Problem: "Ok Google" funkar bara på Svenska om jag väljer Engelska.

Diskussion i 'Galaxy S21' startad av Vargavinter, 23 jun 2021.

  1. Vargavinter

    Vargavinter Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2021
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej. Jag har ett problem som jag inte riktigt blir klok på med min nya S21 som jag plockat upp och jag hoppas på att någon av er kan hjälpa mig förstå vad det är jag inte förstår eller vad som är fel.

    Jag försöker få telefonen att snappa upp "Ok Google/Hey Google", men får inte det att funka helt smärtfritt.

    Till och börja med så funkade det bara på hemskärmen om det inte var någon app uppe t.ex messenger eller dylikt och skärmen måste vara på. Jag försöker googla mig fram till vad som är fel och märker att jag saknar "Röstmodell" alternativet på sidan där jag kan slå på "voice match".

    Jag kör telefonen på Svenska och språket på min "voice match" är inställd på svenska, men om jag väljer att lägga till Engelska som första språk på "Voice Match" och sen Svenska under så reagerar den på Ok/Hey Google på stort sett alla skärmar och även när skärmen är avstängd vilket är en stor framgång. Dock så är Google Assistant på Engelska på själva skärmen som startar när jag säger "Ok Google" men den snappar upp Svenska utan problem och jag kan be den att ändra till Svenska så att allt i Assistenten visas på Svenska förutom "What can I help you with?"

    Men nu under dagen så har den bara fått för sig att stänga av Engelska i språk-meny vilket gör att Ok/Hey Google inte funkar längre än på hemskärmen och "Röstmodell" försvinner givetvis med så då får jag manuellt lägga till Engelska igen och börja om igen.

    Är det så att "Voice Match" inte är helt tillämpat i Sverige eller är det något som jag gör fel eller inte förstår?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Precis som du gissar ligger problemet i att Google ännu inte aktiverat tjänsten för svenska. Det fungerar mycket riktigt så fort man växlar till engelska, men växlar man tillbaka till svenska blir alternativet gråmarkerat.

    Det är dessvärre ett mysterium kring varför det ännu inte är aktiverat, men så var det också med tex Android Auto. Tog evigheter innan det aktiverades, vilket också skedde helt utan förvarning. Google har tyvärr en på tok för långsam utrullning av tjänster som behöver lokaliseras och informationen om när något lanseras är ofta så gott som obefintlig.


    Lustigt nog kan det faktiskt fungera under korta tillfällen då och då, men upphör sedan snabbt fungera igen.
     
    Vargavinter gillar detta.
  3. Vargavinter

    Vargavinter Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2021
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack! Då kan jag lägga det åt sidan och sova gott i natt. Du är en räddare i nöden!
     
  4. Kreftan

    Kreftan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag har nästan gått och blivit totalt galen på detta, lagt ner säkert 6 timmar på att försöka få det fungera, precis som du skriver funkar det ena gången för att sen inte alls fungera på någon halv timme, sen fungerar det en gång igen..
    Gått i tankarna att sälja telefonen på grund av detta, otroligt dåligt.

    Någon som varit i kontakt med dom om när detta ska fungera? För testade på polarens s21 ultra igår och där fungera det hur bra som helst, det gjorde en ju inte alls mer frustrerad..

    Sen spyr jag ju på att samsung har helt blockat att man kan välja ha google assistant med långt tryck på sidoknappen, samma sak med dubbel tryck..
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nu kan det ha börjat fungera. Fler som får igång det?

    screenshot_20210625-180248 (1).jpg
     
  6. Kreftan

    Kreftan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Fungerar ej för mig, jag kan säga hej google hur många gånger som helst, men den reagerar ju inte ens, eller jo 1 av 100 gånger...

    Man kan ju inte ens lära in sin röst för assistenten?
     
  7. Tickles

    Tickles Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Samma problem med min s21 ultra. Ok Google på svenska är aktiverat sedan länge. Tror snarare att det är Samsung som strulat till det.

    Om någon har en lösning så hojta gärna till.
     
  8. CABBAN05

    CABBAN05 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2014
    Inlägg:
    1 624
    Mottagna gillanden:
    504
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy s22ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy s22ultra
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Morsans ställde jag in är blandat på svenska och engelska hey Google vilket väder sen även på låst mobil. 20 fe dock mvh men det funkar utan problem funkar ibland för bra
     
  9. MFKR

    MFKR Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Antingen så ligger felet hos Google eller hos individuella användare. Jag tror inte det är Samsung som är problemet då jag tidigare kört Sony i 4 år med samma problem. Ni som säger att det fungerar, är ni säkra på att ni har ställt in Svenska som första språk? Kul grej: Assistenen fungerar för mig när jag kör navigering via Google Maps.