Official update

Discussion in 'Galaxy S' started by hussseein, Aug 4, 2010.

1. M78

M78 Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Enligt den här tråden på XDA http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=743820

Så verkar ju senaste (inofficiella) 2.1 firmwaren inte lida av detta "lagg" på samma sätt..

Så det problemet KOMMER att ordnas, men frågan är när Samsung får tummen ur och släpper det på riktigt via kanon progget Kies. (<- viss ironi)

Eller så kanske Samsung borde lägga in sega animationer för att dölja lagget, fast de har väl kopierat nog från en viss tillverkare....

Last edited: Aug 5, 2010
  2. Hixx

Hixx Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jo det är det verkligen. Speciellt när man kommer från en Androidtelefon som i princip aldrig frös. Testade olika versioner av 1.5, 1.6 och 2.1 på min HTC Magic, och visst: På några tattiga Alphareleaser så var det väl fryslagg, men aldrig i magnituden som Samsungens firmware kan prestera. Jag blir helt knäckt när telefonen fryser, man trycker på hemknappen, och 5 sekunder senare visas skrivbordet och man känner vibrationerna av sina knapptryckningar. Och jag är imponerad hur i h***e man kunde missa detta innan man releasade telefonen. Jag anmäler mej här frivilligt till eventuella ansvariga för Samsungs produktportfölj, att hjälpa till att testa era framtida mobiler. Lovar att kunna avslöja sånt här utan problem i framtiden.

Desire har frugan, gigantisk skillnad på flytet mot Galaxyn. Vet om en del som haft hårdvaruproblem med sina, men då får de ju dom utbytta och sen fungerar dom! Android 1.6 är inte ett OS som är att underskatta. Jag förstår inte vad det är för fel på en äldre väl fungerande version av ett OS. HTC Magic flög fram jämfört med vad en orginal Samsung Galaxy S gör, med just....1.6. Sök på SuperD-romar och läs vad folk skriver på XDA tex. Är senaste versionen ett självändamål?

Telefonen har grym hårdvara, och grym skärm. Frugans Desire akterseglar iallafall min Galaxy idag i prestanda på grund av att den i princip aldrig fryser, jag kallar det inte lagga, för det är mer än lagg. Men trots det är ju telefonen fantastisk, hårdvarumässigt och förhoppningsvis inom en snar framtid, mjukvarumässigt. Jag sätter min tillit till Cyanogen o Co, de ska ju släppa en ROM till Galaxy. Är den då som till HTC-telefonernas dito kommer detta bli en icke-diskussion ganska så omgående.

Last edited: Aug 5, 2010
  3. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Bra skrivet och jag håller med ang. lagget. Det är inte OK vad än folk säger. Jag har kvar luren av den anledningen att den är grymmaste mobilen just nu sett till hårdvaran, men mjukvarumässigt ligger den låååångt efter min X10i som sitter med 1.6 av Android. Jag sitter just nu bara o väntar på officell 2.1 uppdatering så att man kan börja nyttja den otroligt grymma hårdvaran med den bästa skärmen :D

4. Hixx

Hixx Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack, och det är precis därför jag också står ut. Annars hade jag nog dumpat den för länge sen mot en Nexus eller Desire. Eller Motoroi.

5. aka_the_barf

aka_the_barf Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

tycker inte att man ska behöva starta om sin telefon från och till hela tiden för att den ska fungera normalt, och är fallet så så borde det stå i manualen?

min gamla sonyericsson t630 som nuförtiden lever sina dagar som väckar klocka har varit på i ca 3 år utan en enda omstart och den går lika bra för det. tror att smartphones skulle klara det oxå om mjukvaran var bra. galaxyn har mycket kraft under huven men växelådan är ingevidare på att få maximalt med kraft till hjulen, mycket försvinner tyvärr i växelådan( ett försök till jämnförelse iallafall:))

får hoppas en firmware fixar problemen snart. BTW min öphöne 3g har jag inte startat om på ca 6 månader, ska nog pröva och se om jag märker någon skillnad...

6. NickeW

NickeW Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Men snälla... Läs igenom inlägget ordentligt innan du slänger iväg totalt menlösa svar med en aggressiv underton. Jag har t.o.m. markerat vad du bör läsa extra noga.

