Recension: Onda V989 Air 9,7 Ara-recension

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av Ara, 22 okt 2015.

  1. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag beställde en Onda V989 Air 9,7 från gearbest för ett par veckor sedan och igår fick jag hem den (gratis frakt). Jag betalade bara 1098:- Inte mycket med tanke på specifikationerna (2048 x 1536 skärm, 2GB RAM, 16GB ROM, 8 kärnig processor 2MHz). Så då återstår att se om den lever upp till vad man bör kunna förvänta sig.

    http://www.gearbest.com/tablet-pcs/pp_152765.html

    Så här kommer mina intryck och en första recension:

    Enheten är snygg, liknar på många sätt en smartmobil med sin tunna bezel. Baksidan är mestadels av metall, men delarna längst upp med kameralinsen och blixten är av plast. Liksom nederdelen med högtalaren. Detta givetvis för att antennerna sitter under dessa delar.

    Enheten är styv tack vara det fasta batteriet och metallkonstruktionen. Inget knarr eller liknande när man försöker provocera plattan. Mycket förtroendeingivande. Enheten är tunn och lätt (precis som förväntas av en enhet som kallas för Air). Batteritiden är helt okej vad jag upplevt efter en dag. Batteriet ligger på 7000mAh och ska enligt uppgifter ge fem timmar videotid och det tycker jag verkar stämma väl.

    Sidoknapparna av/på och volym är små och eleganta, fungerar tillfredsställande. Rent praktiskt vore det dock bättre om de hade varit större. Ett designval troligen. Under knapparna finns en lucka för micro-SD. Det finns uttag för HDMI, 3,5mm uttag och Micro-USB på ovansidan, där finns även en mikrofon.

    Framsidan täcks helt av en glasskiva som smakfullt nog fått ett plastskydd som går att ta bort. Plastskyddet är proffsigt lagt och saknar irriterande luftbubblor och ligger precis där den ska. Jag väljer att låta den ligga kvar tills vidare, skärmen fungerar tillräckligt väl ändå.

    Skärmen är bra, bra betraktningsvinklar, färger, kontrast, upplösning och känslighet. Det är ingen superskärm, men för sin prisklass imponerade bra även om man hade önskat sig högre ljusstyrka. Jag är nöjd med skärmen totalt sett och positivt överraskad. Högtalaren låter högt men illa. Jag kopplade plattan till min i-onik X09 och då lät det riktigt bra.

    Vad gäller instruktioner så var de på kinesiska så de var inte till mycket hjälp. Det följer med en hel del skräpappar och många är på kinesiska, så det blev till att ta bort och inaktivera + dölja, för alla gick inte att ta bort.

    Onda Launchern ger jag inte mycket för. Jag laddade ned Smart Launcher Pro och det blev genast bättre. Plattan fungerade dock rätt snabbt även med Onda Launcher.

    Jag körde en del benchmarktest och andra tester. Den presterar medelmåttigt - över snittet i prestanda överlag och under snittet för spel - och bäst när flera kärnor körs. Jag upplever dock plattan som snabb och bra vid praktisk användning.

    Den har en 8-kärnig processor (A83T) som körs i 1,8 MHz som högst, tillverkad av All Winner. Den gör ett bra jobb. Plattan har 2GB RAM och 1,47GB är tillgängligt. Den har 2GB internminne där knappt hälften är ledigt och 10GB på inbyggt SD-kort där allt är ledigt i stort sätt. Jag har kopplat in ett 32GB micro SD-kort (klass 10) dessutom.

    Enheten har bra flyt och fungerar tillfredställande. Inga bekymmer än så länge. Androidversionen är 4.4.4 KitKat. Svenska fanns förvånande nog som systemspråk, det framgick inte av gearbest beskrivning. Så det var en bonus.

    Ställ gärna frågor!

    Några för artikeln relevanta länkar:

    http://www.allwinnertech.com/en/

    http://cdon.se/hemelektronik/i-onik-bluetooth-speaker-x09-p33881168
     
    Last edited: 23 okt 2015
    R3b0rn, Carre_80, jollelund och 3 andra gillar detta.
  2. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Hej igen!

    Nu blir jag lite ledsen. Jag har lagt ned mycket tid på ett skriva en bra recension. Kom igen! Lite respons tack! ^^
     
    torken och bernard gillar detta.
  3. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Hur är det med google play, är det installerat och fungerar det som det ska?
    Nåt annat du har märkt, bra eller dåligt?
    Fungerar den lika som en "svenskköpt" platta?
    Hur lång tid från beställning tog det tills du fick hem plattan?
    Kan du rekommendera denna platta då jag är väldigt sugen på en sådan?
    Laggar den när man surfar,bläddrar i menyer, läser typ aftonbladets app mm?
    Vilken platta prestandamässigt kan du jämföra denna med?
    Är det länken ovan du beställt ifrån?
    Vilket språk var det förinstallerat på plattan när du fick den?
    Vilken android version levererades den med?

    Här har du några frågor att besvara innan köp;)
     
    Last edited: 24 okt 2015
  4. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Hej!

    1) Google Play fungerar som den ska. Den var förinstallerad precis som man förväntar sig.

