Övrigt: Om IOS funkar så här på Telefon och Dator kanske jag byter...

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av Salvion, 7 okt 2020.

Taggar:
  1. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 638
    Mottagna gillanden:
    1 095
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jupp kanske!

    Nu är detta en musikvideo som kanske är "modifierad" från verkligheten, men det är exakt denna integrering med dator och sms jag vänta på till Android....



    Jag är hur nöjd som helst med sms i dess nuvarande form och jag använder Textra och det är nästan perfekt men jag är så lack på att inte det kan knytas ihop med min PC på ett enkelt och smidigt sätt, gärna webbaserat
    (hade psuhbullit et tag men det är meckigt och en redig nödlösning)

    Jo låten är bra också :cool:

    /rant off!
     
  2. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    precis så är det, inget modifierad
     
    Salvion, Dejan195, RuffyMan och 1 annan gillar detta.
  3. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 638
    Mottagna gillanden:
    1 095
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Vad är det man säger? "stuck behind a rock and a hard place"

    Har ju tidigare berättat det men..

    Jag är djuuupt insyltad i googles tjänster och för att fullt ut dra nytta av av en Apple produkt skall man nog "byta sida" för mejl, sms, bilder, kalender osv och då tänker jag på hur allt sömlöst interagerar med varandra, detta är det ena

    Det andra är att jag ju skulle byta bara telefon men då missar jag ju sms på datorn, och nu med en helt sprillans ny pc med dubbla monitorer och mycket pc spelande och surf känns ju det lite osannolikt.

    Kanske får åka till Täbys Apple store och låta dom köra sitt Salespitch och se om det är något jag missat?

    @R3b0rn@R3b0rn
    Kul att höra för alls som kör Apple, lite struligt för mig ;)
     
  4. Dejan195

    Dejan195 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    245

    MINA ENHETER

    Jag använder mig av en iPhone, Apple Watch, AirPods PRO och en iPad Pro. Har ingen Mac för tillfället har haft innan.

    Samtidigt använder jag Google kalender, gmail och Google Photos. Har också köpt icloud 200gb för att spara mina bilder där med men synkar också de med Google Photos.

    Det går väldigt bra att synka många av Google tjänster med en iPhone och andra Apple enheter. Så du behöver inte byta ut dina nuvarande tjänster. Kanske gör valet att testa lite lättare [emoji28]
     
    galaxy81, Salvion och livinl0ud gillar detta.
  5. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 638
    Mottagna gillanden:
    1 095
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @Dejan195@Dejan195
    Hm sånt där gillar man ju att höra, en förklaring från någon som lite liknar mitt användande! intressant!

    Jag har idag en platta, det är en gammal Ipad med det skumma namnet "New Ipad" vet inte hur gammal den är men den tjänar som "tv" i sovrummet för Netflix/Svt play och det går ännu, Ipad är för övrigt min favvo platta även om man jämför med Android dito.

    Jag blir bara nojig om jag glömt att ta hänsyn till något som när man väl byter blir en "big deal"

    Funderar vidare..
     
  6. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 023
    Mottagna gillanden:
    1 962
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Typ samma här med ständig variation. Synkar alltid iOS med Google. Kör jag Google är det bara Google som syncar

    Funkar felfritt
     
    Salvion gillar detta.
  7. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Även jag kör Apple och Google parallellt utan problem. Det är mycket enklare att synka Google med Apple, än tvärtom!

    En Apple-enhet i sig är ju rätt bra, men det är först när du börjar köra med fler enheter som du verkligen upptäcker det fina med Apple! Jag har hela kittet, telefon-platta-dator-klocka-Apple TV-hörlurar och det är nästan otäckt hur allt bara flyter ihop.

    Anteckningar jag gör på surfplattan dyker automagiskt upp i datorn, redo att behandlas. Ringer på telefonen som ligger i ett annat rum? Bara svara på datorn, eller plattan, eller klockan.

    Behöver du extra skärmyta till datorn, airplay till plattan, eller tv:n för den delen :)

    Den största och i mitt tycke enda nackdelen är att det är en hög instegskostnad, även om man köper begagnat.
     
