    Du har haft en Nokia N97 med fysiskt tangentbord, en av de bästa telefonerna när den lanserades. Gissningsvis använder du den som en bärbar dator för fickan?

    N900 går bort för mig då den tyvärr kör ett system som har i stort sett obefintligt utvecklarstöd i dagsläget oavsett hur fin den ser ut under huven = dåligt med program och support/uppdateringar.

    Desire är helt klart en bra telefon, men frågan är på vad? Du vill surfa, nämner några specifika appar och prestandan.

    Jag skulle köra på en Galaxy S så att du får stor skärm med bra panel. Surfar du mest behöver du knappast fysiskt tangentbord. Det enda Desire borde vara bättre än Galaxy på är kamera då den har blixt, men då du inte nämnde fotokvalitét kan vi nog hoppa över det?

    Sitter du mycket med mail/sms tvivlar jag på att det finns en Android-telefon idag som fungerar riktigt bra. Jag satte hoppet till Galaxy S Pro med egna tangenter för sifforna mm men den tar ju evigheter på att komma hit om den ens gör det.

    Men jag rekommenderar Desire framför N900 om Galaxy S inte är ett alternativ. Möjligtvis X10 Mini Pro då den ska ha ett väldigt bra tangentbord, men jag tror att skärmen blir för liten för din smak.
     
  3. Freko

    Freko Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Upnorth

    Tackar för svaren. Ja surf är väl det jag använder mest, men även mail, men förvisso räcker det att kunna läsa mailen som kommer, ett plus om mailprogrammet kan hantera HTML. En annan sak är att kunna läsa och redigera Excel-blad, men det finns det väl program till? annars är det väl spotify och MSN är viktigt att det kan köras i bakgrunden så man får notifications när det händer nåt.

    Håller med dig om utvecklarstödet på N900 just nu, verkar riktigt tunt. kunde varit bra dock :)
     
  4. upnorth

    upnorth Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tja, Google Docs tar hand om Excel, möjligtvis att du behöver en Windowstelefon för mer avancerade funktioner knutna till deras Officepaket.

    Du väntar på ungefär samma sak som jag gör: en kraftfull Android-telefon med vettigt fysiskt tangentbord och stor skärm för surfande mm. Tyvärr finns det ingen :P

    Om du inte MÅSTE kunna ha den i fickan kan du ju köra på en netbook istället, kommer ju fler och fler med Android.
     
  5. Freko

    Freko Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har en Eee 1008HA förvisso, men jag vill ha allt i fickan :P
    Min N97 kan ju allt det jag vill, poppa spotify, msn med notifications, tangentbord, hyfsat flash-stöd, och openoffice.. men den är så jävla buggig och seg tyvärr.

    Man får väl vänta en stund då, kanske kommer nåt imponerande till jul eller så.
     
  6. upnorth

    upnorth Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kollade runt lite på andra Nokiamodeller men tragiskt nog verkar N900 vara den enda med qwerty de släppt som har matchande eller bättre prestanda än N97 där telefonen också har stor skärm. E-serien är ju bra affärsmobiler men där allt ska få plats på samma yta och då blir skärmen liten.

    Å andra sidan kan du ju alltid kolla upp vad det finns för program för N900, kanske räcker med de som finns?
     
  7. Freko

    Freko Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    jo det viktiga grejerna har den faktiskt, pidgin, openoffice och tydligen en ruggigt bra webläsare, och äkta multi-tasking, men känns lite svårt när utvecklingen går så segt som det gör, verkar vara 98% hemmabyggare som gör program dit just nu.

    ja va fan.. man kanske ska prova.
     
  8. upnorth

    upnorth Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Den låga efterfrågan borde pressa priset också ;)

    Gör som jag och köp en X10 Mini eller liknande som komplement så får du Android också för bara ett par tusenlappar till.

    Enda kinkiga är väl att N900 kan bli svårsåld om du ångrar dig.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.