Problem: Olika aviseringstider på mina enheter

Diskussion i 'Allmänt' startad av Pzycic, 2 apr 2017.

  1. Pzycic

    Pzycic Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    1 329
    Mottagna gillanden:
    337
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Har upptäckt att mina enheter är olika snabba på att aviserat om notifieringar. Eller det är mer att 2 av mina enheter aviserar direkt och den 3e är inte alltid med.
    Enheterna det gäller är Xperia Z4 Tablet, Galaxy S7 Edge och Galaxy S7.
    S7 an och Z4an aviserar direkt men Edgen har ofta en fördröjning. Det händer dessutom ganska ofta att jag kan se att jag till exempel har fått ett mail eller meddelande på antal olästa siffran som visar sig på vissa applikationer utan att jag får en notifiering alls förrän långt senare, ibland flera timmar.
    Både S7an och Edgen har exakt samma inställningar och samma applikationer. Z4 har samma inställningar så nära som de andra som det är möjligt.
    Ingen root på någon av enheterna. Har testat fabriksåterställning flera gånger om utan att det hjälpt.

    Någon som har nått förslag?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kan det ha att göra med att olika enheter har olika energischema? Möjligt att X är mer restriktiv än Y med hur ofta bakgrundsaktiviteter som kräver nätverksåtkomst tillåts äga rum.

    Hur lång tid skiljer det sig överlag? Handlar det i regel om enstaka minuter eller längre tid än så? Eller sker det ofta att det dröjer flera timmar? I de fall det dröjt timmar, har det då bara handlat om ikonerna eller att en notifikation dröjt så länge från att dyka upp i notifikationsfältet alls?

    En annan punkt kan vara nätverket. Är det likadant bakom Wi-Fi som bakom LTE?
     
    Last edited: 2 apr 2017
  3. Pzycic

    Pzycic Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    1 329
    Mottagna gillanden:
    337
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Samtliga enheterna har samma energiinställningar så dom borde hantera detta likvärdigt, ska ändå testa lite om det har betydelse vid laddning eller till exempel om skärmen är tänd. Intressant tanke, tack!

    Aviseringstiderna är väldigt olika, meddelanden är oftast bara nån minuts fördröjning men exempelvis mail kan ibland ta flera timmar. När det har tagit flera timmar så har jag oftast upptäckt det antingen via någon av de andra enheterna eller via ikonen.

    Tack även tanken om nätverk, ska testa även detta. Har inte tänkt på att det är skillnad beroende på nätverk men det kan också ha att göra med att i stort sett enda gången jag har alla tre enheterna samtidigt är när jag är hemma och då är dom anslutna till mitt wifi.
     
  4. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Har reagerat på detta jag också. Blandar lite mellan enheterna jag kör, Android-Android eller Android-Iphone. Samma sak oavsett enhet. Någon av dom släpar men jag kan inte specificera vilken. Upplever inte att det alltid är samma enhet, tycker det kan variera vilken som släpar.