Fråga: Onedrive familje konto

Diskussion i 'Applikationer' startad av mena, 25 sept 2022.

  1. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    Börjar tryta på lagring i Google foto när de tog bort gratis utrymme och funderar nu på onedrive familje konto där varje får 1tb.

    Kan man bjuda in andra än familj till one drive ? Tex min mor och far eller någon vän osv och så delar man på kostnaden?
     
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 963
    Mottagna gillanden:
    2 091
    OneDrive har en dela-funktion där man kan dela ut mappar och/eller filer så det borde funka!

    Man kan välja att endast vissa personer ska komma åt filerna eller alla som har länken (vilket är idiotiskt)!
     
    Kristy gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag vet inte exakt hur villkoren ser ut, men man kan ju dela en prenumeration med upp till fem stycken e-postadresser i alla fall, på ett abonnemang.

    Dela din Microsoft 365 Family-prenumeration


    Behöver man Office är ju det lika bra snarare än att betala för Google Drive. Behöver man bara lagringen kan du skaffa ett Google One-abonnemang som du kan dela med upp till fem personer: Börja eller sluta dela med din familj - Dator - Google One Hjälp

    Vad som är bäst beror ju lite på vad man använder. Bland fototjänsterna tycker jag dock Google Photos är bäst, så använder ni det gemensamt kan det ju bli lite drygt att gå över till Microsofts OneDrive istället, till exempel. Man får väga för/nackdelarna mot varandra lite.
     
    Last edited: 25 sept 2022
    Kristy gillar detta.
  4. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 963
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Om man kör Office online som är Microsofts gratisalternativ av office-paketet så fungerar Onedrive absolut bäst.

    Office online är väldigt kompetent, det är inte många saker som man inte kan göra där jämfört med betalversionerna (dels installerad Office som vi föredrar för extrafunktionerna, dels Office 365 som bara känns dyrt...)

    För övrig fildelning funkar nog i stort sett vilken molntjänst som helst.
     
  5. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    Jag är endast intresserad av onedrive lagring av foton från telefonen som extra backup.
    Tänkte att vi delar på ett årsabonnemang 6 personer istället för Google foto.

    Men kan jag dela detta med tex föräldrar, vänner. Tanken är ju att få ned kostnaden till tex 16,60kr i månaden.
     
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 963
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Jag misstänker att om ni gör en sådan lösning lagras inte bilderna i separata mappar, de kommer att hamna i mappen Kamerabilder under mappen Bilder och så får ni jobba för att dela upp dem manuellt.
     
  7. ulrier

    ulrier Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Man får vars ett utrymme per användare. Jag delar med familj och ett par kompisar. 1tb var i utrymme. Officepaketet ingår

    Funkar kanon. Lite segt att ladda upp mycket på en gång men inget stort problem. Bara låta det hålla på.
     
    Kristy gillar detta.