Offline navigator med möjlihet till kartor på SD kort

Diskussion i 'Applikationer' startad av andekar, 7 jan 2014.

  1. andekar

    andekar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Har haft Navigon och CoPilot under en tid men när jag nu är på väg att byta till ny mobil med Android 4.3 och 16Gb internminne tar dessa navigatorer för stor plats med sina kartor eftersom det enbart gåt att lägga kartorna på det interna lagringsmediet.

    Finns det någon navigator där man har möjlighet att lägga offline kartor på det externa SD kortet??
    Kom inte med Waze eller Maps då jag menar riktiga offline kartor som fungerar över större områden.
     
  2. Mikael8.0

    Mikael8.0 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Info:
    PIE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2019
    Info:
    4.4
    Övrigt:
    Piggelin & Zeunerts julmust
  3. vastis

    vastis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2009
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Oneplus 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Oneplus 11
    Platta:
    Galaxy Tab S8 Ultra
    Övrigt:
    Pixel Watch
    Både Navigon och Tomtom lägger kartan på "SD-kortet" på min Nexus 5. Jag sätter kortet inom citationstecken, eftersom den inte har något SD-kort i egentlig mening, utan det är emulerat.

    Så jag ser ingen anledning till att det inte skulle lägga sig där på ett riktigt. Det är bara att göra ett köp och begära återbetalning om det inte dyker upp en mapp på ditt SD-kort med kartan.
     
  4. andekar

    andekar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Precis, de lägger kartorna på det inbyggda SD-kortet, men eftersom nya telefoner oftast endast har 16Gb (eller ca 12 Gb kvar) att installera appar på så är det bland dessa Gb som kartorna hamnar.
    Vissar appar, tex WIMP, får man möjlighet att välja även det riktiga SD kortet som lagringsplats för offline matetrial. Det är detta som jag är på jakt efter
     
  5. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 684
    Mottagna gillanden:
    2 040

    MINA ENHETER

    Tidigare fanns en lista med GPS-appar i wikin (https://swedroid.se/wiki/index.php?title=GPS_Navigering) här, den hade en markering för kartor på sd-kort. Tyvärr finns inte listan kvar efter någon uppdatering av wikin. Kanske läge att påminna adm om att försöka läsa tillbaks listan från någon backup eller försöka återskapa sidan?
     
    Last edited: 8 jan 2014
  6. Mikael8.0

    Mikael8.0 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Info:
    PIE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2019
    Info:
    4.4
    Övrigt:
    Piggelin & Zeunerts julmust
    Jag är lite bortskämd med 16 GB för appar när jag på min förra telefon endast hade 128 MB men jag testade att flytta hela mappen Sygic från det emulerade SD-kortet till det externa och sedan startade Sygic. Gick bra det!

    Edit: eftersom jag flyttade allt behövde jag inte pilla med ini-fil.

    Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
     
    andekar gillar detta.
  7. tethir

    tethir Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2013
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  8. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Egentligen så borde tillverkarna skämmas.. 16GB 2013/2014 är fan för lite när de inte kostar något. Fattar inte varför de vägrar släppa taget om 16GB när det är så lite merkostnad för att dubblera utrymmet. Då hade vi sluppit tänka på såna här saker.
     
  9. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Den gamla version av CoPilot jag kör kan man i alla fall "hacka" (ändra sökväg i en konfig-fil) för att lägga kartorna på det fysiska kortet (ext_card i min mobil). Lite skräp ligger kvar på det interna SD-kortet (sd_card i min mobil), men det är inte många MB.

    Men det där med "internt SD-kort" är ett otyg... min lösning blev, utöver att försöka "lura" så många appar som möjligt att lägga data på det fysiska SD-kortet, att partitionera kortet och köra link2sd för att få så många appar som möjligt flyttade dit.

    Jag har alltså ett 16 GB SD-kort partitionerat i en 2 GB partition för link2sd och en 14 GB FAT32-partition som "ext_card".