    Salvion, RuffyMan och R3b0rn gillar detta.
  8. Dejan195

    Dejan195 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    245

    MINA ENHETER

    Apple har ju 14 dagars öppetköp om du köper från deras butik. Även om varan är testad/använd.
    Kan du köpa och testa och om du inte tycker om det är det bara att lämna tillbaka [emoji847]

    Jag har själv alltid försökt gå motsatta hållet då android telefonerna är ”roligare” att använda men det finns inte riktigt samma ekosystem som hos Apple (Samsung har liknande men inte lika bra enligt mig) och har märkt med åldern att jag vill att min telefon ska bara fungera och det värderar jag mest av allt just nu [emoji28]
     
    Salvion och RuffyMan gillar detta.
  9. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Och NoN har 90 dagar om man är medlem i deras klubb.

    Sen håller jag med om att steget in kan vara högt(dyrt) men samtidigt så håller produkterna värdet rätt bra och har lång livslängd tack vare mjukvaru uppdateringarna.
     
    Dejan195 gillar detta.
  10. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Jag gick över helt till apples ekosystem för att ge det en ärlig chans och jag fastnade tyvärr :)
    Tog då tillfället i akt att uppgradera till 2TB iCloud vilket nu med fiber är helt otroligt häftigt att använda. Har nästan inget kvar lokalt på mina enheter utan syncar allt.
    När man pluggar är detta guld för jag kan koppla upp till mitt arbete på alla enheter närsomhelst. Detta är inte så kopplat till apple ioförsig för jag tror Microsoft 365 har en sån funktion med men det är skönt att allt bara funkar.
    Och vill jag visa familjen något kul jag har hittat på nätet så kör jag airplay från datorn eller iPad Pro till AppleTV som en extra extern skärm och kan ändå göra annat på enheten.

    Som sagt. Jag kan redan höra vissa säga "Men det kan man med android oxo" men visst, det kan man men det är inget som är out-of-the-box utan det är minst 3 appar för att allt ska samverka på samma sätt som Apple gör från start.

    Låsa upp datorn med applewatch är sjukt häftigt :) Och att airpod pro hänger med med vilken Device jag använder och kopplar automatiskt till den. Från MacBook till iPad till mobilen.

    Andra skälet är även för vilken kontroll jag får över barnens telefoner. Det och routern hjälper mig att känna mig trygg med att dom har uppkopplade mobiler. Däremot så är det jag som tillåter appar eller inte.

    Tredje skälet är att jag även kan använda AirPod pro som typ hörapparat ifall man har tappat vissa register i hörseln vilket faktiskt låter minst lika bra som riktiga hörapparater. Bara där så är jag såld direkt...
     
    Salvion och RuffyMan gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 749
    Mottagna gillanden:
    44 744
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Testat MS verktyg @Salvion@Salvion? Microsoft Your Phone / Din Telefon - synka och spegla dator<->telefon

    Tycker det fungerar rätt bra. Snart kan man spegla Android-appar i Windows med, så appen syns i ett fönster på datorn. Det tråkiga är att det bara fungerar med Samsung-enheter för tillfället. Går även att spegla hela telefonen förstås, men smidigare med genvägar direkt till apparna.

    Men all övrig funktionalitet fungerar oberoende av tillverkare, SMS, kontakter, ta/ringa samtal, för över bilder osv.
     
    katho, RuffyMan, Gorgeous och 1 annan gillar detta.
  12. Englund81

    Englund81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    1 133
    Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)
    Tjena.
    Hur gör du då?
    Min dotter är lätt hörselskadad och hur kan hon utnyttja hennes airpods på det viset?
     
  13. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Accessibility -> AirPods -> Audio Accessibility Settings -> Headphone Accomodations.

    Customize headphone audio levels on your iPhone or iPad

    Tänk på att det är AirPods Pro som det funkar på har jag för mig då mikrofonerna används.

    Jag har hörselförsämring på diskanten på vänster öra från mittersta mellanregistret till diskanten. Detta hjälper sjukt mycket även med Musik. Däremot så gör den ju förändringen för båda hörlurarna vilket är lite segt men om jag bara har en hörlur i så är det guld!
     
