Omdömesdel till köp och sälj

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av nictc, 12 dec 2013.

  1. nictc

    nictc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    1 483
    Mottagna gillanden:
    269
    Telefon:
    iPhone 8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8+
    Tycker det är hög tid att skapa ett underforum till Marknadsforumet där varje användare som är aktiv i köp och sälj kan ha en tråd som köpare/säljare kan komma med ett utlåtande om denne efter avslutad affär så man vet om det är en seriös person eller scammer.

    Tankar?

    Dvs inte bara en tråd som på loading och sweclockers utan ett helt underforum.
     
    Sweden2 gillar detta.
  2. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Det kommer direkt leda till falsk trygghet hos köpare. Det är ju faktumet du själv (eller din sambo) kan skriva under på. En direkt nackdel.

    Det kan även missbrukas, finns ju en anledning till varför tack-knappen försvann från OT. (Ett exempel på hur samarbete mellan ett fåtal individer kan missbruka något som är till för att hjälpa folk).

    Sedan har du väl risken för direkt förtal och andra olagligheter såsom uppvigling till brott som pågår i Sandlåde-tråden as we speak.
     
  3. nictc

    nictc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    1 483
    Mottagna gillanden:
    269
    Telefon:
    iPhone 8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8+
    Självklart ska även den delen ha en postgräns på 50 inlägg och minst 3 månaders medlemskap (för det är väl det i köp och sälj?). Sen ska det även finnas regler på hur man ska få skriva. Det är inte en ''laglös'' forumsdel som tex sandlådan är där man kan få ta ut svängarna. Tänk efter lite.
     
  4. Critical

    Critical Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2011
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Jag tycker absolut att Swedroid ska försöka hitta ett sätt att erbjuda större trygghet för både köpare och säljare, annars kan man lika gärna stänga Köp&Sälj. Med tanke på att Swedroid använder vBulletin så går det enkelt att hitta tillägg för detta, även gratis tillägg som t.ex. Panjo. Jag ser ingen anledning att skapa en tråd som uppdateras vartefter utfört köp, hur går man tillväga när man vill se ifall just denna användaren är seriös?

    Detta handlar inte om att peka ut t.ex. Playstation, Paralyze eller någon annan användare. Att man sen spammar min inkorg med påhopp kommer ju inte heller att leda någonstans, eller att be mig att skapa en annons eftersom man inte uppfyller kraven för K&S.
     
  5. Galax

    Galax Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    2 510
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Men för femhundraelfte gången, använd gästboken! Denr som gjord för ändamålet.

    Sent from my HTC One X using Tapatalk
     
  6. nictc

    nictc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    1 483
    Mottagna gillanden:
    269
    Telefon:
    iPhone 8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8+

    Jag har skött mig i många affärer både köp och sälj och inte en enda har skrivit i min gästbok, forever alone. :(
     
  7. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    Fråga om de kan lämna en kommentar och vice versa?
     
  8. AKERSKUUUG

    AKERSKUUUG Adult Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    513
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    HTC One M8
    Telefon 3:
    Apple iPhone 6 Plus
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    +1, jag brukar säga att jag tänker lämna ett positivt omdöme i deras gästbok, sedan är det förstås upp till dem om de vill skriva i min. Om inte annat har man själv bidragit till att de får lättare att genomföra affärer i framtiden. :)

    Jag anser inte att en dedikerad forumdel för respons är nödvändig och tror inte att det blir smidigare än den nuvarande lösningen med gästboken.

    Om någon ser ut att ha raderat en herrans massa meddelanden från gästboken gör jag helst inte distansaffärer med dem, och likaså om personerna som skrivit positiva meddelanden tycks ha en nära relation till användaren. I stort sett samma problematik hade uppstått med ett omdömesforum, och det blir sannolikt inte enklare för den säkerhetsmedvetne användaren att skilja agnarna från vetet bland säljare/köpare.
     
  9. Dimitri

    Dimitri Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag har ett exempel på hur andra forum jag är aktiv i (utomlands) har det och undrar varför kan man inte ha det på samma sätt här.
    Där tex, när man är inne på köp&sälj avdelningen så kan man se under sitt avatar ett så kallad feedback score och det är synlig bara om man är inne på köp&sälj avdelningen. Den syns inte om man är inne på nån viss topic om telefoner eller andra diskussioner. När man klickar på feedback score, så kommer man till en lista som består av användarens alla feedbacks som han/hon någonsin har fått. Skulle det inte fungera här också?
     

    Bifogade filer: