Övrigt: One - batteritid är bra!

Diskussion i 'One M7 (2013) - Allmänt' startad av 8500rpm, 30 apr 2013.

  1. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Det här har inte jag hört något om. Står det så i manualen?

    One/Tapatalk 4
     
  2. falkinski

    falkinski Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2009
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Har inte hört det annat än Telenor som påpekade 20 min laddning innan jag startade tlf för första gången. Undrar också om det finns något officiellt om detta.
     
  3. Ainatar

    Ainatar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Jag tror att man alltid ska ladda upp en telefon helt innan man börjar använda den.
     
  4. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Men det har ingen negativ effekt på batteriet om man inte gör det. Så var det med de gamla batterierna, men inte nu längre.

    One/Tapatalk 4
     
  5. fogy

    fogy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    357
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    OnePlus 6T
    Ja detta är ju den ständiga diskussionen. Den minneseffekt man pratade om på gamla batterier gjorde att man förlängde batteritiden genom att "träna" batteriet att gå från fullt till noll och att man på så vis kalibrerade och nyttjade dess fulla effekt.

    Jag är ingen fysiker men det jag läst mig till så ska denna minneseffekt vara så gott som försumbar på batterier av typen Li-ion, även om det finns rapporter på att den fortfarande finns kvar.

    Jag tror dock inte att man ska behöva oroa sig om detta nämnvärt. Även om så klart H1 är lite speciell i det avseendet eftersom man inte kan byta batteri om så behövs.
     
  6. Puttepysen

    Puttepysen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2013
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Väldigt nöjd, procent kvar syns i hörnet. Godnatt nudå!

    Skickat från min HTC One via Tapatalk 2
     

    Bifogade filer:

  7. Keisu

    Keisu Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Dagens batterier mår bra av att INTE laddas ur helt. Det är det största tipset för att de skall bli långlivade. Alla mobiler har en "failsafe" för detta genom att stänga av innan batteriet blir helt urladdat - denna funktion fyller andra syften också (ex nödsamtal). De kan dock säkert vara bra att ha lite marginal. Dessutom gillar dagens batterier, till skillnad mot förgående generations, att laddas OFTA. Så att ladda varje kväll, även om det inte är urladdat, kommer inte att skada batteriet. Ett batteri åldras snabbare då det inte används eller laddas. Så ta aldrig ur det och lägg det på hyllan längre perioder.

    Några ytterligare saker som påverkar livslängd: Jämn och långsam urladdning är bäst, snabba intensiva urladdningar skadar. Batteriets kapacitet skadas av värme, vet dock inte vilka temperaturer eller exponeringstider.

    Detta var vad jag fick berättat av en föreläsare på civilingenjörsprogrammet i energisystem för ett par år sedan. Jag kan minnas fel, eller så vet han inte vad han snackade om.
     
  8. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Jag måste bara säga att jag är sjukt nöjd med batteritiden.

    Jag började från typ 82% och efter 15 timmar har jag 26% kvar. Och då hakade dessutom någon app upp sig och telefonen var aktiv HELA natten. Jag är grymt imponerad! Klart bästa batteritiden jag haft på en smartphone.

    Jag har dessutom alltid Wifi, GPS och automatisk nätväljare påslaget.


    [​IMG]
     
  9. dittansikte

    dittansikte Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2013
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ni får helt sjukt bra tider men VAD gör jag för fel? :cry: Köpte en silver via jobbet med personalrabatt för snart två veckor sedan, första kvällen märkte jag att "Fan vad långsamt den laddar..." samtidigt som jag märkte att batteritiden var BEDRÖVLIG. Dag efter dag medan jag följde denna tråd såg jag absolut ingen skillnad på batteritiden och den blev verkligen inte bättre.

    Vi snackar 10% per kvart. 4G är avstängt (jag har stadigt 3G så den hoppar inte), wifi är avstängt, GPS är avstängt, ljusstyrka ~60%, synkronisering avstängt, inga levande bakgrundsbilder, knappt appar igång. Telefonen används knappt heller på grund av detta. Ringde HTCs kundsupport och de uppger att "30% på en timme är inte ett problem."?

    Samtidigt som denna battery drain pågår blir baksidan en riktig spis och det går knappt att hålla i den.

    Att tillägga är jag även ny androidist så jag värnar om min nya kärlek till plattformen. Har jag haft otur med min One eller är jag bara paranoid och tror batteritiden är dålig när den i själva verket är bra?

    (HTC One Silver 1.28.771.6)
     
  10. aikelo

    aikelo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    910
    Mottagna gillanden:
    319

    MINA ENHETER

    Tycker du har sjukt mycket wakelocks. Tror du kan få ut bra mycket mer kräm om du kollar upp vad som väcker telefonen när skärmen är släckt.


    Skickat från min MZ601 via Tapatalk 2
     
  11. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    30% på en timme är inte ok nånstans. Allt du beskriver tyder på något fel.

