Olösta klassikern: Öronsnäckorna som plötsligt vägrar connecta i en enskild enhet

Diskussion i 'Mediaenheter & TV-apparater' startad av Kloppstock, 27 jan 2023.

  1. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    6
    Mina UBL Tune110 Köp JBL TUNE 110 in-ear hörlurar | JBL
    har plötsligt bestämt sig för att inte längre känna av min Android 5044F hörlurs-hona vid isättande, men dessa snäckor funkar däremot i ALLA ANDRA enheter jag prövar, och ALLA ANDRA typer av öronsnäckor och lurar funkar i min Android 5044F

    Det är alltså 100 % fel på snäckorna i denna telefon enbart och inte på telefonen

    Spelar ingen roll om du startar om telefonen, tar bort skalet & petar i ingångs-hålet,
    Jag har tagit blöt trasa och gnidigt på hona och hane men inget hjälper, ska jag stoppa hanen under vattenkranen? :)

    Jag tänker inte köpa en till dyr Isoprofylalkohol och smörja in hanen då det aldrig har funkat när sådant här sker
    at random med enskilda lurar/snäckor, och det ska ju inte behövas med tanke på att hanen kopplar in sig
    på alla andra enheter, alltså kan den inte vara smutsig, så jag behöver helt andra lösningar
     
    Last edited: 27 jan 2023
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad är en "Android 5044F"?
     
  3. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    6
    Haha rolig kommentar, nu har jag också tryckt på dom där välkända siffrorna i "om telefonen" och det visar
    sig att det är en Alcatel vRB49

    Hur som helst, jag fick ett tips om att jag bör pröva med förläningssladds propp som mellanliggare, och då funkar snäckorna, jag har även ni testat köra in snäckornas propp i TVn utan förlängningssladd och det funkar, så felet är telefonens uppstådda inkompatibilitet med dessa snäckor, skulle jag köpa nya av samma modell skulle problemet försvinna, men jag tänker inte köpa nya i onödan

    Det här felet är inte logiskt, eller hur?
     
  4. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Eftersom hörlurarna har fjärr på sladden så har den säkert en 3.5mm-propp med flera signalbärare än två. Har din förlängningssladd samma utseende på hanen som hörlurarna? Annars kanske den ”strippar bort” det som orsakar problemet?
     
  5. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Med största sannolikhet så är det någon liten liten fysisk skillnad på de olika propparna som gör att den proppen inte kommer åt den fysiska brytaren som sitter i uttaget i telefonen. Ser du någon skillnad om du tittar på dem? Tänker exempelvis att den är spetsigare/kortare eller vad som helst, och att då ett litet dammkorn längst ner i jacket på din telefon gör att proppen inte kan tryckas hela vägen in.
     
  6. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    6
    Det är den vita som slutat att connecta i denna telefon enbart, gick igång tidigare idag at random! men efter ett uttag & intag
    så kunde den inte återansluta såklart
    .trashed-1677529577-IMG_20230128_212553.jpg
    Mittersta sladden är en annan öronsnäcka som funkar i telefonen, som du ser är den likadan
    som den som inte ansluter, till höger i bild ser vi min 5 meter långa förlängningssladd med 2 cirklar
    som också funkar, summa summarum är att det handlar inte om anslutningstypen på förlängningssladden

    Undra vilka jag ska ställa till svars, telefontillverkaren (glömt namnet :)) eller JBL som tillverkat öronsnäckorna


    Jag tycker att utseendet i längden på spetsen är identisk på dom 4 stycken andra snäckor och lurar som ansluter direkt

    Kan jag tvätta skiten under vattenkranen? och torka noggrant
     
  7. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    6
    Nu ska jag försöka engangera bernard på nytt så att ni är 3 stycken som groomar min fråga

    Nu har jag testat öronsnäckorna i en annan Android & en surfplatta, och där funkar dom inte heller mens dom funkar i dator och tv-jack, "det är ju sinnessjukt, det är ju inte klokt" som Sickan sa

    Ska jag verkligen måsta köpa nya utan garantier att det blir skillnad