Officiell Froyo FRF85B (från alla versioner)

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av blunden, 29 jun 2010.

  1. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

  2. SkyddsAngel

    SkyddsAngel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    flashade nu, funkar hur bra som helst! :D
     
  3. Snook

    Snook Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har skaffat en Nexus One och lagt till senaste FRF85B manuellt eftersom jag inte kunde vänta på en OTA.

    Man är fortfarande lite grön.

    Jag vill roota den för att fixa så jag kan ladda ner betalapps.

    Kan jag roota den nu?
     
  4. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 686
    Mottagna gillanden:
    925

    MINA ENHETER

    Orkade inte vänta jag heller på Otan
     
  5. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Jadå, det spelar ingen roll vilken ROM du har i, rootning är fortfarande möjligt.

    Däremot har du ett val att göra;

    1: Låsa upp bootloadern och ta eget ansvar för om du puckar upp något, då det åtminstonde på papperet sopar bort din garanti på telefonen (däremot kan det vara fullt möjligt att fortfarande yrka på att få den lagad på garanti om det är hårdvarufel)

    2: Inte låsa upp bootloadern och roota enligt en ganska meckig, bökig och jävligt ninjahäftig metod, som då behåller både mjuk och hårdvarugarantier.

    Låsa upp bootloadern och roota finns det otalet trådar om. Däremot är det rätt få med att roota utan att låsa upp bootloadern.

    [EDIT] urbanlarsson har gett sig på ett root-försök utan att låsa upp bootloadern och skriver om det här: http://www.techbloggen.se/blog/2010/06/29/roota-nexus-one-utan-att-lasa-upp-bootloadern/ [/EDIT]
     
    Last edited: 30 jun 2010
  6. Snook

    Snook Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Toppen!

    Man lever bara en gång så varför inte roota med upplåst bootloader :)

    Men är Superboot universell eller är det rätt version till rätt ROM?
     
  7. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Jag kan inte ta gift på det, men jag tror inte att det är superversionsspecifikt, men Paul på Modaco nämner att han testat den med specifika ROM:ar så man kan aldrig vara för noga säker. Jag körde in Lox FRF85B (http://htcpedia.com/forum/showthread.php?p=67177) ovanpå Paul på Modaco:s FRF83-ROM så jag hade redan SuperUser APK:n.
     
  8. Snook

    Snook Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    "Root

    To root FRF85, just flash this update.zip (df9bac43866eb048479fa16fa1b559dd) (contains busybox, superuser.apk, su, unsecured boot.img)"


    Gör jag detta på samma sätt som jag lade in riktiga FRF85B? Så har jag root access sedan?

    Många frågor blir det, men frågar man ingenting så får man ingenting veta :)
     
  9. Pablo

    Pablo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har en Nexus One som jag köpte av en kille på Blocket, han hade rootat
    Går man på "Recovery" för att lägga en äkta programvara typ den nya FRF85 FroYo så fastnar den alltid på verifering

    Jag har provat att lägga in en PASSIMG.zip fil som många skriver om direkt från Bootloader men det misslyckas också

    Vad kan man göra då?

    Jag vill ha äkta programvara så att man kan ta del av OTA uppdateringar
     
  10. Snook

    Snook Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har låst upp bootloadern och testat med superboot 1.0 och 1.1, men utan resultat.

    1.0 ger ingen root access.
    1.1 ger root men då blir det något fel med systemet, ingen mottagning samt att den startar om titt som tätt.

    Gjorde recovery till tidigare stock FRF85B som jag la in idag, och väntar på att superboot ska uppdateras.
     
  11. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Jag insåg ganska snabbt att LOX release av FRF85B inte skulle passa mig eftersom jag kör Trackball Alert som kräver vissa typer av ROM:ar. Jag ska dra hem Modaco:s r20 (http://android.modaco.com/content/g...r-nexus-one-with-online-kitchen-froyo-frf85b/) med default additions + en wipe för att se lite var jag hamnar.
    Will be back.

    [EDIT] Tja, jag får ju tillgång till root iom Paul:s Modaco-release. Jag vet inte riktigt var Superboot kommer in i det hela, kanske är det något som är inkluderat i ROM:en, men jag var inte tvungen att installera den separat för att mina appar skulle få möjligheten att få root-åtkomst. [/EDIT]
     
    Last edited: 1 jul 2010
  12. Fredro

    Fredro Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2009
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    jag tror du ska försöka hitta en äldre rom som är äkta och signad. När du har fixat det så kan du uppdatera till den nya
     
  13. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Hmm, vänta lite nu. Om han har fixat en telefon där någon låst upp bootloadern, samt lagt in en custom recovery för att kunna mecka in lite olika ROM:ar och sen , innan försäljning, backat tillbaka till stock reocvery, då kommer det väl inte att funka med någon äkta/signad ROM överhuvudtaget ändå? Eller är jag ute och cyklar?

