Fråga: Olaglig vs Laglig elsparkcykel

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Sandinen, 12 sept 2023.

1. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 623
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
  2. fraxion

fraxion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    823

MINA ENHETER

Är du säker på att det är främst cyklister som bytt transporttyp? I min högst anekdotiska undersökning (vänner, kollegor) så är det främst de som tidigare promenerat eller åkt kollektivtrafik som kör elsparkcykel

3. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Detta är precis varför jag hatar snuten. Istället för att lösa att vi har flera skjutningar/sprängningar/mord om dagen så ska medborgare som väljer att ta elsparken istället för att bränna flera liter bensin med bilen straffas. Men såklart, det ser ju bra ut i statistiken att svennebanan torskat för att ha 100 watt mer effekt på motorn än vad som är tillåtet. Alla miljarder extra till Polismyndigheten ger verkligen resultat.

Last edited: 18 sept 2023
    Sandinen gillar detta.
  4. wmb

Mottagna gillanden:
    2 623
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Nej jag är absolut inte säker. Menar mest att det finns ett bredare perspektiv när man ska titta på statistik. Att glo på en parameter är totalt meningslöst.
    Men jag är säker på att olyckor har ökat på elspark jämfört med när elspark inte fanns i världen.

5. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 292
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Naturligtvis jobbar dom med båda sakerna... Bara för att de gör en sak behöver inte betyda att de inte arbetar med annat också....

milky81 och chhans gillar detta.
  6. schrödinger

Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Nä det förstår jag också, och jag tycker det är en felprioritering att bränna resurser på petitesser samtidigt som 13-åringar blir skjutna i huvudet. Varje polis som kontrollerar elsparkar är en polis som inte utreder tung brottslighet. Sedan kan vi ju diskutera miljöaspekten i det hela också. Sverige ska ju vara världsledande i den gröna omställningen, men det är i praktiken olagligt att köra det allra vanligaste elfordonet...

7. mbs

mbs Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    452

MINA ENHETER

Det där var ju en skev syn du har tycker jag. Polisen är underbemannad helt klart, sen så finns det nog en och annan fel prioritering inom myndigheten självklart. Men du måste nog förstå att det finns en mängd olika "poliser" också med olika arbetsuppgifter. Och hur ofta har du inte läst/hört i nyheterna om att gärningsmannen flytt på elsparkcykel efter en skjutning?
    Nej, polisen gör det jobb som beslutsfattarna (politikerna, som säkert du också är med och väljer vart 4e år) bestämmer. Så sluta hata, och krama en polis i stället.

Sen så tycker jag AB slog huvudet på spiken idag, Olyckor med elsparkcyklar ökar när få känner till reglerna
    Jag själv önskar nog att polisen kunde rikta lite mer insatser mot elsparkcyklister och deras trafik(o)vett. Sen är jag helt medveten att det finns många elsparkcyklister som har koll och sköter sig, man blir så positivt överraskad när man ser/träffar på en sådan.

jnsson gillar detta.
  8. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 248
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    jnsson gillar detta.
  9. roberto99

roberto99 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Legenden säger att olaglig Elscooter är inkörsport för gängkriminalitet. Skämt åsido, tror våra beslutsfattare inte har koll på förhållandet mellan Watt,Volt och Ampere utan stirrar sig blint på 250W och 20Km/h. 1000-1500w låter mer logiskt för alla 100kg+ som ska pendla till jobbet i en jobbig uppförsbacke.
    Gör om regelverket en gång för alla med försäkringar,blinkers,skydd,regplåt,ev besiktning,nya trafikregler osv och öka hastigheten till 35-45km/t så kan många lämna bilen hemma och revolutionen börja på riktigt.

Gargo och schrödinger gillar detta.
  10. schrödinger

Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Håller med 100%. Hade mer än gärna kört elspark lagligt, men går det inte så går det inte, och jag tänker inte lägga 600k på en elbil för att pendla 3 km till jobbet en dag i veckan.

Gargo och roberto99 gillar detta.
  11. Sandinen

Sandinen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Absolut, det händer en hel del hemska olyckor från just elsparkcyklar.

Jag tror mest det handlar om att ha vett i trafiken när man kör ett motordrivet fordon.
    Kolla höger & vänster, kör i 20km/h på trafikerade gator med svängar osv. Över 20km/h är väl OK på längra raksträckor enligt mig, annars bör 20km/h hållas.

