Diskussion: [Omröstning] Lider din S4:a av "screen smearing" eller mörkrödtonad skärm?

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av filur93, 6 maj 2013.

?

Lider din S4:a av "screen smearing" eller mörkröd-tonad skärm?

  1. Ja, "screen smearing"

    86 röst(er)
    55,8%
  2. Ja, mörkröd-tonad skärm

    6 röst(er)
    3,9%
  3. Nej, min skärm är perfekt.

    62 röst(er)
    40,3%
  1. filur93

    filur93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Okej, efter lite läsning på XDA och andra ställen den senaste veckan står det klart att det finns två problem med S4:an skärm (mjukvara?), och det verkar som om alla har en av dem.

    Antingen har man problemet att skärmen inte blir svart (utan istället har en mörkröd ton), eller så har man 'screen smearing' problemet (typ som ghosting).

    Screen smearing

    <iframe width="560" height="315" src="//www.youtube.com/embed/1oY-8Lf8M6U" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

    Screen smearing-problemet verkar orsakas av att de röda, gröna och blåa subpixlarna inte reagerar lika snabbt när de övergår från ett avstängt tillstånd (alltså svart) till en viss färg. På grund av detta uppstår fenomenet kallat "screen smearing", och visar sig oftast i form av ett lila sken som släpar efter vissa objekt på skärmen. Att det just är ett lila sken indikerar att de röda och blåa subpixlarna återgår till ett aktivt tillstånd snabbare än de gröna subpixlarna.

    Artiklar om screen smearing.

    TheTechStorm
    PhoneArena

    XDA-trådar Tråd 1 Tråd 2

    Tillfällig fix (länk) - Jag rekommenderar metod 2, metod 1 segar ned telefonen.



    Rödtonad skärm

    En AMOLED-skärm fungerar så att när något svart visas på skärmen, ska alla subpixlar släckas/stängas av helt. Det är det som ger AMOLED-skärmar dess fantastiska svärta. En rödtonad skärm innebär att de röda subpixlarna alltid är på, medan de gröna och blåa subpixlarna släcks ned som de ska. Det resulterar i att skärmen aldrig blir helt svart, utan får en mörkröd ton istället.

    XDA-tråd

    [​IMG]

    Fix - Uppdatera telefonen till senaste mjukvaran.
     
    Last edited: 28 feb 2014
  2. Gurra101

    Gurra101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2012
    Inlägg:
    292
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Måste vara skönt för normalt folk som inte sitter på sånt här forum för man hade ju inte haft en aning
    om vissa av problemen folk hittar :)
     
    DigiMan, x10_minipro, baxee och 4 andra gillar detta.
  3. filur93

    filur93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Haha så sant! Tog upp detta med farsan, och han skratta åt mig. Han skulle inte brytt sig ett dugg!
     
  4. TazZy

    TazZy Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Screentearing dock fick jag lov att sitta 1mm från skärmen för att se det, dvs ett icke existerande problem för mig. :)
     
  5. filur93

    filur93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Jaha, aa jag har aldrig stört mig på screentearing heller. Har iofs inte sett det på min enhet :P
     
  6. filur93

    filur93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Oj, 50% (just nu) uppger att de har en skärm fri från smearing och den mörkröda tonen. Oväntat, men kul för er! Vet inte riktigt vad jag sak tro på dock ;)
     
  7. acr

    acr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Jag testade nu genom att klicka in mig i meddelandeappen som är mörk. Kanske bara funkar ifall man tittar på helsvarta bilder? Det gör jag väldigt sällan ^^

    Hade på auto max-ljusstyrka. Kanske bara syns ifall man drar ned ljusstyrkan. Orkade inte testa, jag har en öl att dricka :)
     
  8. SYRE

    SYRE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2011
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Smearingen märks absolut inte bara i TouchWiz utan i appar också. Oberoende av vilken launcher jag använder.

    Har en känsla av att det inte kommer bli så lätt för Samsung att ordna som många tror. Just eftersom man antingen har det ena eller det andra problemet så tror jag att det är väldigt svårt att bli fri från båda.

    Jag tror förresten inte ett smack på de som säger att de inte har något av problemen :)
     
    filur93 gillar detta.
  9. droiddata

    droiddata Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag har smearing men det sker bara där det förekommer helt svarta områden på skärmen(som t.ex. i inställningar). Många andra appar har också mörka områden men där är det ofta inte helt svart och då blir det heller ingen smearing. Kanske därför det inte heller förekommer smearing på telefoner med rödton eftersom då kan skärmen aldrig heller visa helt svart.

    Är ganska säker på att det är ett hårdvaruproblem som inte kan lösas annat än att man ändrar så att telefonen inte längre visar helt svart längre. Men personligen tycker jag det är en dålig lösning då smearing inte stör mig alls i det dagliga användandet av telefonen.
     
