Oneplus 7 Pro - Kameratest

Diskussion i 'OnePlus 7 Pro - Allmänt' startad av inact_0036, 14 maj 2019.

  1. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Vad menas med mjukvarubaserad zoom?
     
  2. Droid96

    Droid96 Guest

    Att bilden beskärs.
     
  3. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det gör ingen som helst skillnad om positionen är den samma.
     
  4. Droid96

    Droid96 Guest

    Det gör en väldigt stor skillnad, primärt att en bild som är beskuren aldrig kommer bli lika skarp som en bild som är tagen med ett objektiv med rätt brännvidd för att uppnå samma utsnitt. I det senare fallet används hela kamerasensorn. I det första fallet används bara en del av kamerasensorn.

    Oneplus marknadsför en 56mm-objektiv som 3x när resten av branschen marknadsför sina 52mm-objektiv som 2x. Oneplus når "3x" (motsvarande 78mm) genom "digital zoom" eller beskärning vilket är det som är lite upprörande.
     
    p1er, katho och pmugghc gillar detta.
  5. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det gör ingen som helst skillnad för perspektivet menar jag.

    Vilken bild som blir skarpast handlar om många saker.

    En modern kamera med 1,5 x sensor som Nikon använder kan ju lätt slå en gammal modell med fullstor sensor exempelvis, samma sak om man använder bättre optik. Beskärning eller mindre sensor vilket är samma effekt, är bara en av sakerna som påverkar bildkvaliten.

    Beskärning i form av mindre sensorer används flitigt. Jag har svårt att bli upprörd. Jag har använt många kameror med beskärning i form av mindre sensor än vad optiken var tänkt för.
     
  6. Droid96

    Droid96 Guest

    Det gör en ENORM skillnad för perspektivet. Med optisk zoom kan du fånga bilder på subjekt i normalstorlek och få bakgrunden att se enorm ut och dessutom med naturlig oskärpa. Många professionella fotografer monterar på ett teleobjektiv och går en bit bort från subjektet när de fotograferar för att uppnå denna effekt, särskilt vid porträtt.

    Att du försvarar detta uppenbara lurendrejeri säger tyvärr hur insnöad du är på Oneplus. Tråkigt.
     
    Starksprit, Finskpinne, p1er och 5 andra gillar detta.
  7. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Nu har du fullständigt missuppfattat, jag tycker att jag varit tydlig.

    När man ändrar position (flyttar sig bakåt i ditt exempel) så ändras perspektivet givetvis. Men perspektivet ändras inte av att man beskär en bild. Du kan precis lika gärna backa till samma avstånd med en beskuren bild, perspektivet blir det samma.

    Jag blir inte upprörd över beskärningar för jag har använt massor av kameror med sensorer som är mindre än vad optiken var tänkt för, för mig är det inget konstigt.

    Det jag däremot blir upprörd över är dålig kvalitet på bilderna.
     
  8. Droid96

    Droid96 Guest

    Hela poängen är att du inte kan beskära en bild för att uppnå samma sak som vad riktig optik kan göra. Beskära = fusk. Optik = på riktigt.

    Man köper en telefon med 3x istället för 2x för att man tror att man ska få ett bättre objektiv som tar en närmare subjektet, inte för att mjukvaran automatiskt ska beskära bilderna (med konsekvensen att man inte får ut full upplösning ur bildsensorn).

    Det är fullständigt uppenbart för det flesta vad som är rätt och vad som är fel i det här sammanhanget.
     
    LFCFredda, p1er, katho och 2 andra gillar detta.
  9. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det håller jag inte alls med om. Att beskära en bild tagen med optik gjord för en större bild ger fortfarande en optisk bild, den är bara beskuren.

    Det är precis samma sak som händer på en Nikon eller Canon DSLR med 1,5x och 1,6x sensor med optik för fullstor sensor.

    Det avgörande är vilken kvalitet man får ut.
     