Händer såklart olyckor ändå men att ha lite vett & tänka efter hur man kör hjälper nog till för att förhindra olyckor.

12. Bertilsson

Bertilsson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    262
    Jag tror att den mest relevanta frågan är hur många utav dessa olyckor som sker på fyllan med hyrda elsparkcyklar?

Sist jag såg statistik på ämnet så råkade det väldigt ofta sammanfalla med typiska tider för krogbesök.

Och då är den naturliga följdfrågan även hur många av dessa olyckor som lika gärna hade kunnat uppstå om personen hade haft möjlighet att t ex hyra en elcykel istället?

Det kanske inte är fordonstypen som är problemet utan möjligheten för fulla personer, utan hjälm, att hyra dom?

Tydligt exempel på det finns här:
    ... hon är också kritisk till hur Voi:s alkoholtest funkar.

– Jag fick göra det tre gånger. Den borde ha stängt av mig direkt när jag inte klarade det. Den borde stängt av mig och låst ut mig i tolv timmar eller något...

Linnéa, 27, kraschade Voi – blev svårt skadad

Sen finns det självklart nyktra personer som skadar sig på elsparkcyklar men det betyder ju inte automatiskt att elsparkcyklar är mer farliga än andra fordonstyper.

wmb gillar detta.
  13. wmb

Mottagna gillanden:
    2 623
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    precis. Det är människan som orsakar skadorna. Sluta skyll på fordonet

i tillägg till alkohol så är min sjuåring sur för han inte får ta min kick för det får minsann hans vänner

inte så svårt att gissa hur det skulle sluta

14. JohnnyMann

JohnnyMann Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    122

MINA ENHETER

Det är helt olika saker, jag jobbar i yttre tjänst med ingripande verksamhet, dvs jag åker på alla larm, när vi har tid över så övervakar vi även trafiken.
    Hur hade du tänkt dig att jag skall lösa alla skjutningar då under den lilla stunden jag har över?
    Och om vi tar bort alla från yttre tjänst bara för att fokusera på skjutningar, vem skall då rycka ut när din mamma blir misshandlad på väg hem från tunnelbanan?
    Alla delar av polisen gör sin del, vi kan inte fokusera alla resurser på en viss del bara för att du inte förstår de andra delarna.
    Dom där alla miljonerna(inte miljarder) du pratar om är spottloska i rymden, de täcker inte ens tekniken vi har i bilarna tyvär.

Lite verklighetscheck tack innan du går på med hatfulla fördummar, vårt arbete är inte som en Johan Falk film, mer som den tunna blå linjen om du nu orkar titta på sånt!

Om du har en lösning är jag den första att lyssna, men jag orkar inte med barnsligt gubbgnäll från någon som inte ens bryr sig om en lösning!

Min personliga åsikt är att du har rätt, 250W är galet lite, jag som väger närmare 100kg kommer inte ens uppför en backe med den lilla motorn, så förhoppningsvis blir det lite lagändringar i framtiden.
    Och hur man än vänder och vrider på det så är det bättre för miljön.

Gargo, Dadde, jnsson och 1 annan gillar detta.
  15. Serra_Angel

Serra_Angel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Grejen är ju den att det finns knappt några lagliga att köpa.
    Jag vill gärna ha en med blinkers på, men den enda Nineboten med det har typ 800 watt.
    Nu börjar min ninebot ge upp lite så jag måste verkligen köpa en ny, och jag vill gärna ha lite kvalité, men svårt när motoreffekten är så begränsande.

16. Bertilsson

Mottagna gillanden:
    262
    Det är 350W - 450W märkeffekt på samtliga Ninebot-modeller. G30 = 350W, F2 = 400W och G2 = 450W.

800-1000W handlar om tillfällig maxeffekt och den får vara på hur många miljoner watt som helst.

17. Serra_Angel

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Ah! Men 400 är ändå 150 för mycket. :P

18. Serra_Angel

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Fast nu känns det lite bättre iaf. :innocent:

19. Bertilsson

Mottagna gillanden:
    262
    Om det bara fanns en enkel lösning på det... Eller snarare 20 lösningar för 40 kr om man ska vara petig.

20. pvee

pvee Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

Denna i Sverige olaglig scooter att framföra på allmän väg bör nå Sverige på 10 dagar i o med att det står på produktsidan bredvid priset 163in Stock ( Stock in:PL)
    de finns alltså i Polen i detta nu så var det för ett år sen när ja beställde därifrån