Omstruktruering av SE-forum

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av Qrac, 4 sept 2011.

1. Qrac

Qrac Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Nokia 8
    Så jag såg nyss att HTC/LG/Samsung-forumet har fått lite speciella underform [Allmänt/ROM-filer och utveckling osv] för vissa av deras modeller.

Gäller:
    - Desire
    - Sensation
    - Optimus 2X
    - Galaxy S
    - Galaxy S II

Så jag undrar nu. Finns det någon anledning till att exempelvis X10/X10 Mini/Pro inte fått dom här speciella underforumen?

2. Swesnow

Swesnow Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

De är inte lika aktiva?

3. Qrac

Qrac Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Nokia 8
    Nja, det där stämmer inte helt. Här är antalet inlägg i telefonernas forum:

Desire: ~120'000
    Sensation: ~8000
    Optimus 2X: ~46'000
    Galaxy S: ~95'000
    Galaxy S 2: ~54'000

Jämfört med:
    Xperia X10: ~32'000
    Xperia X10 Mini: ~19'000

4. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    2x, s2 och sensation är nya telefoner medan xperia har vart med ett tag så nej, de är inte lika aktiva. Desire behöver jag inte ens nämna

Sent from my HTC Desire HD

5. Qrac

Qrac Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Nokia 8
    Lustigt att du säger det. Arc som är lika ny som exempelvis Sensation har fler inlägg än den senare. Med andra ord är HTC'n föga sensationell.

Något mer?

Jag skulle gärna vilja veta vilka kvalifikationer moderatorerna har för att fatta ett beslut om flera forumsdelar.

Och vad spelar det för roll hur länge mobilen har varit ute, så länge det inte är mer än 3+ år och därmed inte längre intressant. ~1 år är ingenting och exempelvis Mini/Mini Pro frodas fortfarande på bland annat Xda, varför gör vi inte samma sak här?

6. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Arc har haft sitt eget subforum sedan början av februari, närmare fyra månader längre än Sensation. Tempot är således betydligt högre i Sensation-forumet.

Vi fattar beslut utifrån vad vi uppfattar som behov - ambitionen är alltid att hålla nere antalet subforum och bara dela upp till Allmänt/ROM för modeller där vi upplever att det verkligen behövs. Sony Ericssons androidlurar har hittills inte haft en speciellt aktiv utvecklarbas (inte ens på xda), så vi har inte sett något behov av det - ännu. Detta kan självklart komma att ändras nu när SE under 2011 har reviderat sin syn på utvecklare/entusiaster, custom ROMs och bootloaders. Vi ändrar oss gärna när vi anser att behovet finns. Gamla X10i ligger väl kanske allra närmast till hand, av SE:s modeller.

Slutligen får du hemskt gärna tagga ner attityden också. Ditt "Något mer?" är inget annat än arrogant och provokativt och således onödigt.

7. googleye

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Om du går upp lite ser du att du skrev X10 och X10 mini, vart kommer Arc in i bilden?

8. Qrac

Qrac Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Nokia 8
    Det är minimal skillnad på Arc och Sensation. Om det går, skulle du kunna posta uppgifter om antal inlägg/dag mellan olika forum så att man kan jämföra? :)

Där håller jag inte med. Exempelvis har X10 Mini fått sig en heldrös olika ROMs. Allt från modifierade tidigare versioner till Gingerbread i form av CyanogenMod. Man har även fixat till Flash på den lilla krabaten. Så det händer och har hänt väldigt mycket på den delen.

Ursäkta, man låter alltid mer bitsk i text.

Vad menar du? Det är årets Flaggskepp från SE, ungefär som Sensation är HTC's flaggskepp. Du skrev att x2/Sensation var nyare telefoner, så att jämföra med SE's nya telefon är väl inte mer än rätt, no?

9. Swesnow

Swesnow Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Gällande X10 mini och X10 så skulle en omstrukturering och omplacering av alla gamla trådar antagligen ta ganska lång tid då inte många av trådarna är aktiva. Det borde du inte kunna försvara. Gällande Arc va Sensation så måste jag hålla med MannyB och säga att Arc har varit uppe längre men även vill jag hålla med dig att Arc är den som förtjänarsubforum mest bland SE:s telefoner då rommar antagligen snart borde börja bli aktuella i större grad.

