Omoddad Blade som tappar SIM-kort. Flasha med orginal-ROM?

Diskussion i 'Blade' startad av Paul, 3 jul 2011.

  1. Paul

    Paul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    En vän har en ZTE Blade som strular. Problemet för närvarande är att den tappar anslutningen till SIM-kortet.

    Det kan vara hårdvarufel, men det hade varit intressant se om det skulle hjälpa att att flasha om den. Kruxet är att vännen inte vill voida garantin på sin Blade, och vill därför inte flasha den med någon custom-ROM.

    Frågan är: går det att "installera om" stock-mjukvaran på den?

    EDIT: ZTE har en 2.2-uppdatering på sin hemsida. Man kanske kan dunka in den även om man redan har 2.2 installerat och på så vis uppnå samma effekt?

    Blade-ROM:s på ZTE Swedens hemsida
     
    Last edited: 3 jul 2011
  2. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Lustigt... jag har faktiskt en kollega med samma problem, och vi ska nog försöka oss på att flasha om hans telefon idag... Skillnaden blir väl att vi går direkt på Gingerbread om jag lyckas hitta en bra guide för det, vilket inte verkar vara det lättaste då det känns lite rörigt att bläddra i den här forumdelen...
     
  3. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Vet inte om det hjälper dig, men jag kan iaf säga att det inte hjälpte att flasha in Cyanogenmod på den telefon vi pillat med.

    - Märkligt egentligen... har sökt lite på problemet, och det är väldigt svårt att hitta andra som råkat ut för detta.

    Här har vi testat att pilla upp stiften med nål, vi har bytt SIM-kort, vi har lagt papper mellan "hållaren" och SIM-kortet för att skapa lite mer "tryck"...
    - Ingenting verkar funka.

    Tyvärr är telefonen vi försöker få ordning på köpt i England, så det är ju inte helt enkelt att få service på den.
     
  4. Paul

    Paul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Nej, det är ett konstigt problem. Min kompis lyckades inte komma in i FTM-läge och kunde därför inte lägga in ny mjukvara, utan skickade istället in telefonen till Tele2 för reparation/utbyte.

    Så jag vet tyvärr inte vad du och din kollega ska göra för att fixa den telefonen.
     
  5. svartis

    svartis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Har du provat fler simkort? Hade samma problem. Stoppade i ett annat simkort och det funkade. Prova några polares kort, funkar deras, så ring operatören och be om ett nytt. Har du tur funkar ditt nya.
     
  6. Paul

    Paul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Ja, men så enkelt var det tyvärr inte. Det funkade inte med annat SIM-kort.

    Hur som helst, telefonen skickades på service till Tele2/Comviq som skickade den på externservice till Anovo. De bytte tydligen en koaxialkabel, enligt åtgärdsbeskrivningen. Nu är telefonen på väg tillbaka. Fine, bara den funkar.