OnePlus 6 - Allmän diskussionstråd

Diskussion i 'OnePlus 6 - Allmänt' startad av Herrn, 7 feb 2018.

1. gneken

gneken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 722
    Operatör:
    Vimla, Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Tre
    Så har jag också tänkt. Och det stämmer kanske. För jag tänker att stereo högtalare kan väl inte kosta många kronor?

2. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det är inte det att stereohögtalare kostar pengar, det är att det kräver utrymme som kan användas till annat. OnePlus har prioriterat annat.

3. gneken

gneken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 722
    Operatör:
    Vimla, Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Tre
    Vad baserar du det på? Finns ju vissa moddar som gör om den översta högtalaren så den blir mer högljudd och typ stereo.

Vad behöver Oneplus mer utrymme till? Alla företag har sina strategier för att tjäna pengar. Att kunna lansera en 6T senare är mycket strategiskt och ger mer försäljning jämfört med att bara ha kvar 6.an ett helt år.

4. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Visst finns det nödstereo men riktiga stereohögtalare tar plats. Vad man använder utrymmet till? Öppna och titta! :cool:

5. canfield

canfield Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

På min nexus kan jag svara på meddelanden på låskärmen utan att låsa upp telefonen. Lyckas inte få detta att funka på oneplus 6. När jag trycker på reply på låskärmen så vill den att jag sveper låsmönster för att få svara. Går detta att ändra?

6. Droid96

Droid96 Guest

Att den skulle slå iPhone X är bara larvigt. Likaså att den skulle slå Pixel 2. Jag skulle säga att OP6 bildkvalitetsmässigt presterar ungefär som iPhone 6 Plus, men att den har stora problem med exponering, framförallt när det är stora kontraster (t.ex. ett mörkt fält och en solnedgång) som 6 Plus inte har. Jag jämför i autoläget.

Bakgrunden för ovanstående uttalanden är inte tester på webben. Jag äger iPhone X, Pixel 2 XL och OP6 och har fotat samma motiv med alla tre några dagar i sträck. Jag är fotograf.

7. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Vi har ditt ord och jag har massor av faktiska ingående tester till grund för vad jag påstår.

Slår Pixel 2 är det ingen som sagt vad jag vet.

Så du är fotograf och jag har jobbat som fotograf, än sen?

8. Droid96

Droid96 Guest

En skillnad är att du inte har använt de mobilkameror som du uttalar dig om. Jag tycker att det viktigaste med ett forum är att sprida kunskap som baserar sig på egna erfarenheter. När du skriver att kameran i OP6 slår iPhone X inser jag att du inte har testat dessa två mobilkameror. Om du hade gjort det hade du inte skrivit så. Särskilt inte om du är fotograf (vi luras ju inte av överskärpa och slarvig HDR). Dina rekommendationer i det här avseendet anser jag vara direkt vilseledande.

9. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag har skrivit att enligt flera tester så slår OnePlus 6 iPhone X och jag har länkat till dessa tester. Det finns inget vilseledande med det.

Det är inte rimligt att förvänta sig att vanliga forummedlemmar själva ska sitta med alla mobilmodeller. Man måste kunna ta information ifrån de som testar mobilerna.

10. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 738
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Stereohögtalare kan såklart vara önskvärt men även en bra monohögtalare hade räckt för mig. Enligt vad jag läst mig till så är monohögtalaren på OP6 en nedgradering jämfört med monohögtalaren på OP5T. Har svårt att se att den nedgraderingen berodde på utrymmesbrist.

Ara gillar detta.
  11. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Absolut, OnePlus borde ha stoppat in en betydligt bättre högtalare. Kanske kan mjukvara göra den bättre.

12. Droid96

Droid96 Guest

Jag anser att det är vilseledande att kalla OP6 kamera "fantastisk" och stärka det uttalandet med referenser till tester där den spöar iPhone X. Det känns verkligen inte trovärdigt för mig som använder båda telefonerna. Som tur är kan vi alla uttrycka vår åsikt och sen får de medlemmar som läser den här tråden göra en bedömning om vad de anser är trovärdigt. Jag står fast vid att kameran presterar ungefär som en iPhone 6 Plus med något bättre skärpa (delvis mjukvaruöverskärpning) men problem med exponering/HDR. Långt ifrån fantastisk. Jag tycker inte att någon mobilkamera är fantastisk, men Pixel 2 XL (och i vissa avseenden iPhone X) är iaf och nosar på det adjektivet.

Kommer inte tjafsa mer om detta då vi inte kommer vidare.