10. googleye

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Vad jag menade är att han i sin ursprungliga post aldrig nämner Arc, därför tyckte jag att det var orättvist att ta upp Arc(som jag håller med om faktist förtjänar undertrådar) när han från början syftade på X10 och X10 mini.

EDIT: Ursäkta, "han" var tydligen du :)

11. thorstenn

thorstenn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

X10an kanske borde ha fått ett underforum för roms för några månader sen. Nu känns det dock inte lika aktuellt, börjar bli en gammal telefon :) Arcen kommer nog aldrig bli lika populär bland utvecklare som X10an var, detta pga att de inte sålt lika många bland "nördarna" som väljer sensation eller SGS2. SE förlorade tyvärr hårdvaruracet iår, men några Roms får vi kanske!

Vi kan ju återuppväcka den här topicen sen när Nozomi kommer, tror bra specs tillsammans med en bättre inställning till moddning kommer ge resultat nämligen!

Tror även SE har något på gång på moddningscenen (via xda såklart). Har fått lite hints om det. Ska bli kul och se hur det blir!

12. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    I runda slängar 70 inlägg per dag i Sensation-forumet och 50 per dag i arc. Det är dvs runt 40% högre tempo i Sensation-forumet, och vi förväntar oss att det kommer öka då fler skaffar sig en Sensation. Har vi fel så lär det visa sig om 4-5 månader och då kommer vi naturligtvis omvärdera och korrigera.

Kika på xda. X10 mini och mini pro har tillsammans 40k inlägg eller så under utvecklardelen av deras subforum. Detta är mycket lite i förhållande till "giganterna" på xda, som vi har gett en Allmänt/ROM-uppdelning här, som Desire, Galaxy S och Galaxy S II. Det skall dock erkännas att uppdelningen av Optimus X2 kan ha varit ett misstag från vår sida. Den modellen har inte blomstrat som vi hade förväntat oss, men bara för att vi klantade oss oss så betyder det inte att det är fritt fram för alla andra modeller att få en Allmänt/ROM-uppdelning.

Tro mig, jag förstår att du i egenskap av X10 mini-ägare gärna vill driva igenom detta och få din vilja igenom, men siffrorna ger i våra ögon helt enkelt inte stöd åt en sådan uppdelning för X10 mini/mini pro.

Jag anar att den här diskussionen kan komma att fortsätta i all oändlighet, så jag sätter härmed punkt för mitt deltagande i den här tråden. Jag har förklarat vår ståndpunkt och om du inte håller med, vilket jag anar att du inte gör, så kan jag bara beklaga.

13. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Sorry för OT men man kan dra vissa paralleller med viss favorisering på detta forum också.
    Inget fel i det men så fort det handlar om en Samsung eller HTC-relaterad grej så skapas
    forumdelar direkt för att eventuellt passa användarna.
    Likaså nyhetssidan skrives minsta lilla skitgrej om HTC och Samsung medans mååånga
    nyheter kring t.ex att Android 2.3.6 är släppt, SE/LG/Prime/ har haft massor av vettig info
    som aldrig har varit av intresse för skribenterna.
    T.ex att uppdateringar har kommit, nya spekulationer osv.
    Däremot att det kommer en uppdatering för HTC som ger en ny bakgrund är däremot
    mycket viktigt att ta med.

Detta går väl hand i hand med att forumen förbereds på olika sätt för de olika fabrikaten.
    Jag tycker att -EN- standard rakt upp och ned för varje telefonmodell är lika viktig som
    en balans i nyhetsflödet kring allmäna nyheter och modellspecifika från alla stora.

Lite OT men så är min uppfattning.

Edit:
    Förstasidan har 3 nyheter om HTC, en om Samsung.

2.3.3 och 2.3.4 har kommit för SE. Inte sett en enda nyhet kring dessa lurar.
    2.3.6 för vissa Nexus S har kommit - inte sett en enda nyhet kring detta.
    Det är väl för att de inte är HTC...

Det är självklart att forumdelarna prioriteras eftersom som sagt favoriseringen är tydlig.
    // A

Last edited: 20 sept 2011
  14. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Ja nyheten att SGSII fick 2.3.4 var tydligen mer intressant än att SE släppte samma uppdatering flera veckor innan vad som tidigate sagts. Men SE är tydligen lika intressant som Nokia och WP7 är för Swedroids staff.........

