Diskussion: Oled skärmar - PVM/Screen flickering

Diskussion i 'Allmänt' startad av OneBlue, 23 feb 2019.

  1. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    489
    Häromdagen skulle en bekant köpa en ny mobil. Hon ville köpa en Iphone men insisterade hon bara ville ha Iphone XR då hon sa hon var känslig för O-led skärmar och kunde ofta känna obehag om hon tittade för länge på dem.
    Har aldrig själv tänkt på att man kan vara känslig för vissa typer av skärmar.

    Är inte så insatt i just PVM och hur skärmar justerar ljusstyrkan men har ofta läst om det på plattor och laptops när jag tittar på notebookcheck.net recensioner då tar de ofta upp detta i deras recensioner.

    Screen Flickering / PWM (Pulse-Width Modulation)

    To dim the screen, some notebooks will simply cycle the backlight on and off in rapid succession - a method called Pulse Width Modulation (PWM) . This cycling frequency should ideally be undetectable to the human eye. If said frequency is too low, users with sensitive eyes may experience strain or headaches or even notice the flickering altogether.

    Såhär skriver de till exempel om S9 skärm:

    The display backlight flickers at 240.4 Hz (Likely utilizing PWM) .

    The frequency of 240.4 Hz is relatively low, so sensitive users will likely notice flickering and experience eyestrain at the stated brightness setting and below.

    Men hittade också en intressant blogg om Iphone X där han berättar om PVM, visar hur de mäter och berättar hur man kunde justera inställningar för att göra skärmen behagligare och fri från det.

    At low brightness levels the OLED panel periodically emits pulses of bright light to make the screen appear dimmer. This, and not oversaturated colors or the “blue light”, is the real cause of strain and headaches associated with OLED displays.

    The issue is particularly pronounced in low ambient brightness levels. In dark environments, your pupils get bigger (dilate), allowing more light to pass to your retina. The pulses of bright light pass through your dilated pupils and bombard your retina, causing severe eyestrain even if your brain does not consciously notices the pulses.

    iPhone X Eye Strain: How to Stop OLED Flickering in Just Three Clicks

    Jag har själv faktiskt inte tänkt på det så mycket och oftast också använt O-led skärmar i mina mobiler senaste åren. Tyckte det var naturligt att ögonen blev trötta och det inte hade så mycket att göra med olika skärmar. Men får prova använda plattan som är LCD och ska vara fri från PVM om kvällarna när jag läser och se om jag känner någon skillnad.

    Är detta något ni har märkt? Kanske helt enkelt inget man tänker på eller så är man inte så känslig för detta.