Omleverans av samma modell men i annan färg

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Joestrummer, 15 okt 2020.

  1. Joestrummer

    Joestrummer Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2009
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hejsan,

    Någon som har varit med om något liknande?

    Jag har en svart Xperia XZ3 som jag skickade in på service för en trasig kamera i slutet av september. Två veckor senare får jag en uppdatering att min vara har blivit krediterad och att jag därför kommer att få hjälp med en ny produkt. Tele2 har hört av sig och meddelar att min modell är utgående och därför har de endast vit och röd färg kvar. Tele2 anser att det är en lösning eftersom det är samma modell. Men tanke på att jag har betalat flera tusen för en svart modell av Xperia xz3 så bör jag inte vara tvungen att ni välja en röd eller vit modell av mobilen? Notera att det är dem som har valt att kreditera/reklamera min mobil och sedan så vill dem skicka en röd eller vit istället till mig.

    Jag har påtalat för dem att jag inte är intresserad av den lösningen och jag har erbjudit dem en annan lösning men fick då till svar att vid omleverans så kan det ske med en likadan modell men i en annan färg.

    Jag känner ju personligen att jag har all rätt att neka deras lösning såvida de inte kan hosta upp en ny svart XZ3 till mig...
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tele2 erbjuder sig att leverera en ny likvärdig vara. Att det är samma modell gör ju att det är en så likvärdig vara det bara kan bli. Specifikationerna är ju desamma oavsett färg. Det är helt i linje med vad som bör anses vara rätt. Det bör inte ge dig rätt till att häva köpet eller att få en annan mobil.

    Prisavdrag eller liknande på annan vara, blir ofta sämre eftersom det då ofta blir åldersavdrag som du påverkas negativt av.

    Vad är det för förslag du har gett Tele2?

    Du har all rätt att neka deras lösning, men i slutändan frånsäger du väl en hel telefon då. Du kan alltid ta det vidare till ARN - men deras bedömning skulle jag gissa blir densamma som Tele2s.
     
    dannejanne och jnsson gillar detta.
  3. holyjoe

    holyjoe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    518
    Telefon:
    Huawai P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawai P30 Pro
    Jag tror Tele2 försöker få till en snabb lösning.
    Om färgen är avgörande för dig anser jag att du ska stå på dig.
    Kontakta Hallå konsument, Kontakta oss | Hallå konsument - Konsumentverket och hör dig för vad du har för möjligheter.
     
  4. Joestrummer

    Joestrummer Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2009
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jo men samtidigt så hade du aldrig accepterat om du köpt en soffa i grå färg och sedan när det dyker upp fel på soffan så erbjuder säljaren dig en vit soffa istället även om det är samma modell.

    Färgen på en produkt spelar ju självklart roll när du köper en produkt. Hade jag inte kunnat välja svart på Xz3an när den släpptes så hade jag inte heller köpt mobilen.

    Samtidigt står det inte i konsumentköplagen att det är accepterat att säljaren kan erbjuda en likvärdig produkt i en annan färg. Enligt mig så gäller även en likvärdig produkt att det ska vara samma färg som det står på mitt kvittot eftersom det är det jag har betalat för.

    Jag har erbjudit en lösning där vi drar av värdet på Xz3an och så betalar jag mellanskillnaden på den nya Xperia 5 II.

    Men fick då endast till svar att i dessa fall så implementerar man omleverans av samma hårdvara och att det kan ske i en annan färg.

    Vi får se hur vi går vidare med detta...
     
  5. Joestrummer

    Joestrummer Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2009
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har gjort detta och väntar på svar från dem!
     
    holyjoe gillar detta.
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag förstår absolut hur du tänker - men det är inte riktigt samma sak med en soffa där färgen kan anses vara en funktion. Sen är kan en ha personliga åsikter om detta såklart.

    I konsumentköplagen står det inget om vilken färg, det står att det ska vara en likvärdig produkt. Att du kan få samma telefonmodell får anses vara en bra lösning. I fall där modellen helt utgått erbjuds en helt annan modell, och då är det inte färgen som används för att avgöra vad som är likvärdigt eller ej. Men återigen kan en ha personliga åsikter om detta.

    Personligen kan jag väl tycka att Tele2 borde kunna vara lite smidiga och åtminstone försöka erbjuda ett värde på telefonen som de kan erbjuda sig att ta bort från en ny telefon, eftersom färgen verkar vara av så stor betydelse för dig.

    Oavsett - berätta gärna hur det går och vad som händer!
     
  7. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    För några år sedan så hade jag ett liknande fall med där Tele2 skulle skicka ut en ny S6 till mig eftersom det inte gick att få tag i nya skärmar till dem. Då frågade jag om jag inte kunde få en S7a istället om jag betalade mellanskillnaden mot vad de själva tog, och det gick de med på då iaf.