Om man avinstallerar en betalapp

Diskussion i 'Applikationer' startad av Iamfree, 30 sept 2010.

  1. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Jag har ett antal betalapps som jag köpt (utländskt SIM) men tyvärr så är det interna minnet fullt i min Desire (ständigt problem) och jag måste avinstallera några appar. Jag har en betalapp som är ca 10MB stor som heter Hourface som jag funderar på att tillfälligt ta bort för att frigöra utrymme.

    Måste man köpa appar igen som man avinstallerat eller "kommer Market ihåg" att jag köpt en viss betalapp och låter mig ladda ner den igen utan att ta betalt av mig igen?
     
  2. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 143
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Jag har köpt en hel näve appar och bytt telefoner till höger och vänster. Market kommer ihåg alla mina köp. Har inte blivit dubbeldebiterad de gånger jag installerat om dem.
     
  3. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Skönt att höra! Tack för ett snabbt svar. Då ryker Hourface för tillfället då :) Synd att det interna minnet i HTC Desire är så sorligt litet dock att man ens måste hålla på så här när man har ett 32GB minneskort. Just nu lutar det åt att jag rootar telen och partionerar några GB av minneskortet för att komma runt detta problem.
     
  4. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    För att vara lite mer specifik sparas dina köp på ditt Google Checkout-konto. Så länge du inte byter Google-konto i din telefon så kommer dina köpta apps alltid finnas kvar i din ägo.

    Även om jag själv är en stor anhängare av rootade telefoner och custom-roms så finns det ju faktiskt en lösning som fungerar ok för det mesta. Det är att helt enkelt sätta installLocation till ditt sdkort istället för att den står på automatic. Detta gör att även apps utan denna egenskap definierad i sin manifest installeras på sdkortet. Sedan kan man flytta tillbaka apps till det interna minnet manuellt om man vill/när det behövs. Även om det naturligtvis inte är lika smidigt som på rootade telefoner (vilket sällan är fallet) så kan det vara värt att överväga.
     
    Last edited: 30 sept 2010
  5. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Detta är faktiskt något jag redan gjort. Jag har flyttat över majoriteten av mina apps till SD-kortet men vissa går ändå fortfarande inte att flytta. Bl.a. Hourface 10MB, Facebook 17MB, Adobe Flash 12MB + ett gäng till som förmodligen mår bäst av att ligga på det interna minnet. Trots att majoriteten av apparna ligger på SD-kortet så är det interna minnet fullt.

    Om jag förstått det rätt så kan jag skapa en partition på SD-kortet om jag rootar som inte kopplas ur om jag t.ex. kopplar upp tele via USB till datorn som diskenhet. Telefonen uppfattar partitionen som en del av teleminnet om jag förstått det rätt. Då borde jag kunna flytta även Widgetar o.s.v. till SD. Vet dock inte om SD-kortet är för segt för något sådant. Räcker ett klass 2 kort eller bör man ha ett snabbare? Jag har ett klass 2, 32GB