  10. chili64

    chili64 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ska alltså gråtonade objekt skifta i lila när man skrollar? Jag märker inte av det ens när jag försöker upptäcka det, så för mig är det verkligen inget störande. :)

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
     
  11. galaxy81

    galaxy81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2013
    Inlägg:
    1 748
    Mottagna gillanden:
    1 196
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max
    Jag har ej röd skärm men jag ser det lila när jag scrollar i inställningar. Stör mig inte ett dugg. Skulle jag haft röd skärm däremot så skulle jag brytt mig. Helnöjd med skärmen :)

    S4
     
  12. filur93

    filur93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Har börjat störa mig på "smearingen" mer och mer. Det syns extremt väl i meddelandeapplikationen och i kontaktboken bland annat :ehm:
     
  13. Dr.Byte

    Dr.Byte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    323
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT
    ROM:
    RenovateROM
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    CAT S69
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Telefon 3:
    S5
    ROM:
    Cyanogen
    Japp, samma här stör mig mer å mer på det.
    Har fixat retur ärende nu, så får vi se vad som sker.

    Samsung Sverige sa att så ska det INTE vara så nåt fel är det alltid.

    Nu ska jag bara finna nån guide så jag kan återställa allt till STOCK igen, galen som man är så har man ju rootat och lite sådant.*host*

    Ps. nån som har en aning om hur f*n man får Kies att samarbeta och återställa allt?? ja jag kan googla, men tips skadar inte att fråga efter :)
     
  14. PatrikDroid

    PatrikDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    1 634
    Mottagna gillanden:
    399

    MINA ENHETER

    Innan jag säger nåt så ska jag bara nämna att jag inte vet om smearingen är ett produktionsfel eller om det bara är mjukvaran som spökar.

    "Samsung Sverige sa att så ska det INTE vara så nåt fel är det alltid."

    Samsung Sverige är SÄMST och kan inte ett SKIT. Ring o fråga hur man sätller in fjärrkontrollen eller hur man lyckas para ihop telefonen med sin dator via Samsung Link (AllShare, det har bytt namn bara).

    De har INGEN aning. De har uttryckligen sagt så här till mig en gång:
    Öööööh det vet vi inte... S4an är ju så ny så att... Har faktiskt ingen aning i nuläget.

    Tack för hjälpen SUPPORT?!
     
  15. galaxy81

    galaxy81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2013
    Inlägg:
    1 748
    Mottagna gillanden:
    1 196
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max
    Du får återställa flashcounter om du lagt in annan rom (triangle away) därefter får du flasha in stock firmware via Odin på datorn.

    Tror du verkligen du får en annan som inte har problemet? Kanske en med röd skärm, löser du det via guiden i denna tråd så har du tillbaka samma problem.

    S4
     
  16. Sgt.Lipton

    Sgt.Lipton Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2013
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har själv Screen Smearing, men visar sig endast i inställningar. Stör mig inte direkt på det.
     
  17. Kamblad

    Kamblad Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2013
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Tacksam att jag hittade den här tråden då jag har den mörkröda skärmproblematiken. Enormt störande. Pratade med Samsung support som tycker att jag ska lämna in den för service. Det har jag verkligen inte lust med samtidigt som jag inte vill stöka runt så jag får smear istället.

    Vad göra? Känns som lurarna i allmänhet inte är klara för release när kunden får dem i hand. Efter två DOA Xperia Z under våren så känns det sådär...
     
  18. galaxy81

    galaxy81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2013
    Inlägg:
    1 748
    Mottagna gillanden:
    1 196
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max
    Smear tänker man knappt på, 100 gånger bättre än röd skärm..

    S4
     
  19. x10_minipro

    x10_minipro Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Kunde inte se något på videon? Vad menas egentligen med screen smearing? Och rödtonad skärm när skärmen är av? Är det ett problem på något sätt?
     
  20. filur93

    filur93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    En AMOLED-skärm fungerar så att när något svart visas på skärmen, så ska alla subpixlar släckas/stängas av helt. Det är det som ger AMOLED-skärmar dess fantastiska svärta. En rödtonad skärm innebär att de röda subpixlarna alltid är på, medan de gröna och blå fungerar som de ska. Det resulterar i att skärmen har en mörkröd ton, och skärmen blir aldrig helt svart.

    Screen smearing-problemet verkar orsakas av att de röda, gröna och blå subpixlarna inte reagerar lika snabbt när de övergår från ett avstängt tillstånd (alltså svart) till en viss färg. På grund av detta uppstår fenomenet kallat "screen smearing", och visar sig i form av ett lila sken som släpar efter vissa objekt på skärmen. Att det just är ett lila sken indikerar att de röda och blåa subpixlarna återgår till ett aktivt tillstånd snabbare än de gröna subpixlarna.

    Av någon anledning såg jag inte screen smearing när min skärm led av den röda tonen, så om man inte ser screen smearing hur mycket man än kollar, finns det en risk att skärmen lider av den röda tonen istället.

    Om detta är ett problem för dig får du bedöma själv. Det är inte direkt så att telefon fungerar sämre, och om du inte stör dig på detta så behöver du självklarta inte bry dig. Hoppas du fick svar på din fråga :)
     
    Gyllenb och x10_minipro gillar detta.