    Englund81 gillar detta.
  14. Englund81

    Englund81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    1 133
    Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)
    Tack!
    Hon har inte PRO men vi ska försöka ändå. [emoji4]
     
    R3b0rn gillar detta.
  15. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 638
    Mottagna gillanden:
    1 095
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jisses!
    Detta låter bättre än jag vågat hoppas på!

    Några har sagt precis det jag försöker beskriva men inte har något bra ord för att beskriva "det bara funkar"
    Jag är både dålig och ointresserad att lägga tid på att lära mig i flera steg hur jag får vissa saker att fungera bra i Android, att det då bara fungerar hos vissa saker i tex ios är förbaskat attraktivt för en sådan som mig.

    Om jag skall beskriva några saker som inte nödvändigt vis är makalöst bra och jag använder mycket är tex.

    Google maps, jag använder den otroligt mycket i bilen för navigering, för att lägga in företag och restauranger jag vill besöka någon gång, när jag senast var i Paris hade jag massor inlagt och då promenader jag mycket och maps visade vägen makalöst bra. till och med byten av tåg i tunnelbanan över perronger!
    Detta program/app/tjänst är en riktigt stor grej för mig!

    Google Kalender, Mejl och kontakter är en annan sådan sak, helt makalöst bra
    Har en privat kalender för egna saker att görs så som tvättider, tandläkarbesök, bil besiktning och vanliga påminnelser.
    har en jobbkalender som jag delar med anhöriga då jag jobbar oregelbundet och dom har full koll på när jag är ledig.
    och slutligen en Övrig kalender får sådant som vi vil planera gemensamt.
    Att jag kan lägga in tider och den varnar för när jag behöver åka är jättebra, att jag integrerar kontakter är nästa del som gör det smidigt, när jag skall på ett möte så ser jag kalenderposten i telefonen, väl framme på adressen kan jag i noteringen i kontakten som syns se portkoden på stället jag skall in på hos tex tandläkaren...wow!

    Osv...

    Vet inte om någon fattar men för en sådan som mig är denna typ av funktion helt sjukt bra, för detta kan jag "betala" nästan vad som helst :o

    Åter till ämnet!
    Tack för så många bra beskrivningar av hur ni använder det, precis så jag uppskattar det!

    Jag är i dagsläget inte sugen på en Apple watch, den tilltalar mig inte, gillar mer min små-smarta Garmin tactix Bravo :cool:
    Bärbar dator är nog inte vad jag behöver så nja...
    Däremot en platta, ipad kunde jag nyttja, med ett tangentbord då, där ser jag mer som en produkt för mig.
    Man kanske kan ha en sån igång stående bredvid mig på skrivbordet som en laptop skulle...
    En iphone skulle nog funka också, är lite "uttråkad" av min Pixel 4 och ser ingen annan android lur som i mina ögon spännande om det nu är rätt ord, tror att det som kan göra en apple lur spännande är jus integreringen kanske.

    har en äldre apple tv som funkar kanon.

    Det där med apples hörlurar är klurigt...
    dom har på den tiden man fick med dom när man köpte telefonen (Iphone 6 tror jag var min senaste) inte suttit bra i örat mitt, framförallt är dom för blanka/glatta för att sitta säkert....
    har nu ett par Sound by Swede Nitro X2 [​IMG]

    Dessa är helt magiska, bekväma och sitter till 100& kvar och mycket bra batteritid.

    Visst kanske fungerar true wireless bra men jag är lite tveksam...
    Det är ju tex svårt att prova ett par apples PRO varianter innan man betalar, man måste ju använda dom och det går ju inte att lämna tillbaka den man haft i ärat förstår jag

    Jag är jäkligt glad att så många tog sig tid att reagera på min "frustration" <3:)
     
    R3b0rn gillar detta.
  16. RexGalore

    RexGalore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2019
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    276
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 12 Mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 12 Mini
    Platta:
    iPad Pro 10.5"
    Övrigt:
    Apple Watch SE
    På elgiganten kan du testa och lämna tillbaka från vad jag hört. En polare gjorde detta fast med Jabras Elite 75t. Det är in-ear true wireless. Han körde dem en vecka och lämnade tillbaka dem då han inte gillade dem.
    Så kolla upp det!