Timpppa, flipp och Itson gillar detta.
  13. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag tycker att kamerorna (för att vara mobilkameror) är fantastiska och ger fantastiskt fina bilder nästan varje gång. Kameraapen med pro-läget ger enorma möjligheter att påverka resultatet och få ut det bästa ur kamerorna. Det finns raw och det går att spara sina inställningar.

Selfiekameran är imponerande jämfört med alla selfiekameror jag testat.

Videokameran ger otroligt fina inspelningar - även i slow motion - och särskilkt imponerande är bildstabiliseringen. Grymt.

14. Itson

Itson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Funderar själv på att skaffa OP6 men kan inte mer än att hålla med dig. Är inte alls övertygad av vad kameran presterar. I jämförelse med bilder från andra "flaggskepp" och även från något äldre modeller så är den inte riktigt där ännu. Kul att det är en förbättring men det är inte OP6 man skaffar om kameran är allt man bryr sig om.

flipp gillar detta.
  15. Dejan195

Dejan195 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    245

MINA ENHETER

Ska själv köpa en Oneplus 6 som extra telefon i sommar, tycker den ser sjukt grym ut!
    Men som @Nuortikon@Nuortikon säger tror jag inte kameran är bättre än iPhone X, Pixel 2 eller Galaxy S9. Har kollat runt och hittar ingen som säger detta.
    Många säger den är bra för priset och kommer nära men som MKBHD (inte för han är expert men) sa i sin review så är den B+. Inte riktigt A som iPhone X, Pixel och S9.

Detta spelar inte större roll för mig, för fotograferar inte mycket alls :)
    Men jag tror det är svårt att göra en mobil som kostar 5300kr och att den ska ha lika bra hårdvara när det gäller kameror, IP-klassning och dual speakers som mobiler för 8000kr+ :)

16. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Här är en intressant video, en blindtest. Gissa vilken som är vilken.

View: https://youtu.be/oD_3wMh5kLg

17. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 738
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Kamerahårdvaran är det nog inget fel på utan det är nog mjukvaran som är det största problemet. Xiaomi har samma problem, bra kamerahårdvara men dålig kameramjukvara. Bland de lurar som tidigare fått det största lyftet av Google Camera modden märks just OP3/5 och olika Xiaomilurar. När det väl kommer en fungerade och stabil gcam till OP6 kommer skillnaden mot Pixel XL 2 vara betydligt mindre. :)

katho gillar detta.
  18. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Sen är det mycket tycke och smak, Google har inte lagt in mycket skärpa och försöker göra bilderna naturtrogna. Många gillar istället kraftiga färger och övernaturligt skarpt.

Det man inte får glömma är att man kan själv påverka resultatet väldigt mycket i pro-läget och det finns raw.

19. Droid96

Droid96 Guest

Övernaturlig skärpa är ett tecken på att man kompenserar för bristfällig naturlig skärpa.

Det är en av mina stora problem med OP6. Zoomar man in i bilder i 100% så har överskärpningen slagit sönder de få detaljer som fanns där från början och resultatet blir att den faktiska upplösningen är lägre än hälften av den som Pixel 2 XL levererar (där det i samma bilder myllrar av detaljer utan överskärpa i 100%).

Ovanstående fenomen är ett typiskt kännetecken på medelmåttiga kameror.

Faktum är att till och med bilder från min gamla 6 Plus har mer naturliga detaljer.

Om du inte tror mig kan jag lägga ut exempelbilder.

Det är ju just det man inte kan på en bild som är tagen i autoläget. En bra kamera behöver inte överdriva skärpa och färger. Vill man göra det finns det redigeringsverktyg och filter som kan läggas på i efterhand. Vem orkar fota i RAW med manuella inställningar? Grov automatisk efterbehandling förstör detaljer som aldrig kan återskapas.

Nej, ditt senaste inlägg sammanfattar perfekt varför kameran i OP6 är B+ och inte A+.

Timpppa och Gustav Karlsson gillar detta.
  20. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Ingen av alla de otaliga tester jag sett stödjer det du säger på något sätt. Tvärtom så ger OnePlus 6 kamera mer detaljer än iPhone X och Samsung S9+ i många situationer.

Överlag så visar testerna små skillnader mellan nämnda kameror där Pixel 2 är något bättre än de andra.

I Pro-läget läget kan man ställa in kameran som man vill ha den och sen spara inställningarna. Det blir som ett nytt autoläge. Inte komplicerat alls.

Raw är excellent om man vill ha ut max ur sin kamera.

Det finns många olika skolor hur en bra bild ska se ut även bland dyra exklusiva kameror. En del går åt de kalla hållet, en del vill ha mer värme och vissa lägger på mer skärpa och en del lägger in kraftiga färger och andra mer försiktiga färger.

Last edited: 29 maj 2018