Som kanske även du ser så letar jag inte efter en ny telefon, min är fantastisk. Jag tittar inte efter något speciellt märke när jag letar ny telefon, utan tar den som verkar bäst. Sen vad det står på luren skiter jag i. Kommer dock aldrig mer att förhandsbeställa från samsung utan kika hur responsen blir först. Märk väl, det betyder inte att jag skulle förhandsbeställa från ett annat märke heller... Men nu är det här ett forum om Samsung Galaxy S.

Om du nu tycker att Samsung sköter sig exemplariskt och att man bara ska vara glad och nöjd med att betala 5000 spänn och sedan vänta sig en lite buggig telefon om man inte är villig att bryta garantin så är det upp till dig. Tror det är viktigt att du ser skillnaden mellan att tycka om telefonen och ogilla sättet Samsung sköter kundsupport... :)

7. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

MINA ENHETER

Det ligger till såhär:

Samsung vet mer än någon av er om de buggar som finns i Galaxy S. Det är inte där problemet ligger. Man kunde ha gjort en bättre mjukvara innan release, men det hade då krävt någon eller båda av dessa saker:

Mer tid
    Mer personal

Båda dessa saker hade gjort nallen dyrare. Om nallen fick kosta 15000 kr så skulle Samsung kunna leverera den med en betydligt mer buggfri mjukvara. Men skulle ni vara beredda att betala det?

Man har helt enkelt ansett att den fungerar tillräckligt bra för release, vilket jag definitivt håller med om.

Mobiler i toppsegmentet är av naturliga skäl hårdast drabbade av buggar och ärligt talat så håller SGS på det stora hela inte sämre klass än sina konkurrenter.

Till er som är purkna kan jag ge rådet att aldrig köpa det vassaste som finns. För den produkten kommer aldrig att vara buggfri. Vare sig det står HTC, Motorola, Samsung eller Tjotahejti på skalet.

Att sedan påstå att HTC Magic skulle ha högre prestanda än SGS är ju inget annat än patetiskt. Öppna dn.se på båda nallarna samtidigt så ska vi se vilken som är snabbast!

8. teddan

teddan Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Säg bara när var och hur så är jag på. Kan knappast skada.

9. asimov

asimov Youth Droid Medlem

Telefon:
    Samsung Galaxy S10

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Jag tycker det är mycket gnällspikar i SGS forumet! Och innan nån börjar flama mig, så erkänner jag: Jag vet hur man gnäller, då jag köpte Galaxy i7500 i höstas :-) Jag vet hur en seg, laggig, buggig Android lur beter sig!

Jag tycker SGS är en skitbra lur, förutom GPS. En update hade suttit fint för att plocka bort de enstaka fel som finns, men jag är nöjd med funktionaliteten som den är.

Vi vet alla att Samsung har lovat en 2.2 updatering, så jag tycker alla skall lugna sig o avvakta tills den släpps. Därefter har ni fog för att gnälla vidare om det fortfarande strular....

10. Husknuten

MINA ENHETER

Kunde inte ha sagt det bättre själv:)

11. Ult

Ult Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan säga att luren verkar aningen seg.
    Sen om det är vissa apps eller samsung eller android 2.1 version vetjag inte.
    Men ett exempel då.
    Pure Calender och andra scroll widgets segar ner nallen nått oerhört.
    Så fick uninstalla dessa gick knappt att bläddra mellan programmen.

Lite besviken är jag dock när jag inte kan få ha program som jag velat ha på luren.
    Men personligen använder jag inte gps funktionen så den skiter jag i.

Men hoppas problemet löser sig och att det ligger på appkodarnas sida och inte samsung.
    Dock är jag grymt nöjd med luren i övrigt.

Sen att det gnälls mycket beror nog på att Samsungs föregångare va en hemsk upplevelse sen finns det dom som gnäller som inte ens har luren ;)

Men lite perspektiv och fixar så kommer det lösa sig.