Sent from my AWESOME Xperia Arc using Tapatalk

15. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Det var inte länge sedan vi fick skit för att vi, enligt somliga, favoriserade SE genom att skriva "för mycket" om dem istället för om tillverkare xyz. Vi kommer aldrig kunna fördela nyheterna på ett vis som gör alla besökare till lags.

16. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Kräver inte att det skall vara 100% lika för det går inte.
    Däremot tycker jag att vi med SE telefoner borde kunna få ett lika bra och välstrukturerat forum som de med HTC och Samsung har. Delar man inte upp det någorlunda snabbt så kommer man ALDRIG att kunna få någon ordning på det.

Sent from my AWESOME Xperia Arc using Tapatalk

17. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Vi försöker göra en avvägning mellan behov och belastningen på moderatorerna. Att dela upp ett subforum i två delar gör modereringsarbetet betydligt tyngre eftersom det blir mer klickande och mindre överskådligt. Så, för att vi skall vara villiga att ta den smällen i form av arbetsbörda så vill vi att det skall finnas grund för det.

Att vissa SE-modeller kommer få en sådan uppdelning framöver är dock ganska sannolikt då SE numera är betydligt mer välvilligt inställda till hela "custom"-scenen, då de inte längre låser ihjäl sina bootloaders.

Vad gäller favorisering så kan jag inflika att Xperia ray är min absoluta favorittelefon just nu, alla kategorier. Men, bara för att jag älskar den lilla krabaten så tänker jag inte skapa ett uppdelat subforum för den modellen - inte förrän det visar sig att det verkligen behövs (vanligtvis via en blomstrande custom ROM-sektion på xda).

18. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Ok, jag köper faktiskt LITE av vad mannyb säger.

Scenen är stor för SE men inte lika stor som för HTC och för Samsung när det gäller customroms osv. Detta tror jag är en tidsfråga dock och kanske kan bli aktuellt senare.

Jag förespråkar INTE att det ska vara mycket SE-nyheter på framsidan.
    Däremot framlyfts varje rykte, uppdatering, bakgrundsbildsnyhet upp kring HTC och
    Samsung vilket gör det ganska tröttsamt att läsa om.
    Inte det att jag inte delar intresset utan att det faktiskt händer otroligt mycket
    på Androifronten från flera andra tillverkare. Att HTC gör en ny lur där färgen och
    hörluren skiljer är tydligen viktigt att skriva spaltmetrar om än att 2.3.7 med Google
    Wallet är påväg; visst - för Sprint just nu men det är ju en bra början.

Det är mycket nyheter men som sagt, inriktningen verkar vara Samsung + HTC samt
    lite allmänt.

Så tycker jag iaf.

// A

19. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo nu har jag själv ingen större tilltro till "moderatorers" förmåga att städa upp i olika forum, det måste vara en vilja från användarna själva.

Jag tycker det ser helt beklämmande ut i de flesta forum och man måste splitta på "romkokandets roligheter" och vanliga trådar om en lur.

Det blir bara pannkaka med allting i ett forum och det leder till att användare som inte har förmågan försöker följa någon usel tråd och det går åt pipsvängen med ett "HJÄLP".....:P

I slutändan så sprids det en massa skit om Android från användare som sabbat sin lur pga usla trådar eller bristande förmåga.

Så splitta alla forum tack

(samt pensionera modeller som knappt har några inlägg, till the Hall of Swedroid Fame)

20. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Det kan mycket väl ha blivit så som du beskriver, nyheterna färgas förstås av skribenterna, men det är absolut inget medvetet från vårt håll. Om en skribent själv äger en SGSII så är det ganska sannolikt att han/hon skriver om en ny uppdatering som just dök upp på den egna luren.

När Bernard och jag själva stod för nyhetsflödet så var variationen sannolikt lite större då vi till skillnad från våra skribenter har mängder av olika lurar som vi roterar mellan - vilket innebär att vi kanske inte färgas lika mycket.

Vi har dock inte tid att själva skriva nyheter/artiklar längre, på grund av det administrativa arbetet, resor i jobbet samt allt fler recensioner och på det stora hela så är vi (trots en möjlig obalans i nyhetsflödet) vansinnigt nöjda med våra skribenter. Tro mig när jag säger att det inte är lätt att hitta bra skribenter.