Officiella eclair filen finns nu för nedladning på acers hemsida

Diskussion i 'Liquid/Liquid E' startad av Mordithe, 9 jul 2010.

1. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Vad står det att den hittar för OS på din telefon? Du kan inte gå vidare förens programmet identifierat ditt OS och godkänt det.

2. hypotek

hypotek Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är det bara min telefon som helt plötsligt stänger av datauppkopplingen ibland? Använder mig av Tele2 och det har hänt 2 ggr nu, att det mot kvällen inte går att surfa. Med wifi går det bra... om det nu har med 2.1 att göra dvs.

3. Stinkis

Stinkis Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Detta har hänt mig 2ggr nu under lite mer än en vecka. Vet inte vad det beror på, men jag hade inte varit överaskad om det var acer som hade lyckats pilla in någon bugg igen.

4. guybrush

guybrush Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Yaaay!

2.1 - wohoo! (Eller nåt...)

Kanske har någon annan samma problem som jag hade (dvs att 1.6 uppgraderingen gnäller över att OS type is not match, samt att 2.1 uppgraderingen går från att visa N/A som nuvarande installerad android-version, till att visa en helt tom sträng när man kopplar in telefonen)..

Vad jag gjorde var att starta setup.exe, sedan gå in i katalogen där Acer Liquid Tool installeras / acer_EuuDownload_Tool / acer_MergedOSFile och därefter kopiera acer_MergedOSFile.bin till en annan katalog, varpå jag avbryter det officiella installationsprogrammet.

Jag startade sedan Acer Download Tool, och valde bin filen från installationsarkivet, ignorerade gnället över felaktig md5 och startade installationen. Några svettiga minuter senare startar luren upp med 2.1 och jag ombeds att logga in på mitt google-konto.

Eftersom jag sedan är dum (och lite speciell), nöjde jag mig inte med en fungerande 2.1 utan tänkte att varför inte göra om allt en gång till? Att flasha prylar är ju ändå hundratiotusen procent riskfritt, eller hur?

Så jag körde Acer's officiella installationsprogram igen, bara för att se ifall det liksom skulle fungera den här gången. Vilket det gjorde. Så vad det än var för problem som gjorde att installationsprogrammen inte fungerade med min telefon från början så är det nu alltså avhjälpt efter att "manuellt" ha flashat om den.

Och jag har nu installerat samma rom två gånger. Eftersom jag är omständig. Undrar om min telefon är två gånger så uppdaterad nu?

5. hypotek

hypotek Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hittade en lösning tror jag. Fick ändra inne i APN där det hade trollats in ett avslutade _off. Alltså t.ex "internet.tele2.se_off" i mitt fall. Tog helt enkelt bort det sistnämnda och vips så funkar det igen. Skitskumt... Får se om det står sig.

6. Gargamel

Gargamel Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack snälla för tipset!

Frågan är om jag vågar mig på detta?!
    Jag får ju ialla fall upp en nuvarande version av OS:et när jag kopplar in telefonen ... 2.000.05_Acer_AB88_AAP-GEN2

GEN2 i telefonen nu (vad det nu innebär?!) ... lite orolig för att något ska bli knas om jag flashar in 2.1:an som ju bevisligen är GEN1

Villrådig fortfarande o_O

7. kongo

kongo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Du måste nog flasha in en som heter EMA eller ladda ned 2.1 för AAP

8. Gargamel

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ursäkta en novis men EMA och AAP? Vad är det? Är det olika regioner eller något sånt?

Jag förstår inte rikitigt vad du menar att jag behöver göra?
    "Flasha in en som heter EMA" ... det är ju precis det jag vill göra!
    "Ladda ner 2.1 för AAP" ... vad är det? vart finns den?

Jag vill ha in den nya officiella 2.1 Eclair Rom:en
    Acer_LiquidE_1.100.39_EMEA_GEN1

... och just nu har jag alltså nån Rom installerad som heter
    2.000.05_Acer_AB88_AAP-GEN2

Dumt att man ska vara så förbenat harig och vara livrädd för att saker och ting ska gå sönder och sluta fungera hela tiden, man jag vill verkligen inte ge mig på detta ingrepp sålänge jag inte är helt säker på vad det är jag håller på med!