12. Hixx

Hixx Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Det ligger inte alls till så:
    1. Det är ingen som ifrågasätter att Samsung inte känner till buggarna. Jag ifrågasätter att man släpper ut en produkt så halvfärdig.

2. Ditt resonemang medför att normal kvalitet kostar. Ganska kasst resonemang. Varför skulle det behöver fler ingenjörer för att producera ett buggfritt operativsystem? Du verkar inte veta mycket om mjukvaruutveckling, och processer och system kring detta. Det handlar om HUR man gör lika mycket som hur mycket resurser man sätter in.

3. Jag har aldrig påstått att HTC Magic är snabbare än Samsung Galaxy S, jag påstår att den inte fryser i 5 sekunder utan att reagera på nånting. Det gör min Samsung.

Överlag är det helt okej med mej att du accepterar och tycker det är okej att din Samsung har en buggig mjukvara. Jag tycker det inte. Och jag köper mycket olika produkter i toppsegmentet, och skulle/har aldrig accepterat att saker inte är i paritet till vad de kostar. Inte denna gången heller. Speciellt inte då det finns andra tillverkare som producerar likvärdiga produkter utan lika mycket problem.

13. Husknuten

MINA ENHETER

Så Samsung har alltså dåliga ingenjörer? Så kan det mycket väl vara men man ska ju ha i minnet att löner sätts efter kompetens så att anställa bättre kommer även det att kosta

14. NickeW

NickeW Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

I slutändan handlar allt om att Samsung är väl så långsamma (återigen, jag vet att andra tillverkare är minst lika dåliga) på att åtgärda dessa, till synes, enkla problem. Det handlar inte om nya versioner denna gång, inte om uppgradering från 2.1 till 2.2, utan om bugg-fixar i den befintliga mjukvaran.

Man kan absolut inte kräva att Samsung uppgraderar OS:et, det är ren bonus, man får räkna med att leva med vad man får ur lådan när man köper.

Men man ska kunna räkna med att Samsung fixar problem med mjukvaran som sitter i telefonen. För dem som har stalls i över 2-3 sekunder förstår jag att det känns som en dålig telefon, och här sköter sig samsung inte. Det borde funnits en officiell uppdatering som fixar detta för länge sedan!

Jag lovar att vi sluppit alla dessa trådar som verkar gnälliga om bara detta hade fixats till. Är man inte väldigt insatt är det inte alldeles busenkelt att sätta sig ner och veta hur man ska komma tillrätta med dessa problem.

15. Hixx

Hixx Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Alltså jag vet inte riktigt vad jag ska tro, du verkar läsa in en massa saker i det jag skriver. Nej det är inte så, en mjukvaruingenjör är en mjukvaruingenjör. Att du tror att det finns sämre eller bättre påvisar nog bara hur insatt du är i det här igentligen. Dina inlägg idag påminner mej mest om min tonårsgrabb jag har hemma. Han skiter i argumentera bara han får sista ordet. Lägger ner diskussionen med dej nu.

16. Sigma78

Sigma78 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag jobbar med mjukvaruutveckling, och det är klart att det finns både duktigare och mer produktiva utvecklare liksom det finns de som inte är så erfarna eller snabba.

Hur insatt är du själv egentligen?

17. hussseein

hussseein Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

fan är de bättre att köpa en ip 4 och slippa oroa sig om problem

18. Husknuten

MINA ENHETER

Så alla mjukvaruingenjörer är lika duktiga? :eek: Herregud. Det är människor vi talar om. Inte robotar! Jag undrar vem som är dåligt insatt egentligen...

Jag pluggar själv till civlingenjör inom IT. Vissa löser en uppgift på en kvart, andra behöver flera timmar!

Hur som helst så räcker det med denna omotiverade pajkastning mot Samsung nu. Jag anser att man släppt en utmärkt produkt som kommer att bli ännu bättre med utlovade uppdateringar

19. inact_0035

inact_0035 Guest

Ta det lugnt Alan Hussein, här diskuterar man SGS och inte iPhone 4.

20. Husknuten

MINA ENHETER

Slippa oroa sig? ajFån har ju ett konstruktionsfel i antennen! Det kallar jag ett äkta problem. "Fryslagg" står sig slätt i jämförelse