    Det jag syftar på med scenariot jag beskrev är att jag är lite nyfiken på vad han har för ROM inlagd för tillfället och vilken recovery som ligger i. Känns som om det saknas lite info om det för att kunna avgöra hur han ska gå vidare.
     
  14. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 146
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Funkar prima att backa till original-recovery och originalrom även med en upplåst bootloader.
    Gjorde det själv när det började vankas FroYo. Tog bara ett par minuter.

    edit: upplåst bootloader, inte recovery.
     
    Last edited: 1 jul 2010
  15. Pablo

    Pablo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Rootad N1

    Jag tror att du förstår mitt problem
    Det går INTE att lägga in äkta ROM, jag har fått leeta efter ROM som folk har gjort om just för rootade nexus meen då får jag oftast problem med språkinställningar, APN och annat... och inga OTA uppdateringar

    Jag la in: Nexus1-v.1.9.2update
    2.1-update1
    ERE27

    I Recovery står det: RA - nexus - v1.7.0.1

    Kan man göra något åt min lur och få in Äkta FroYo FRF85?
     
  16. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Ah, jag kan se att jag kanske var lite otydlig i mitt inlägg. Min vetskap om hur bootloader, recovery och ROM hänger ihop;

    * Låst bootloader + orörd recovery + uppdateringar med originalROM = Grönt
    * Upplåst bootloader + original recovery + uppdateringar med originalROM = Grönt
    * Upplåst bootloader + original recovery + customROM = Rött
    * Upplåst bootloader + custom recovery + uppdaterigar med originalROM = Rött
    * Upplåst bootloader + custom recovery + customROM = Grönt

    Här är då twisten som jag har för mig ställer till det för en del användare när det kommer till original-uppdateringar och original-recovery:
    Om man försöker lägga in en uppdatering som har lägre versionsnummer än den som är installerad kommer man inte att kunna installera denna. Om man däremot lyckas få tag på en med högre versionsnummer är det chill.
    Nu kan han ju i det här fallet flasha in lite vad som helst, men jag ville räta ut mitt inlägg lite med vilka tankar jag hade, plus att jag gärna vill få reda på om jag har fel.

    (Jag hade ett jäkla helsicke med detta med min HTC Magic där man febrilt försökte komma åt att flasha recoveryn till en engineering men hade svårt att få tag på en uppdatering som hade ett högre versionsnummer för att ens få utföra flashen. Vet inte om det rör Nexus i det här fallet, men det är ju inte helt omöjligt.)

    Så då blir det väl att man får mecka in en hel originalROM (ingen uppdatering) med sin custom recovery och sen se till att lägga tillbaks originalrecoveryn och slutligen uppdatera?

    Anledningen till att jag ställde frågan om hur hans Nexus ser ut just nu är för att ta reda på om det är ROM eller recovery-biten han bör ta hand om först.
     
  17. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Ja, jag har för mig att det här ska gå. Nu vill jag helt klart att andra hoppar in och styr upp om jag är fel på det;

    Du behöver:
    * En originalROM (det kan ju finnas en Nandroid-backup från dagen då snubben flashade recoveryn, så kolla i backupalternativen där först). Om det inte finns någon Nandroid-kopia att använda så får man leta lite mer på nätet, jag tror att Paul på Modaco har en del originalROM:ar (bland annat ERD79 och ERE27 http://android.modaco.com/content/g...-online-kitchen-optional-root-insecure-himem/). De är i olika format, som det står, för att kunna passa med både custom recovery och stock.
    * En original recovery

    Det ser ju ut som om du har en originalROM inlagd, men det sätt jag skulle testa på hade varit att flasha in original recoveryn och köra uppdateringen som du testade med tidigare. Om allt är original kommer du inte råka ut för verifieringsfel eller andra checksum-problem.
    Om det skulle vara problem med uppdateringen så kan du ta tillbaks custom recoveryn och lägga in en av de versioner som Paul tillhandahåller på sidan länkad ovan.
     
    Last edited: 1 jul 2010
  18. alongusername1

    alongusername1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om han flashar in original recoveryn så är det väl bara att ta ner den officiella FRF85B och köra in den efteråt?
     
  19. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Ibland är det inte alltid så enkelt. Jag hade tex Modaco-Paul:s FRF50 och ville flasha in original-uppdateringen till FRF73 (tror jag det var) men stötte på checksumfel när uppdateringen försökte kolla av om filerna var orörda, vilket de då inte var eftersom Paul pillat lite i dem.

    Men i stort så är det ju så att jag tycker att han iaf ska prova den vägen först, för då får han reda på rätt omgående om han kör en originalROM redan nu eller inte.

    Ett alternativ kan ju vara att få tag på en originalROM med hela FRF85B, men jag vet inte om det finns en sån någonstans.
     
  20. Pablo

    Pablo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Flasha Recovery

    Hur flashar man original recovery?