    2) Jag har tagit bort skyddsplasten från skärmen och det var en mycket positiv upplevelse. Skärmen har bra glid, känslighet och följsamhet. Den känns mycket bra. Även med plasten på gick det rätt bra att använda plattan vilket är ett bra betyg.

    Kameran är i princip oanvändbar. Båda två. Det finns ingen SIM-kortplats, så att du är medveten om det.

    3) Ja, den fungerar som en svensk platta i det stora hela. Det finns dock en del kinesiska appar som man får ta bort alternativt dölja och inaktivera. Instruktionerna är på kinesiska, men de klarar man sig utan. Den svenska systemtexten fungerar överlag bra. En del ord är på engelska dock, som "reboot". Men det kan man utan tvekan leva med.

    Sen är det tveksamt om man kan sälja en platta i Sverige med varumärket "Onda"...

    3) Det var runt tre veckor med fri frakt. Det går nog att få den snabbare om man betalar för det.

    4) Jag kan absolut rekommendera plattan. Kom dock ihåg att den har Android 4.4.4 KitKat och den lär inte få någon senare variant. Det är det enda trista med plattan.

    5) Som jag skrev i min recension så har plattan fint flyt och är snabb för alla vanliga vardagsgrejer. Den är tydligen ingen spelmaskin av rang dock enligt benchmarktesterna. För att surfa och dyligt är den utmärkt.

    6) Det vet jag inte. Jag har liten erfarenhet av plattor. Men den presterar väl som sagt. Enligt benchmarktesterna så presterar den över medel för prestanda överlag och under medel för spel.

    7) Ja.

    8) Engelska.

    9) Fråga gärna mer om du kommer på något!
     
    Last edited: 24 okt 2015
    DaLemon gillar detta.
  5. beginner

    beginner Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Hur var det att handla från Gearbest, det tog några veckor skrev du, blev du fakturerad tull och moms?
     
  6. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag slapp både tull och moms. Heller inga andra kostnader tillkom. Jag har handlat en hel del på Gearbest och det har fungerat fint.
     
    beginner gillar detta.
  7. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    "Instruktionerna är på kinesiska" skriver du, är det instruktionsboken du menar då eller installationshjälpen vid uppstart av plattan?

    Jag tänkte köpa mig en lenovo tab 2 a10-70 men denna borde väl täcka upp mina begär?
    Som sagt, du tror jag blir nöjd om jag köper denna platta?
     
    Last edited: 24 okt 2015
  8. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Instruktionsboken syftar jag på. Det finns ingen hjälp vid uppstart.

    Jag tror absolut att du blir nöjd om du inte har problem med det som jag skrev var negativt.
     
  9. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Tack för svaren och informationen i övrigt! Blir nog att handla en sådan platta. Vet du ifall det finns något trevligt fodral till denna platta på gearbest? Kollar man frågor/svar på denna platta så länkar gearbest till ett fodral men läser man frågor/svar angående detta fodral så passar det inte onda v989 air, bara "vanliga" v989.
     
    Ara gillar detta.
  10. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

  11. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Hej igen Androidvänner!

    Nu ska jag visa lite tester som jag gjort med min Onda platta (låter som en dålig skräckfilm..) :
     

    Bifogade filer:

    • onda1.png
      onda1.png
      Filstorlek:
      25,5 KB
      Visningar:
      137
    • onda3.png
      onda3.png
      Filstorlek:
      28,1 KB
      Visningar:
      151
    • onda4.png
      onda4.png
      Filstorlek:
      30,6 KB
      Visningar:
      142
    • onda.png
      onda.png
      Filstorlek:
      21,7 KB
      Visningar:
      152
  12. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Här finns mer fakta för den intresserade:
     

    Bifogade filer:

  13. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Här kommer lite bilder på den kinesiska instruktionshäftet, kartongen, fodralet jag köpte och lite mer:
     

    Bifogade filer:

  14. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Ytterligare en bild. Notera att inga som helst tillbehör medföljer frånsett USB-laddare med kontakt. I övrigt är det helt befriat från tillbehör fråntaget plastfilmen som redan är monterad på plattan.
     

    Bifogade filer:

  15. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Då har man tryckt på "köpa" - knappen....... Får vi se om jag blir lika positivt överraskad av den som du är.
     
    Ara gillar detta.
  16. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Kul! Ja, du får berätta vad du tycker om den sen.
     
  17. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Vilken fw levererades på plattan och har du uppdaterat fw själv? Har du gjort nåt annat med plattan tex rootat den?
     
  18. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det är Android 4.4.4 KitKat med Onda Launcher som levereras och det finns ingen nyare version att ladda ned. Jag har lagt in Smart Launcher Pro och tagit bort (de som gick att ta bort) en massa kinesiska skräpappar. Andra appar inaktiverade jag och dolde.
     
  19. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
  20. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Som så ofta så kan det innebära massa bekymmer och buggar med custom rom. Det beskriver olika problem de fått och de diskuterar olika lösningar.

    Min platta fungerar bra så jag tänker inte mixtra något. Du gör som du vill, men var medveten om att det finns risker.