Officiella ipadtråden!

Diskussion i 'Off Topic' startad av swanden, 12 apr 2011.

  1. swanden

    swanden Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    Tjena! Jag vet att detta är ett android forum men jag vet att några (som jag) har en ipad. Så jag tänkte att jag kunde starta en tråd om ipad. Man kan ju skriva lite tips, coola appar osv.
    Ha de gött!
     
  2. baracken

    baracken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    1 707
    Mottagna gillanden:
    103

    MINA ENHETER

    Jag var inne på att köpa iPad2 men tack vare att den inte hade flashstöd så strunta jag i den. Jag skulle vilja veta, varför ska jag köpa en SURF-platta som jag då ska låta ersätta min laptop som inte klarar av att göra det på nätet som en laptop kan? Finns det något jag missat?
     
  3. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Vad hände med mina inlägg i tråden här?
     
  4. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Jag har haft iPad i princip sen den släpptes (ettan). Köpte en för jag var i USA och den var inte så dyr. Det jag gör med den är följande.

    • Min son spelar barnspel på den (han är ett år)
    • Läser böcker på den innan jag går och lägger mig
    • Har Apple Airport så spelar musik via den och streamar till stereon.
    • Kollar film när jag är ute och reser samt pendlar till jobbet (VLC)
    • Läser tidningen på den vid frukost
    • Slösurfar på den i soffan, bra för att t.ex. kolla tv.nu när man sitter där
    • Kör RDP på den mot mina servrar

    Gällande flash, om du har RDP access till en Windowsdator så kan du ju använda WYSE och sen browsa med IE från windowsburken (med Thin Browser funktionen). Lite jobbigare att skriva URLer men det går rätt bra, så har du flashstöd också. Måste dock säga att jag inte förstår denna besatthet med flash, tycker det är illa att Apple inte stödjer det men annars klarar jag mig rätt bra utan det.

    Visst kan man göra allt det med en laptop, man kan göra det med en stationär dator också. Dock så är det rätt skönt att slippa rensa en stor del av bordet för att läsa tidningen vid frukost, bära runt på en klumpig laptop på tunnelbanan på mornarna, sitta med en varm laptop i knät när jag ska gå och lägga mig etc etc.

    Om det är värt 5000Kr eller väl egentligen frågan man ska ställa sig, det handlar väl mest om behov och hur mycket man rör på sig. Jag reser (och då menar jag flyger till andra länder) i snitt en gång varannan vecka, och det är rätt skönt med en iPad på flyg och hotel.
     
  5. baracken

    baracken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    1 707
    Mottagna gillanden:
    103

    MINA ENHETER

    Fast av det du radat upp som jag vill göra med en surfplatta kan jag ju göra med min samsung gt, med skillnaden att gt har flashstöd utan att behöva koppla upp sig med wi-fi mot datorn plus att gt faktiskt går ner i min ficka.
    Men sen menar jag på det här med flash att om man vill ersätta en laptop så vill man ju att den ska klara allt som laptopen gör, tänk om jag hittar en väldigt intressant videoblogg t.ex nej då kunde jag inte följa den i iPad. Förstår du hur jag menar? Vill att plattan ska klara allt jag gjorde med min laptop utan att vara bunden till wi-fi

    Sent from my GT-P1000 using Tapatalk
     
  6. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 024
    Mottagna gillanden:
    1 963
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    rensat tråden för att få en nystart. Glömde skriva en notis
     
  7. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Nja, visst funkar t.ex. RDP på telefonen, men det är väldigt svårt att köra RDP mot en AD server och ändra GPO's från en telefon, känns lite bättre från iPad. Detsamma gäller RDP mot mina andra servrar som antispam och email.

    Sen går det kanske att läsa på en telefon men det är verkligen ansträngande, känns mycket bättre på iPad.

    Om det är flashvideon du är ute efter så kan du skaffa skyfire browsern, så kan du titta på flashvideo bäst du vill.

    Sen, om du har småbarn, så är det nog inte så kul att ge telefonen (eller laptopen) till dom. iPad, med skärmskydd och fodral, känns lite bättre.

    I slutändan så tror jag inte att du kan ersätta en laptop med en surfplatta, men jag tror däremot det finns utrymme för bägge. Satt ute och fika under lunchen och spelade backgammon på iPad mot kollegan, det måhända att det funkar på en dator också men det är definitivt roligare med en iPad, och man bär inte gärna runt på en laptop på lunchen.
     
  8. baracken

    baracken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    1 707
    Mottagna gillanden:
    103

    MINA ENHETER

    Dock är samsung GT en förkortning på Galaxy Tab så det 'är ej en telefon. Men det med servarna gör jag inte så det är inget som lockar, barn har jag och när jag får det så finns det barnspel även till android. Jag ersatta min laptop (en minilaptop) och är helt nöjd med bytet.
     
  9. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Ah, insåg inte att GT var galaxy tab, tänkte det var en tele, har inte så bra koll på alla modeller numera.
    Om du funderar på att byta en Galaxy Tab mot en iPad så skulle jag själv inte göra det, priset (och tillgång när jag köpte min) var avgörande för valet av iPad för min egen del.
     
  10. baracken

    baracken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    1 707
    Mottagna gillanden:
    103

    MINA ENHETER

    Okej säger en iPadanvändare detta så tror jag på det, skönt att hitta någon som inte är applefrälst ;)