    Om jag var du, alltså ny på Android, skulle jag bara återställa telefonen helt och börja om. Jag skulle också endast installera appar som jag använder dagligen eller ofta.

    Det finns sätt att monitorera batteri dränage, men eftersom du är ny kanske det går snabbare st bara fabriksåterställa.

    One/Tapatalk 4
     
  12. P-OA

    P-OA Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2013
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8
    Info:
    Beställd
    Telefon 2:
    HTC One M9
    Telefon 3:
    HTC One M7
    Håller med WR, låter som en app eller aktivitet som ligger och suger batteri med CPUn på 100%.

    Min telefon håller minst 2 dygn, rekordet i batteridrenering var 30 minuter Carmageddon som åt upp 30% av batteriet. Telefonen värmde gott i fickan efteråt :P
     
  13. snej81

    snej81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2013
    Inlägg:
    1 174
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 Pro
    Telefon 3:
    Samsung S7 Edge
    Sen jag avaktiverade LTE så har min batteritid förbättrats markant, och då ligger jag 95% av dagen på Wifi. Har haft dålig täckning både på jobbet och hemma, en stapel, ibland förlorade samtal osv. Avaktiverade LTE vilket direkt resulterade i 3 staplar på mottagningen, samt bra mycket mindre förbrukning av batteriet.. Nu har jag inte använt telefonen särskilt mycket idag, skärmtid på ca 25 min, men efter 9h sen laddning har jag 90% kvar. Ingen powersaver använd, ljusstyrka på auto och LTE avslaget som sagt då.
     
    -WR- gillar detta.
  14. snej81

    snej81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2013
    Inlägg:
    1 174
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 Pro
    Telefon 3:
    Samsung S7 Edge
    10h och fortfarande 90%. 1% i timman tycker jag är riktigt bra trots jag inte använder luren mycket på dagtid, jag har ändå allt igång som wifi, vädertjänster, facebook, wordfeud mm. Är ingen batteri-nazist som har stenkoll på allt hela tiden utan det får bara rulla på..
     
  15. snej81

    snej81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2013
    Inlägg:
    1 174
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 Pro
    Telefon 3:
    Samsung S7 Edge
    Vilken skillnad det gjorde att stänga av LTE alltså. Stängde av p.g.a. dålig täckning och missade samtal på jobbet, men hade verkligen inte räknat med så pass bättre batteritid.

    [​IMG]

    Powersaver använt sena kvällar och nätter samt från ca 25%. Wifi största delen av perioden, ljusstyrka auto. Blinkfeed, facebook, wordfeud, tapatalk, surf och sms är väl vad jag gjort under perioden..
     
  16. chimaira77

    chimaira77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Nybörjarfråga, hur stänger jag av LTE/4G? :sealed:
     
  17. snej81

    snej81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2013
    Inlägg:
    1 174
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 Pro
    Telefon 3:
    Samsung S7 Edge
    Inställningar -> Mobildata -> Nätverksläge -> GSM / WCDMA automatiskt

    Så ser det ut hos mig.
     
    chimaira77 gillar detta.
  18. dittansikte

    dittansikte Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2013
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Har återställt och provat använda den i några dagar, men samma visa. Här har vi 4h33m på batteri: [​IMG]

    Vad gör jag för fel? Samma sak oavsett LTE eller ej, oavsett GPS på eller ej, ljusstyrkan är låg, absolut inga kraftkrävande spel eller liknande. Baksidan blir fortfarande ständigt sinnessjukt varm. Är det ett garantiärende? :cry:
     
  19. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Att det har gått ner från 90% till 40% på mindre än 1½ timme är ju lite väl dramatiskt. Men du har trots allt telefonen vaken och skärmen på, vad gör du med telefonen så lång tid? Att processor och radio och skärm måste jobba för fullt drar batteri. Det kan vara så att det inte alls är något fel på ditt batteri.

    Det enda som är något att titta närmare på är att den går ner ungefär 5 procent på två timmar när den vilar med skärmen avstängd. Om jag var du skulle jag kontrollera synken i exakt ALLA appar (alltså inte bara på inställningar -> konton och synkronisering). Du väljer ju själv hur hög synkfrekvens du ska ha, men du ska veta att det innebär att telefonen måste jobba.

    Ett annat tips är att stänga av LTE när du inte använder det. Faktum är att du sparar en massa batteri på att välja enbart GSM när du är på wifi, och välja enbart WCDMA när du är ute. Ska du surfa tungt kan du ju välja LTE vid det specifika tillfället.
     
  20. snej81

    snej81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2013
    Inlägg:
    1 174
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 Pro
    Telefon 3:
    Samsung S7 Edge
    Jag hade reklamerat direkt om en systemåterställning inte hjälpte. Det är ju bara att se vad vi andra har för batteritider så förstår man att det är någonting fel. Min lur blir dessutom aldrig så varm som du beskriver, om jag inte verkligen pressar den.

    Skickat från min HTC One