    Kan dock tillägga att jag kör Apple för det mesta (iPhone, iPad Pro, Apple Watch och Mac mini, iofs en gammal MacBook Pro jag inte använder längre), men jag kör faktiskt Jabras Elite 65t. Tycker personligen de sitter bättre, speciellt vi träning, och ser diskretare ut. Prisvärdare än Apples IMHO. Men visst, missar några få funktioner då, dock inget jag speciellt saknat.

    Men annals kan jag instämma med det många säger i tråden. Meddelanden kan jag svara på antingen pop telefon, klocka, iPad eller dator, och om telefonen ringer lika så.
    Jag kör också google (eller i bilen ofta Waze) och fungerar grymt med CarPlay. Är jag ute och reser har jag lagt till saker i Google maps jag med. Numera är det nice med klockan då man kan sätta på guidning med google maps och låta telefonen ligga i fickan och följa vägvisning på klockan.

    Är ingen elitidrottare, så träningsfunktionerna i klockan fungerar perfekt för mig.

    Och du säger att en bärbar inte är riktigt din grej. Jag har en iPad Pro med logitechs case med tangentbord och trackpad. Inte lika coolt som Apples egna men halva priset. Sjukt nöjd! Och eftersom tangentbordet sitter med magneter är det lätt att ta bort det och använda som platta lite kort. Men annars mer som en laptop. Den enhet jag använder mest tror jag...

    En annan sak inom ekosystemet som ingen i tråden nämnt är homekit, bara tangentiellt relaterat, men älskar det!
    Har lite lampor från Ikea, men även från annat märke, och att kunna styra det allt från telefonen, klockan, iPad...
    Och eftersom frugan också har iPhone har jag ställt in så kommer någon av oss hem efter solnedgång tänds det i hallen när vi kommer hem. Vissa lampor tänds när det blir mörkt bara om vi är hemma, etc.
    Kanske lite löjligt och onödigt, men fungerar väldigt bra.

    [edit] Kan ju lägga till att man numera inte måste köra gmail i Apples mailklient (som jag gör) utan man kan välja Gmail som standardapp för mail i iOS om man vill. Man kan även välja chrome som standard för webbläsare.
    Vilket flera stör sig på får man ju inte göra det för google calendar. Men den kan man ju synca i Apples kalender och får in allt där ändå. [/edit]
     
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 360
    Mottagna gillanden:
    17 836
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Elgiganten är väldigt kinkiga när det gäller telefoner så jag skulle nog inte köpt där om jag inte var säker på att jag vill behålla telefonen
     
  18. RexGalore

    RexGalore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2019
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    276
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 12 Mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 12 Mini
    Platta:
    iPad Pro 10.5"
    Övrigt:
    Apple Watch SE
    Jag menade testa hörlurarna.
    Han sa:
    "Det är ju tex svårt att prova ett par apples PRO varianter innan man betalar, man måste ju använda dom och det går ju inte att lämna tillbaka den man haft i ärat förstår jag"
    Och från vad jag hört kan man testa hörlurarna och lämna tillbaka dem igen på Elgiganten. Så kan vara värt att testa.
     
    jnsson gillar detta.
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 360
    Mottagna gillanden:
    17 836
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ah my bad!
     
    RexGalore gillar detta.
  20. RexGalore

    RexGalore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2019
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    276
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 12 Mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 12 Mini
    Platta:
    iPad Pro 10.5"
    Övrigt:
    Apple Watch SE
    No worries!
    Missförstod du så kan säkert någon annan göra det. Så lika bra att förtydliga det var hörlurar så inte någon gör bort sig och köper telefon och hoppas kunna byta.
    Har som sagt inte själv testat, men en polare som gjorde det. Så värt att kolla upp, men dubbelkolla då...
     
    jnsson gillar detta.