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Ps. Är det nån mer än jag förresten som upptäckt att Eclair 2.1 inte längre finns tillgänglig för nedladdning på Acers Webplats?!? ... undrar varför?"

9. Gargamel

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok ... nu har jag gjort lite mer research och jag tänkte väl att det är lika bäst att dela med sig av den nyfunna informationen .. kanske finns det nån annan stackare därute som precis som jag inte riktigt har koll på alla termer och förkortningar

Jag var inte helt fel ute i mina antaganden om att EMA (EMEA) och AAP var olika regioner

EMEA = German, English, Spanish, French, Italian, Dutch, Portuguese, Russian
    AAP = HK, Taiwan, Philipines, India, Thailand, Singapore, NZ

Slutsats: I mitt fall gäller det alltså att se till att ladda 2.1:an från ett AAP-land förslagsvis NZ ... därefter BORDE jag kunna uppgradera min kära Liquid helt enligt intstruktionerna som medföljer den nedladdningen!

Jippie ... saker börjar falla på plats!

Synd bara att det inte finns nån 2.1:a att ladda ner från nån av Acers supportsidor bara, allra minst den Nya Zeeländska :-(

Aldrig får man vara riktigt glad ... tur solen skiner ute ialla fall!

10. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Ursäkta om jag frågar, men var ifrån köpte du din telefon? Kan vara "roligt" att veta...

11. Gargamel

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag köpte telefonen begagnad!
    Tidigare ägaren hade köpt den i en svensk web-butik (minns inte vilken, tror kanske det var webhallen eller möjligen dustinhome). Det var oxå den tidigare ägaren som flashat in 2.000.05_Acer_AB88_AAP-GEN2 ... själv har jag inte ändrat någonting!

12. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Har du provat detta:
    http://android.modaco.com/content/a...-com/313231/extract-rom-from-official-update/

Där har de dragit ut bin-filen från den nya officiella som du kan flasha med Acer Tool. Den borde inte klaga då tycker jag.... men jag har inte läst alla dina inlägg, så du kanske har provat det redan?

Edit: Såga att du redan fått det tipset, men i andra ord. Prova, det värsta som kan hända är att din telefon imploderar till ett svart hål.

13. Gargamel

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack tisu för tipset
    Jag känner till den där möjligheten, men jag har inte vågat ge mig på att prova iom att jag inte är 100% säker på om det går att flasha in en EMEA-rom när det ligger en AAP-rom installerad i telen! Jag är en liten fegis ...:ehm:

14. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Går det inte så går det inte. Personen på MoDaCo lyckades från CUS2 till GEN1. Kan du lägga in Malez och göra en Nandroid först?

15. Gargamel

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Japp det stämmer ... men han verkade ju gå från CUS2 -> 1.6 GEN1 -> 2.1 GEN1

Malez och Nandroid låter som nånting som kräver root?! Min lur är inte rootad och jag vill inte heller roota den!

Tack för att du tar dig tid! Uppskattas väldigt mkt! :)

16. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Det kräver inte root, men du kan roota med Malez ;)

Du kan ju prova den vägen du med kanske? Vet inte varför han gjorde så... Personligen tror jag att de olika mjukvaruversionerna just är mjukvara. Hårdvaran borde inte vara någon skillnad, och då borde det inte vara några problem.

17. Gargamel

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tror jag gör så att jag väntar tills jag får tag på en 2.1:a från ett AAP-land!
    Får jag tag på en sån fil så borde det innebära den enklaste och smidigaste vägen till uppgradering av min Liquid!

Lite fundersam blir man ju med anledning av att Acer verkar ha tagit bort 2.1:an från sina servrar! Jag kan iallafall inte hitta den längre!
    Någon som vet varför?

18. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Konstigt... Det har ju rapporterats diverse buggar, så de ska kanske åtgärda dem först?

19. xfs

xfs Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tror skillnaderna mellan officiella och den senaste läckta rommen är liten, bortsett från de medföljande acer-programmens versionsnummer. Tar dessutom bort allt jag inte använder eller vet vad de är exakt, så LCR17 kommer fungera bra till mig ett tag. :-)

20. androidalle

androidalle Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Den hittar ju inget? den verkar inte ens fatta att telefonen är inkopplad...