  10. Droid96

    Droid96 Guest

    Det är en enorm skillnad. Om du har en sensor som är mindre än fullformat och en optik som belyser ett större område än sensorn får du fortfarande ut hela sensors upplösning, även om optikens ljus beskärs av sensorns storlek.

    Sensorn till OP7 Pros teleobjektiv är ju enligt artikeln 13 megapixlar men när du fotograferar med 3x zoom får du bara ut 8 megapixlar. Dvs det är inte alls som scenariot med den mindre sensorn som du beskrev ovan, utan vanlig hederlig digital zoom. Dvs det är knappt någon skillnad mellan en iPhone Xs Max med 2x zoom och Oneplus 3x zoom i praktiken. Det är där fusket ligger.

    Det styrks ju dessutom av bildjämförelserna.
     
    Bumbsan, psp123, katho och 1 annan gillar detta.
  11. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    OnePlus säger att det är 8Mp i teleläget, de hävdar ingenting annat.
     
  12. Droid96

    Droid96 Guest

    Men det är "3x zoom" de skryter med i sin marknadsföring, inte att den bara är 8 megapixlar. Men jag ger upp, för du kommer aldrig se problemet här.
     
    psp123, p1er, katho och 1 annan gillar detta.
  13. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jo, jag vet exakt vad som är problemet. Bilderna i teleläget är inte tillräckligt skarpa. Det är problemet.
     
  14. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Om det hade varit en 8Mp sensor i samma storlek som beskärningen, hade det varit okej då? Är det för att sensorn är större som det är ett problem? Bildkvaliten hade ju varit den samma.
     
  15. Droid96

    Droid96 Guest

    Det hade varit mer ärligt att använda hela sensorn och marknadsföra kameran som 2x som alla konkurrenter gör. Varför inte ge kunden möjligheten att zooma till 3x digitalt om man vill det? Om jag vill använda hela min sensor som jag betalat för och ta en bild med 2x zoom så går inte det nu, p.g.a. att Oneplus vill skryta med 3x zoom i sin marknadsföring. Det tycker jag är billiga metoder.
     
    psp123, katho, pmugghc och 1 annan gillar detta.
  16. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag vet inte varför de har gjort som de gjort, vi får se om de kommer med någon kommentar. Men så länge de säger att det är 8Mp i teleläget och det stämmer så ser jag inget fel i det. Vad som däremot är illa är om bildkvaliten är för dålig.

    OnePlus säger att man får 8Mp optisk tele och det är det man får.
     
  17. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Deras slutsatser är felaktiga, perspektivet ändras ingenting av brännvidden så som de hävdar. Vid samma avstånd och samma position så får man exakt samma perspektiv, det spelar ingen som helst roll vilken brännvidd man använder. Det enda som ändras är utsnittet. Det är enkelt att testa själv med ett zoomobjektiv.

    Så har man en kamera med en optik som fyller ut hela sensorn eller en beskärd sensor som ger samma vinkel så kommer bilderna att se likadana ut, tagna från samma position.

    Sen kan man undra varför OnePlus valt denna lösning och inte valt ett annat teleobjektiv som inte krävde beskärning för att uppnå det man ville.
     
    Last edited: 24 maj 2019
  18. Droid96

    Droid96 Guest

    Därför att det är en billigare lösning.

    Oneplus kallar sin telefotolins för 3x optisk zoom och det är vilseledande. På samma sätt som att det vore vilseledande om Google hävdade att de har 10x optisk zoom i 1 megapixel med sitt soloobjektiv.

    Ruttna marknadsföringsmetoder är det, och det funkar såklart på dagens generation som bara har tid att jämföra lite specar på pappret snabbt.

    En högtalare med 100W måste ju vara dubbelt så bra som en med 50W.

    Fult är vad det är.
     
    Last edited by a moderator: 24 maj 2019
    psp123, spigen, R3b0rn och 12 andra gillar detta.
  19. pmugghc

    pmugghc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    1 945
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    katho gillar detta.
  20. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    R3b0rn, Droid96 och pmugghc gillar detta.